Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 958 ggr
alvasens
0

Uppfödare

Vore rätt kul att höra hur många föl ni som är på forumet har fött upp. Samt när ni startade er uppfödning.

Själv fick vi vårt första shetlandsföl 1989, sedan dess har det fötts 32 st här på stuteri Älvåsen.

Ska också skriva att vår första shetland kom till oss 1982..

Kratern
0

Köpte min första shettis 1995. Har sedan dess stått som uppfödare för 16 shettis-föl.

maggan
0

Första fölet 89. 12 föl.

Ove-D
0

Karin: Började med ponnyuppfödning 1989. Står som uppfödare till 10 st föl. Och en unghäst som jag köpte ihop med modern och ytterligare en som var under 1 år. Båda unghästarna hade jag kvar tills de var ridna.

Kent: uppfödare till tre halvblodsföl i slutet på 80-talet.

Ove-D: inga.

Charlotte-Aveback
0

Det första fölet på Furunäs Stuteri föddes 1965 (moderlivsimport då mamman Harviestoun Priscilla RS 7 importerades från Skottland året innan).

Fram till dags dato har vi haft glädjen att få se följande födas hos oss:

• drygt 250 shetlandsföl
  • ett 30-tal halvblodsföl
  • ett 10-tal D-ponnyer (New Forest samt New Forest/Arab-korsningar).
Milla
0

Första shettisen kom till oss 1974 första fölet 2001 har sedan fått 6 föl dock endast 2 reggade fölungar

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hanna-D
0

Vi har haft shetlandsponnyer sedan 1990, första fölet föddes 2003 och vi har fött upp fem shetlandsponnyföl totalt.

AnnaLundin
0

Min första shetlandsponny köptes 1991, en unghingst.

1995 köpte jag mitt första shetlandssto, 15-åriga Cherie, dräktig med Dulex - fick ett stoföl senare. Sen har det rullat på och till dags dato är jag uppfödare till 15 shetlandsponnyer.

Mitt första halvblodsföl föddes 1993 och jag är uppfödare till totalt 5 halvblod.

Marta
0

Jag började ju med halvblod och hann föda upp tre halvblodsföl innan shetlandsponnyerna tog över. Varav det ena halvblodet startade Intermediere med tjejen som köpte henne. Således en talangful häst som hamnade hos rätt köpare.

Vad gäller shetlandsponnyerna så började Hans i slutet av 70 talet att föda upp shetland, medan jag kom in i bilden -93.

SofiaChristina
0

Vi började med shetland 1990, när äldsta sonen var liten och hela tiden ville vara med i stallet,hade då stallet fullt med varmlodiga travare,idag är bara dom små hästarna kvar.vi betäcker bara ibland och det har blivit sju stycken födslar här.

Annette
0

Uppfödare är det nog för mycket att kalla mig ;)

Jag har fött upp sammanlagt sju föl. Det är ett shetlandsföl, fem New Forest samt en xx/New Forest.

RebeckaSvensson
0

Första shetlandsponnyn kom till oss 1997, första fölen föddes 2000 och totalt har vi fått 11 shetlandsföl och 1 hblföl.

SaraDoos
0

Första fölen kom -91 (2 st arabföl) efter det 6 arabföl och 2 shetlandsföl.

Annette
0

Glömde visst att svara på alla frågor.

Har haft egna hästar sedan 1981, första fölet föddes 1988 och första shettisen köptes 2003.

Sasser
0

Registrerat stuterinamn 2005. Egna uppfödningar av rasen shetland 4 st. Här blir det inga fler shetlandsföl.

Milla
0

hm ja jag började min shettis uppfödning 2005 innan dess så köpte vi in ett dräktigt sto 2001 som fölade 02, sen blev stoet betäckt både 03 och 04 dock inte reggade avkommer,då stoet inte hade stam.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

sanne
0

Vi startade för ca 2.5 år sedan, så hittills har vi fått ett shettis föl och ett british spotted föl. I år kommer det 3 föl hoppas vi !! Fick stuteri namnet reg. 2006. Själv har jag hållt på med hästar i 30 årGenerad men shettisar har kommit på senare tid. Hoppas på att vi har många år framöver, med fina föl.

Asagard
0

Första shettisen kom till mig 1998.

Första fölet kom 2000. En fuxhingst exporterad till Finland där han går på travet.

Totalt har 12 shetlandsföl sett dagens ljus här, varav 5 uppfödningar finns kvar här på gården.

Charlotte-Aveback
0

#16: Det är jag säker på att ni har! Lycka till med er avel!

VeronicaP
0

Första hästen som vi köpte var en new forest och då var jag 8 år hm så jag har haft häst i 32 år .

Första shettisen köpte vi 1997 så de har vi inte hållit på med så länge faktiskt endast i 10 år så där har man mycket att lära fortfarande *ler*

vi har fött upp

• Shetland 24 st
  • Russ 1 st
  • Welsh 2 (snart 3)
  • Halvblod 3
  • New forest 2

Så en del föl har det blivit. Stuteri namnet fick vi godkänt 1999

Ann-Christine
0

Första egna shettisen 1985, hingst som köptes in som kompis till vår travhingst. Ponnyn visades på premiering men det räckte inte hela vägen fram till ett godkännande.

1993 föddes mitt första Shetlandsföl.

1999 satsade jag på rasen fullt ut, köpte godkänd hingst och några damer till honom.
Hittills har det hunnit bli 19 Shetlandsföl
3 Varmblodiga travare
1 Connemara

Jannie
0

1988 startade vi Stuteri North Star parallellt med vår halvblodsuppfödning. 60 st Minishetlandsföl har fötts hos oss sedan dess.

Karinj
0

Min första shetland köpte jag -91 Leonardo e. Garvis. Mitt första avelsto Dannzett e. Östertorps Danne köpte jag som 1-åring -94.

Det första fölet föddes -97 Sinbad e. Kanteborgs Sprite.

Sedan dess har det hittills fötts ytterligare 12 shetlandsföl hos mig.

[LinneaDahlberg]
0

Första shettissto kom 1999.
Första och enda uppfödning kom 2003
MEN hon väntar föl inom en måndad…

Charlotte-Aveback
0

#23: Vad spännande att din egen uppfödning nu skall bli mamma! Glad

[LinneaDahlberg]
0

#24 ja! det är jättespännande att se hur det går med lilla nya! *alldeles till mig*
också roligt att mitt första lilla sto som jag älskar så högt blir mormor… känns inte alls fel! ;)

men såhär kanske man känner för alla kommande föl även när man haft ett par stycken?

Annette
0

Alla föl är underbara. Men för mig var det första något alldeles speciellt extra. Det var nästan som om jag fått barn själv Generad. Men så hade jag väntat på henne i 7 år också.

Charlotte-Aveback
0

#25: Varje nytt litet föl är verkligen en gåva! Självklart är det något alldeles speciellt med det första fölet - men en stor del av samma känsla sitter kvar när de följande fölen kommer. Oftast bygger nog detta på de band man har med stoet (mamman) och kan kanske liknas med att bli mormor och farmor om och om igen! Flört