Jurene
Altså jurene til min førstegangs fødende ponni er digre, Moren hennes sine var også store før hun døde, dyrlegen sa det var "bare" ødem og ingenting å gjøre med. Spenene er ikke store og det er ikke melk i juret er dette normalt, jeg har alldri sett dette før, men begge mine var og er sånn.
Nå er juret til Ruby blitt hardt også så jeg er selvsagt redd for jurbetennelse, men kan de få det før det er melk i juret? På kuer kalte vi dette for stolme men det kom av at kalven ikke drakk nok og da ble juret overfyllt, men her er ikke melk???
Min ponni har ikke feber, spiser normalt og går også helt normalt men hun klør der en del og synes det er deilig når jeg vasker juret så hun har ikke vont.
Noen som vet?? skal dyrlegen ta en ny titt på henne?

När ska hon föla då? Är det långt kvar?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Nei det er ikke så lenge, det er i denne måneden en gang
ca. 12 april

Är det en förstföderska? På några av mina förstföderskor har spenarna varit små ända till fölet börjat dia. Om hon skall föla nu i dagarna så har hon nog börjat fylla i.

Ungefär som på bild #4 tycker jag mina ston också sett ut.

Förmodligen håller hennes kropp på att förbereda sig för vad som komma skall … Det är ju en hel del körtlar m.m. som aktiveras innan fölningen.
När mitt ena sto var förstföderska så var hon svullen och hård både i juvret och framför det ett bra tag innan det var dags.
Men om du är orolig eller osäker så är det naturligtvis alltid bra att låta en veterinär titta på henne.