Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 940 ggr
[mammamian]
0

Bära barn

Vi har börjat låta barnen sitta lite på vår 3-åring och dottern har även skrittat ett litet varv runt på gårdsplanen. Ponnyn är helt oberörd och det känns jättebra!

Om vi ska komma igång och skritta lite mer regelbundet - hur långt vågar vi gå i början? Vi går en hel del promenader med henne så hon har en okej kondition, men hon är ju inte van att bära.
Fröken Ponny är ca 110 cm hög och av stabil modell. Fröken Ryttare är 125 cm lång och väger 25 kilo. Vi tänkte vänta med att rida ut i skogen tills vi har en sadel utan bara skritta på vägen i början.

[mammamian]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst är hon söt???

polgara
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ohhhhhhhh Narnia så söt hon är, saknar henne

AnnaFagerell
0

Vi håller ju på att rida in vår 3 års hingst och han får bära ryttare på 37 kg ett par dagar i veckan max. Under 5-10 minuter varje gång i skritt. Barbacka. Man märker på pålle hur mycket dom vill. Handlar inte om att orka utan att vilja =) Nu har vi inte gjort nåt på en vecka dock. Sen tränar jag honom från marken med en töm på varje sida om halsen för att han ska lära sig svänga och bli styrd korrekt. Han får arbeta en del utan ryttare. Men gå på promenad kan du göra tills du är trött… ;)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[mammamian]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Rider din ponnyryttare på riktigt eller bara åker med? Mina ryttare är för små för att göra så mycket mer än att åka i dagsläget. Vi har provat lite med träns och tömmar, men det verkar som om storlek på både bett och träns är lite tveksamt så vi får nöja oss med grimma tills det är åtgärdat. Sadel vill jag gärna ha för att barnen ska sitta stadigare både för sin egen och för ponnyns skull.
Men till och från hagen med ryttare på ryggen borde alltså funka i dagsläget? Vi har en eländigt kuperad terräng hemma och jag antar att släpa barn i branta backar inte är vad man startar med…

#2 - ännu en söt bild till Narnias biologiska matte

AnnaFagerell
0

#4 Dom åker bara på honom för jag vill inte dom ska dra honom i munnen… Jag har dom dock barbacka för jag tycker det är bra att träna deras egen balans samt att hästen får balansera barnet på ett annat vis också. Man kan spänna ett rep eller grimskaft eller halsring eller så runt manken som dom kan hålla sig i.

Har du svårt hitta träns och bett eller hur menar du?

[mammamian]
0

Både träns och bett verkar lite sisådär i storlek och "form". Ponnyn är större än shettis i huvudstorlek och mindre än ponny. Jag har köpt en träns i ponnystorlek och gjort ett hål till i sidstycket. Då hamnar bettet på rätt höjd, men det känns för trångt vid öronen för att pannbandet hamnar för långt upp. Bettet är ett tvådelat tränsbett och det såg bra ut i storleken när jag provade det utan träns, men nu verkar det vara för kort. Min förra häst red jag bettlöst i 11 år så med nya hästar, som har bett, inser jag hur dåligt insatt jag är på bettområdet.

Tänkte köpa ett rakt bett, typ muffbett, åt henne istället. Och ev. ett nytt träns om det går att hitta ett i liten ponnystorlek. Det jag har är ett billigt från Börjes för att ha nåt att prova med.
Har inte haft årets tandkoll ännu så det kanske är lika bra att vänta med bett tills tänderna är kollade?

AnnaFagerell
0

#6 Varför ett rakt bett och inte ett vanligt? Ett rakt bett är det sista jag skulle vilja stoppa i munnen på mina hästar…

Jag har fått ta två träns och mixa till min hingst. Sidostyckena är shetland, pannbandet och nosremmen är ponny

[mammamian]
0

Varför inte rakt? Har förstått att det skulle vara bland de mildaste??? Det tvådelade kan både nypa tunga och slå i gom, tredelat kan vara skarpt. Jag är minst sagt förvirrad i bettdjungeln! Vill ha något milt med minsta risken för obehag i munnen.

AnnaFagerell
0

#8 De raka bett jag sett har haft fasta ringar vilket jag hatar. Det blir så styvt. Jag trivs himla bra med ett tredelat bett med små ringar. Jag uppfattar också med raka bett att det är lätt att dra bettet genom munnen och över på andra sidan mer än om man har delat bett. Förvisso nyper det inte någonstans men jag tycker det borde vara obehagligare för hästen med rakt bett, stelt och jobbigt att ha i munnen om än det är milt.

Egentligen tror jag att de flesta bett med löpande ringar är helt okej om man är lätt på handen, sen har man ju favoriter

polgara
0

Jag kör på 3delat på alla mina, även unghästarna o det funkar fint. Har oxå mixträns av shettis o ponnystorlek.