homozygota hingstar
Undrar om det finns några homozygota hingstar i södra sverige?
Alla tips mottages!
I vilken färg?
Dragon är homozygot svart, det vet jag för jag själv skickat in tagel på honom
Medarbetare på djurskydd.ifokus
homozygot för VAD?
Färg? (vilken? ALLA fuxhingstar är homozygota för fux, t.ex….)
Andra egenskaper?
kanske skulle skriva mer utförligt. en hingst som lämnar sin färg oavsett stoets färg,och finns det gott om dom så är det skimmel eller skäck jag söker. Andra egenskaper tittar jag efter när jag hittat hingstarna att välja mellan om nu någon av dom passar in på de jag söker:)
1# tar han emot utomstående ston i år? (tro du ha koll på de :) )
#4 Det kan jag kolla =)
Jag skulle tro att Perigueux v. Isala är homozygot också.Min Legend är det inte vilket jag tycker är bra
Kollar upp dragon om inte Rebecka svarar själv… =)

#4 Ja, han kommer att ta emot utomstående ston.
#6 Visst ja, jag glömde svara på det efter jag frågat dig 
putt putt fler förslag mottages tacksamt
Det finns nog inte så många….. Skäck vet jag om en, Giovanni v Silbersee, Eu-godkänd.
Sedan finns det nog ett antal svarta… och givetvis alla fuxar som är homozygota!
Homozygot beryder inte att hingsten ger sin färg till alla avkommor, det betyder att han har två lika färganlag, i motsats till heterozygot då han har två olika färganlag.
Stuteri Jäboruder har två mini som är homozygota, Oldvicarage Rock me Amadeus (dubbelgul) och Stranduff Coffe Cream (skäck)

#2 Alle fuxar er homozygot ?? Jeg trodde homozygot var at de ga sin farge videre til ALLE avkom? Har jeg missopfattet noe?Min fux hingst gir jo alle farger
Fux-svart-sølv og brunt.
Kan du være så snill og forklare nærmere?
Glad for svar :-)
# 11 Du blandar kanske ihop Dominant med Homozygot? att vara homozygot innebär att ha 2 likadana anlag homo=lika. En fux har alltid 2 fuxanlag alltså är den homozygot.
Din fuxhingst ger inte annat än fuxanlag till sina avkommor, andra färger kommer från stoet. En liten parantes är dock att en fux kan bära ett brunt anlag dolt, och därför ge brun avkomma med svart sto.
Ett Dominant anlag är ett anlag som Syns om det finns ex skäck, skimmel och black.
En skäckhingst som är homozygot är också dominant, medan en fux är homozygot och icke dominant.
Hoppas det klarnade lite!

Ok,nå ble jeg litt klokare! Riktig tusen takk:-) Ikke lett dette her med farger nei…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men finns det inte fuxar som kan bära på brunt anlag???
# 14 Jo, det gör det, men dom är fortfarande homozygota för fuxfärgen. Det står också i texten i nlägg #12 att en fux kan bära brunt anlag dolt och ge brun avkomma med brunt eller svart sto.
Agutigenen som ger brun färg är egentligen i sig inte en färg, utan en gen som "tränger undan" den svarta färgen i pälsen.
Fuxar MÅSTE vara homozygota för att färgen ska vara röd, annars blir hästen svart (eller brun). Agutianlaget påverkar dock itne fuxfärgen eftersom den endast begränsar svart färgs utbredning…
Om man är intresserad av färger ska man absolut köpa Bo Furugrens "Hästens Färger". Den är inte så dyr och riktigt bra!
Vad heter det när hästen till 100% alltid ger sin färg till avkomman? Alltså om en homozegyt skäck ger 100% skäckavkommor?
Kallas det även homozegyt när de är fuxar som inte ger 100% fuxavkommor?
homozygot är när anlaget finns i dubbel uppsättning. det innebär att anlaget alltid nedärvs till avkomman.
En fux är homozygot för röd färg eftersom den har fuxanlaget i dubbel uppsättning. Den lämnar alltid ett rött anlag till sin avkomma, sen är det vad pappan lämnar med för anlag som avgör vad avkomman får för färg.
Men om en svart och en fux får ett brunt föl så kommer den färgen ju från fuxen… Hur kommer det sig om fuxar alltid är homozegyt?
Skäck är väl ingen färg, det är väl en teckning/mönster som finns i olika varianter?
#19 Fux är alltid homozygot för fuxfärgen som är en grundfärg. Den bruna färgen kommer från ett anlag som bleker svartfärg, men inte röd. En fux kan antingen vara homozygot eller hetrozygot för brunt beroende på om den har två eller en upplaga av anlaget.
Bara för att ett djur är homozygot för ett anlag, behöver det inte vara det för alla.
(Homozygot och hetrozygot används inte enbart för färger utan för alla anlag, men i just det här fallet är ju frågan om färger.)
Kan en fux vara homozygot för brunt, dvs alltid för vidare anlaget till avkomman? Är det när båda föräldrarna varit fuxar med brunt anlag som förts vidare till avkomman? Har jag fattat rätt?
#22 Japp, du har fattat rätt