Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 3281 ggr
AnnaLundin
0

Önskemål om utställningsplanering inför 2012

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man ser ibland att utställningar som skulle kunna vända sig till samma deltagare krockar med varandra. Det jag tänker på just nu, som blivit lite olyckligt, är t.ex Svenljunga och High Chaparall förra året, nära varandra geografiskt och samma domare på båda. Eller årets Svenljunga och Ingelstad som ligger samma helg.
Det finns alldeles säkert fler såna exempel som jag inte känner till.

Min önskan är att det skulle finnas mer samordning på den här fronten så att man slipper såna olyckliga krockar. Borde inte lokalföreningarna kunna samarbeta mer? Höra av sig till varandra när dagar och platser är spikade, så att man gemensamt kan anpassa utställningskalendern så att det blir bättre spridning på både datum, geografiskt läge och domare.

Om man nu bokar en dag för nästa års utställning redan när årets är slut, då borde det ju vara enkelt att upplysa närliggande föreningar om det, så kan den helgen undvikas.

Detta skulle både arrangörer och deltagare vinna på!

(tankeläsning är inget bra system…)

sanne
0

Tråkigt att du tycker så.

det är ändå så att Väst planerade Svenljunga redan förra året, o syd har precis fått ny styrelse så hur deras planering vet inte jag.

men det är så att man får ju välja vart man vill åka då. Att det var samma domare på chappen o Svenljunga är inget jag råder över.

Om du har varit med o anordnat utställning kanske du vet hur långt i förväg man måste planera ?? Domare måste bokas ett år i förväg ungefär, Svenljunga för i år bokade jag redan på plats förra sommaren !

Det är ju så att man blir lite ledsen när du går på just, den utställning som jag ansvarar för.

Om du har närmare till Ingelstad så kan du ju alltid åka dit, o när hästen ändå är badad o fixad kan man lika bra åka dagen efter också :)

Har du fler frågor om Svenljunga utställningen så ta gärna det m mig via telefon el mail

Annette
0

Sanne, var inte ledsen. Jag tror inte folk är insatta i vilket enormt arbete och planering det är att arrangera än utställning. Jag är övertygad om att det är betydligt svårare nu än för x antal år sedan, med tanke på att det finns så otroligt många fler utställningar nu än förr och förmodligen färre domare. Sen tillkommer ju allt annat som skall klaffa också.

Kris_J
0

#1Tycker det är synd att du tar det personligt och inte ser till sakfrågan, jag tycker Annas funderingar är helt berättigade.

Det finns ju fler utställningar som sammanfaller lite då och då och så många utställningar är det ju inte utan att man med lite bätre komunikation arangörena emellan troligtvis skulle kunna undvika "krockar".

Veritas odium paretFörvånad

Annette
0

#3. Menar du inte #1?

Nu är det ju inte så enkelt att det bara är Shetlandsutställningar att ta hänsyn till. Flertalet domare dömer även andra raser och är därmed uppbokade på andra utställningar.

Personligen tycker jag att det blivit alldeles för många utställningar. Det tyckandet grundar jag på att det är svårt att få tillräckligt med anmälningar, det har vi sett i åtminstone tre av lokalföreningarna redan i år.

Kris_J
0

#4 Visst gör jag det..ändrar. Stressad mitt i baket..Flört

Kris_J
0

(De utställningar jag avser i denna diskussion är endast SSS lokalföreningars utställningar)

VeronicaP
0

"#1 Sanne det är inget personligt

Kan också hålla med Anna att man borde kunna samarbete mer över *gränserna* just för att de inte ska krocka :D

AnnaLundin
0

ÄVEN OM det planeras långt i förväg, så kan man samarbeta mellan föreningarna! Det lär väl vara samma tid för alla föreningar, med framförhållningen.

Det är bara så himla onödigt för ALLA parter att utställningar krockar. Se det inte som kritik utan som ett konkret tips om hur det ska kunna bli bättre nästa år! Och det är till ALLA lokalföreningarna och inte specifikt kritik till Dig Sanne!!

Och för kännedom så var Ingelstadsutställningen spikad redan av gamla Sydstyrelsen. Det kanske hade gått att undvika en krock om de hade känt till att Väst hade spikat Svenljunga samma helg.

Annette
0

#8. Du kan väl kontakta SSS styrelse och erbjuda dig att bli samordningsansvarig för alla utställningar så slipper vi krockar 2012 Glad.

ThiffannyJ
0

#4 Personligen tycker jag att det blivit alldeles för många utställningar. Det tyckandet grundar jag på att det är svårt att få tillräckligt med anmälningar, det har vi sett i åtminstone tre av lokalföreningarna redan i år.

Jag tror också att bensin/diesel priserna har en stor roll i det hela också. Det är inte bara allt runt om utställningen som kostar, man ska ta sig dit också, och då väljer man kanske att åka på färre utställningar.

Fler faktorer tror jag också är att de utställningarna som blev inställda, ligger i "fel tid" på året. Alla hästar är inte roliga vid den tiden. Fällningen börjar och många hästar är trötta av det. Och vädret är opålitligt, man vet inte vad man vaknar upp till Flört 

Men jag tror också på ditt påstående, det finns ju en uppsjö av utställningar, och ändå så passar dem inte alla. Kommer i håg jag vi själva började ställa ut, det var inte många att tillgå då.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

AnnaFagerell
0

Nu ska jag ge lite skarp kritik ändå till Anna ovan… du brukar klaga på allt vad gäller tillställningar och sedan åker du ändå inte för att du inte har råd eller att det är långt etc… Det är 23 mil till svenljunga från Nybro… Struntar i om du blir sur nu faktiskt för det känns så taskigt mot de som anordnar saker…

Sanne… Sådär ska jag göra i sommar… En utställning på lördagen och en på söndagen. Pålle får bli badad på fredagen och vara fin en hel helg =) Nu gäller det inte dessa två utställningarna utan det ena är riksen och det andra är en lokal utställning här nere men det känns helt okej tycker jag för då är pålle redan fin  Flört

Just i år är det väl inte märkligt att syd inte har sammarbetat… lite svårt för den nya styrelsen att ligga steget före   Obestämd

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaLundin
0

#11 - jag har inte sagt någonstans att jag inte åker till Svenljunga för att det är för långt bort, utan för att det krockar med utställningen i Ingelstad samma helg! (ja, jag skrev en skämtsam kommentar till Sanne på facebook, men jag skrev också även där, just att det är för att det krockar) Jag kan inte motivera för familjen att vara borta både lördag och söndag samma helg för mitt eget höga nöjes skull.

#9 - Det behövs ingen samordningsansvarig om lokalföreningarna själva kontaktar varandra. Det tar tre minuter att skriva ett mejl till de närliggande föreningarna och tala om att "vi har bokat utställning i Jömköping (eller var det nu ska vara) den 8 augusti",

Varför måste ni bli så förbenat sura bara för att man kommer med ett konkret förslag, som kan göra det bättre för alla?????

Ahnna
0

Jag tycker att det är kanonbra att såna här tips och idéer ser dagens ljus! Ingen person är ju nämnd i #0, så varför ta åt sig? Förslaget gäller ju hela landet och samtliga lokalföreningar.

Jag håller helt med om att det skulle kunna kommuniceras mer mellan föreningarna. Antingen om någon utställningsansvarig eller ordförande eller vem-som-helst inom de 5 föreningarna kan ta på sig det, eller om t.ex. SSS utställningskommitté kan ta på sig att informera om när en helg är bokad. Någon form av informationsvägg på SSS hemsida kanske där man kan läsa när ett datum är spikat för en tillställning, vad det än är, som berör SSS? (Särskilt med tanke på att vissa datum bokas ett år i förväg, men offentliggörs inte förrän minst ett halvår senare.) Att man inte kan samköra med alla ponnyavelsföreningar och hushållningssällskap också är ju förståeligt, men om åtminstone SSS lokalföreningar kommunicerade mer så skulle det säkert gå att undvika krockar på våra egna rastillställningar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Birgitta Skog
0

Tycker inte det är för många utställningar såsom det är nu, men samordningen kunde varit bättre. En ide som bara slog mig är att varje lokal förening kunde lämna in sitt förslag till SSS styrelse, före ett visst datum föregående år såsom ridklubbarna får göra till Ridsportförbundet, så fick SSS styrelsen sedan ta på sig jobbet att samordna. Själva tycker vi att det är väldigt bra att kunna välja lite vart man vill åka och då är det givetvis bra att ha flera utställningar att välja på bland. Sedan kommer ju också resvägen alltid in, alla har ju det knappast såsom vi, att vi bor "mitt i Sverige", nu menar jag förstås i södra Sverige, vi har ungefär lika långt till utställningar både i väst, öst och vissa i syd. Men när det blir så här att de ligger samma dag eller nästintill så kommer ju alltid domar aspekten in. Det går aldrig att komma ifrån att vissa domare har vi nog alla som ställer ut, av erfarenhet, större förtroende för. Inte bara pga sina egna hästars resultat utan även genom att ha sett andras hästars. Är det ex relevant att en ponny  får 43 p på premiering, 34 på 3 års test och en vecka senare 42 på utställning. Obs! Detta är ingen i familjens, eller ens nära väns ponny. Sedan är det faktiskt också så att de domare som håller på med Shettisar själva har större erfarenhet av rasen än ex russ människor samt även att om respektive domare sett den ponnyn jag vill ställa ut tidigare. Jag kan fortsätta i det oändliga med detta ämne men väljer att avsluta med att # 1. Sanne! Jag har hållit på med att arrangera utställningar för andra större raser och vet vilket jobb det är så jag förstår dig till 100 procent. Behöver du hjälp i Svenljunga? Jag, min dotter och kanske även någon mer familjemedlem kan säkert hjälpa med något eftersom det ännu är oklart med vilken utställning eller tom kanske vi väljer båda denna helgen men även om vi har hästar med så blir det inte så många utan att tonårs sönerna kan fixa det. Hans har mitt tel nummer.

AnnaFagerell
0

#14 Tyvärr är det så att på flera ställen används domare på treårstest som inte annars dömer shetlandsponnyer och då kan det bli sådär tokigt. Annars tycker inte jag att 42 och 43p skiljer sig mycket från varandra. Men det var väl de där 34 du menade… En anledning att jag själv just i år inte anmält till treårstest för vem vill ha sin nygodkända hingst bedömd av en domare som aldrig dömer shetland? Vi fick ju bytt ut domaren här i år då samma domare dömt för många gånger här på treårstest… Dumt, denna andra domaren var van att döma shetland.

Men att man skulle ha ungefär lika långt till väst och syd och öst… bara för att man bor i södra sverige… nja, vill inte hålla med om det. Tycker att 50-60 mil är ganska långt… Till närmaste i syd kan jag ha 5 mil (härliga Bjärsjölagård) och till det längsta i syd brukar det vara ungefär 25 mil… Men ska jag sen åka till väst och öst blir det mellan 40-60 mil… Ganska orimligt det mesta.. Men så bor jag väl längst ner också

sanne
0

Vill bara förtydliga en sak, alla utställnings proppar skickas till SSS för godkännande, som sen publiceras i tidningen.

jag måste faktiskt säga att jag tycker det är bra att det finns många olika utställningar att välja mellan, ingen tvingar någon att åka på alla. sen är väl ändå sommartiden, Juli- Sept den tid som är roligast att visa häst, ?? när dom är blanka o fina ?

hade jag haft råd o tid hade jag kunnat åka på utställning varje helg ! men man får väl prioritera de man känner mest för.

Birgitta, vi kan väl ha det öppet ? tror att vi har folk, men det kan alltid behövas fler.. hoppas det blir många som anmäler nu bara !

AnnaFagerell
0

#16 Jag hade ju tänkt anmäla dit sitället för till Ingelstad men jag kastar in handduken efter helgens resa  Glad

sanne
0

#17 haha, men nu kan ni ju vägen ! klart ni ska anmäla :)

AnnaFagerell
0

#18 Till sanningen hör den att Ronny ska döma 7 km från mig på vår ponnyutställning i augusti =)

Birgitta Skog
0

#15. Vad jag avsåg med vårt avstånd till utställningar var att vi, trots att vi tillhör väst geografiskt har ibland närmare till både öst och syds utställningar såsom ex till High chaparall har vi bara 9 mi tilll emedan vi till Nuntorp o Fillesås ca har 15 mil. Men det innebär ju givetvis inte att man har nära till allt förstås. Ja, det var skillnaden mellan 42 och 34 poäng på en vecka jag ville poängtera. Men, domaren som dömde 34 poäng på vederbörande häst är godkänd för Shetland och så mycket kan inte dags formen skilja på en vecka om inte hästen är sjuk och det var den definitivt inte. Fick jättebra i hoppningen.

AnnaFagerell
0

#20 Fast alla domare som dömer treårstest får döma alla raser och frågan är ju inte vad dom får döma utan vad dom kan döma och är vana att döma. Så var det en domare som brukar döma shetland är det ju märkligt men dom det vara en domare som får döma men som aldrig gör det ser jag det inte så konstigt