Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 2976 ggr
HannaDolly
0

Sitter allt rätt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag undrar om ni tycker att detta ser bra ut?  Sitter bakselen bra, är draglinorna lagom sträckta? Är detta godkänt för att ut och tävla med? Säg vad ni tycker helt enkelt! Något jag kan komma på i efterhand är väl att jag skulle haft hjälm och att bröstan sitter liite långt ner, men det funkar! Glad

Mvh Hanna

HannaDolly
0

Här kommer en till bild :)

HannaDolly
0

en till. dock har vagnen åkt fram på bilden, skakeln sitter lite långt fram, men åkern var väldigt knölig och det blev väldigt ojämt så vagnen åkte lite fram och tillbaka, det är väl därför man har baksele, men bakselen vad dock inte riktigt fastspänd på vagnen så den gled fram och tillbaka, men den spände vi snabbt åt när vi såg hur det blev på bilden ;)

Mini-Angel
0

Tycker det ser bra o väldigt trevligt ut Skrattande

mille-star
0

Har du något som stoppar bakselen från att glida på skakeln? Om inte bör du fixa något som gör att läderremmarna inte kan glida. Bakselen ska fungera som broms till vagnen och om den kan glida så riskerar vagnen att åka in i rumpan på hästen.

Ninnii
0

Kolla med människorna på körning.ifokus.se

Emelie.Videll
0

Hej!

Ser fint ut men skulle vilja komentera att det är att föredra att skaklar och draglinor håller samma lutning/vinkel. I ditt fall skulle man kunna säg att svängeln sitter för högt upp.

Det verkar vara vanligt och har själv fått bygga om en vagn på grund av det.

Lycka till med körningen :D

/Emelie :)

HannaDolly
0

#4, jag spänner bakselen såpass hårt att runt skakeln att den inte glider. Funkar jättebra.Man märker att det funkar när man rider i nedförsbacke, bakselen tar stopp jättebra! :)

#6 Jag förstår vad du menar! Vi ska göra om svängeln då den sitter för långt in och slår ibland emot vagnen, så kan även sätta den längre ner så den har samma lutning! tack för tipset!! :)

/Hanna

HannaDolly
0

Jag undrar också om jag kan tävla med det tränset eller om jag måste ha ett huvudlag med skygglappar och något speciellt bett?

Hanna

mille-star
0

#8 Det finns inget tvång på skygglappar på tävling. Jag tävlar min ponny utan skygglappar och vi är på nationell nivå nu.

Även om du spänner den hårt så tycker jag att du bör sätta dit någon stoppanordning ändå för säkerhetsskull!

HannaDolly
0

#9 Har du något bra tips på hur man fixar en stoppanordning? :)

PP
0

Inom travet har de små gummiremmar som de sätter i kors över slagremmen. De är inte speciellt dyra och fungerar väldigt bra.

HannaDolly
0

#11 Har du någon bild på hur du menar, vad är det gör gummiremmar?

PP
0

Titta hos exempelvis Börjes:

http://webshop.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H

Bild nr två. Gummiremmen läggs runt skakel och rem från bakselen som i en åtta över sej själv och fästs. Gummit ska ligga mot skakeln i ändarna. Håller remmen på plats.

PP
0

Hm. Den länken funkade ju inget vidare…

Gå in på Travutrustning/Travsele/Övrigt Travutrustning, så hittar du gummirem till slagrem.

HannaDolly
0

#13 jag kom bara till Börjes startsida :(

HannaDolly
0

#14 ska testa detta! :)

mille-star
0

#10 En vanlig skruv på var sida om remmen kan fungera bra!

HannaDolly
0

men kan man inte lika gärna ta en vanlig snokrem som man har över från något träns? Eller är det just för att det är gummi så fäster det bra? :)

Men jag är nog trög, men jag förstår inte riktigt hur man ska sätta fast den! :)

HannaDolly
0

#17, låter billigt och bra! :)

PP
0

Det är gummit som gör det. ;-)
Bra om man inte vill/kan göra åverkan på vagnen. Annars går det förstås att få öglor ditsvetsade eller som föreslås i #17.

HannaDolly
0

#20 Precis, helst vill man inte göra något på vagnen. ;) Men skruvar får man lätt ditskruvade så det ska nog inte vara några störra problem! :)

Tusen tack vill jag bara säga för tipsen, ni är guld värda:)

Emelie.Videll
0

Skulle vilja ge dig rådet att använda skygglappar så lite som möjligt, även om det är riktigt tjusigt ;)

I en del tävlingsmoment har jag varit med om att få minuspoäng avräknade för skygglappar i dressyren. Så det är bra om man har en häst som fungerar bra utan.

/Emelie :)

Ahnna
0

#22 Vad menar du då för tävlingsmoment? Det enda jag vet som ger minus för skygglappar är brukskörning, där man får straffpoäng för allt som anses "onödigt", som skygglappar, stångbett, nosgrimma m.m. Men dressyr…?

#0 Jag skulle vilja ändra litegrann på bakselens position, den sitter inte helt bra. Jag får inte upp bilderna nu, men när jag tittade förut så satt bakselens ryggstycke för långt fram och remmarna runt skaklarna satt för långt bak. För att tävla har jag för mig att man måste ha ordentliga hällor på skaklarna som fästen för bakselen. Dessa kan man antingen skruva eller svetsa fast.

Draglinorna ser ut att sitta lite väl spänt också, men det är jättesvårt att se på en bild. Hur ser de ut när ni står stilla?

Bröstan skulle jag testa att höja 1 eller ½ hål, så att den kommer två fingrars bredd ovanför bogspetsen, men den får ju inte trycka mot luftstrupen istället. (På en del små ponnyer är det jättekrångligt att få till!)

Du skulle också behöva en kuskkil eller tjock kudde att sitta på, så att du kommer upp ordentligt så att du ser vad du gör. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

HannaDolly
0

#23 Detta var precis vad jag behövde :) Vet du vart man kan köpa hällor? :)

Draglinorna ser väldigt spända ut då det var ganska ojämn åker dock, så det drog och åkte lite fram och tillbaka ;) Men här kommer en halv bra bild på när hon står still :)

Det där med två fingrar är jättesvårt att få till på stoet, då kommer tyävrr luftstrupen ivägen så den får sitta liiite långt ner, tyvärr :(

HannaDolly
0

#23 håller med nu när du säger med bakselen, det är bara att säga mer, jag behöver lite kritik för att allt ska bli bra ;)

haha, ja en kudde skulle man nästan ha, men jag har en tendens att ta fram huvudet så, det händer ex hela tiden när jag rider, och rider jag för tränare hör jag hela tiden, bak me dhuvudet, tänk att öronsnibbarna ska vara där axlarna är, alltså bak med huvudet, in med hakan ungefär, och det har blivit bättre, men det måste verkligen jobbas med! ;)

HannaDolly
0

Igentligen hade jag velat ha en heeelt ny vagn, då denna är renoverad, men nytt trä och allt. Men pengarna finns tyvärr inte..

Ahnna
0

#24 Där sitter draglinorna ganska bra spända, men jag ser någonting annat istället. Den vagnen du har är inte anpassad efter din sele, vilket gör att vagnen hamnar i bakvikt (skaklarna är för högt upp) och då blir dragvinkeln konstig med svängeln för högt upp och skakeln och draglinan bildar ett V istället för två parallella linjer. Med sittkorgen där den är på din vagn så skulle du behöva S-formade skaklar för att kunna fästa dem så högt upp på selen utan att det blir knasigt. Om du åker och tävlar så kommer du kanske få höra det i spannkontrollen, men du blir inte portad från att tävla. Men draget blir inte helt bra för hästen, så på sikt bör du försöka investera i en annan vagn/skaklar eller försöka sänka skakelöglorna lite på selen. (Dock så är selen till för att ha skaklarna högt, så hur du än gör då blir det inte 100% "rätt".)

Att du tar fram huvudet är förstås jobbigt för din ryggrad och din balans i kroppen, men du behöver ändå komma upp mer på sätet så att du ser över hästens huvud när du kör. Jag har själv kört mycket med för låga säten och tyckte att det kändes jättejobbigt att nästan stå upp och köra när jag skaffade kuskkil, men jag lovar att det är väl investerade pengar! Man ser så mycket bättre och kan korrigera ekipaget på ett helt annat sätt. I precisionen behöver man inte längre "känna" var porten är, för man SER den!Glad

Hällor för bakselen gör man enklast av antingen stora bitar av kedjelänkar som man svetsar fast, eller så tar man en metallpinne som är 4-6 mm tjock och bockar till en hälla (tänk dig ett U som man plattar till lite i den runda änden) och sen svetsar man fast de två ändarna på skakeln. Kan man inte svetsa själv så kan man ta vagnen till en verkstad, det brukar inte kosta många kronor. Men fäst inte hällan för långt bak - det är tyvärr ganska vanligt, även på dyra A-ponnyvagnar, att de sitter alldeles för långt bak. (Jag har en Ponnyrockard 016L från Drive Out, där sitter hällorna på tok för långt bak.) Gissningsvis skulle jag säga att ca 20 cm bakom skakelöglan är lagom. Dubbelkolla genom att spänna för hästen och fäst bakselen i skakeln och se var du behöver ha hällan för att bakselen ska kunna fästas framåt och inte ut åt sidorna, om du hänger med på hur jag menar. Bakselen är ju en broms för hästens bakdel, vilket betyder att den behöver gå som ett U runt bakdelen och därför behöver den fästast längre fram på skakeln än det ser ut på din första bild i den här tråden.

Går det att flytta ryggstycket på bakselen så att den hamnar 3-5 cm längre bak? Det är också lite svårt att se på en stillbild, men ryggstycket ska inte sitta framför korset, men inte heller långt bak på länden. "Lagom" är bäst. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Silenos
0

Här finns kuskkilar att beställa. www.ministall.com

HannaDolly
0

#27 jag kom också fram till det igår, jag och en kompis att det bästa vore vetkligen att köpa en ny vagn, dock har jag bara tävlat på små mindre tävling, inte så att säga "riktigt" så jag hoppas att innan dess ha skaffat en ny, sitter dagligen och tittar, har min "drömvagn", den fårn mickes fyrhjulingar tror jag det är, den svarta, som man även kan ha som släde, kanske inte så lätt att veta vilken det är, men den gillar jag :) Japp bakselen går att flytta bakåt!

Tusen tack för att du ville skriva så mycket! :) det är en hel del att tänka på ;)

HannaDolly
0

sorbergs
0

Kan bara instämma helt med Ahnna, Vi har justerat så att när draglinorna är spända( hästen drar) så skall man få in 2 till 3  fingrar mellan bakselen och baken samt att skakelöglorna hänger rakt ner. På bilden så testar vi med Driveout-rockarden som vi  i vanliga fall har till vår c-ponny. Dock blev draglinjen inte helt optimal, pga höga hjul. Men det går att få till det rätt bra ändå!!

Lycka till!