Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2907 ggr
[Teddy]
1

Isabellskimmel?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Såg en annons där en häst har den färgen enl säljaren.
Finns det sådan färg??

Lorita
0

klart det finns en isbellfärgad häst som också är skimmel, den kommer bli vit som alla skimlar blir med åren.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mmia
0

Ja färgen finns, jag äger mamman till den hingst du nämner och hon är konstantskimmel med grundfärgen isabell = Isabellskimmel.

Om hingsten är isabellskimmel är jag inte säker på men isabell är han, tyvärr inte reggad men har full stam.

trex
0

Bild?

AnnaFagerell
0

Varför skulle inte en isabell kunna vara skimmel såsom en röd, svart eller brunskimmel kan?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Teddy]
0

#4 Ja det var precis det jag undrade.

AnnaLundin
0

Det går ju att kombinera alla de färganlag som finns.

Alla hästar har först en grundfärg (svart, brun, fux) och resten av färgerna kan man se som "täcken" eller "mönster" som läggs uppepå grundfärgen. Isabell är i grunden en fux, med ett gulanlag. Gulanlaget bleker färgen, sen läggs konstantskimmelanlaget uppepå det, då får man en isabellskimmel. Lägg sedan ett skäckanlag på det så får du en isabellskimmelskäck. Putta dit ett blackanlag också så har du en isabellblackskimmelskäck, osv.

Sen en formsak (och kommentar till #1) Om hästen är isabellskimmel så är det en isabell med konstantskimmelanlag. Är den avblekbar skimmel ska den benämnas "skimmel född isabell".

Lorita
0

#6 jag kom att tänka på det när jag postat Skäms

Elshira
0

Jag är lite osäker (är inte så bra på detta med färger) men min ena hingst är född isabell och är numera skimmel.

Antar att han är "isabellskimmel" då(?). Han har fortfarande lite gulbruna nyanser i pälsen och svansen i.af =)

Hakuna matata!

AnnaLundin
0

#8 - nej, han är skimmel född isabell

färgbenämningen "före" skimmel (typ brunskimmel etc) ska bara användas till konstantskimlar.

Elshira
0

#9 Det var därför jag satte "-tecknet runt isabellskimmel Flört Sorry om jag var lite otydlig.

Men om han är född isabell så kan han väll inte heller vara något annat än just skimmel med grundfärgen isabell (tänkte om de "byter" färg osv, men det är kanske bara svarta hästar som föds bruna och byer färg)?

Hakuna matata!

Charlotte-J
0

#10 Svarta hästar föds för det mesta grå!

Amor vincit omnia Kyss

AnnaFagerell
0

#10 Den enda hästen som byter färg är skimmel.. En brun häst kan aldrig byta färg till svart. En skimmel som blir helt vit är ju alltid född med en grundfärg och byter färg. Alla andra fäger kan inte byta färg.

Om du har en häst som är född isabell och som bleknar och blir vit så är den skimmel, född isabell.

Lorita
0

#12 vissa tigrerade byter färg

AnnaFagerell
0

#13 Dom kan aldrig byta grundfärg

Lorita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 det kan dom göra dom kan byta tiger färg så som en skimmel blir vitare och vitare med åren så ändrar många tigrerade färg också.

Dom melerar heter det och under en period kan en häst vara en snöflinga för att senarae bli nästan vit.

Eftersom jag har knabstrupper så vet jag och jag har sett årskilliga exempel på hästar som inte alls ser ut som dom såg ut för ett par år sen.

Grundfärgen är alltid den samma men det är det på en skimmel också men det syns inte för den är vitt

Systern till min häst 2år

Lorita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

samma häst 6 år senare

då är inte detta exreemt

AnnaFagerell
0

#15 Visst är det så men det är ju nästan som med skimmel då…  och fö så finns inte den färgen på shetland… =)

Lorita
0

#17 färgen finns på andra hästar Flört (skimmel finns inte på knabstrupper)

sen är shetlandsponny en godkänd ras i knabstrupperaveln Tyst

AnnaFagerell
0

#18 Finns det inte skimmel där? Alltid lär man sig nåt nytt…

Fast att shetland är godkänd i knabstuper betyder inte att själva shetlandsponnyn är knabstuper. För en ren shetlandsponny får ite vara knabstruper men en knabstruper kan ha shetlandsponny av annan färg i blodet

Lorita
0

japp en kanbstrupper kan ha shetlandsblod i sig (av godkänd grundfärg) fux, brun, svart allt annat går bort.

Shetland är en sluten ras och där ska det inte finnas andra raser men det finns fler färger alla utom tiger att välja på

AnnaFagerell
0

#20 så man får inte avla in en shetland som är skimmel då alltså? Säger väl sig självt antar jag men om man inte får en skimmelavkomma kanske det är okej ändå? För det göms ju inte

Lorita
0

#20 föräldradjuret måste vara av godkänd färg så bara fux, brun eller svart och inget mer.

AnnaFagerell
0

#20 så man tittar inte längre bak i stammen?

AnnaLundin
0

En häst kan ALDRIG byta grundfärg däremot kan "tilläggsanlagen" göra så att färgerna ser annorlunda ut med åren. Men en fux är alltid en fux i grundfärg oavsett hur den ser ut 10 år senare. Precis på samma sätt som en blondin alltid är en blondin genetiskt oavsett hur mycket hon färgar håret eller blir gråhårig med åren…

AnnaFagerell
0

#24 Fast det där med människor tycker jag är knepigt för min syster är född rödhårig och hon är blond idag. Och hon blev blond i skolåldern så kanske hon har nåt konstigt anlag? Jag har en son som är född rödhårig och som troligen också blir blond… hur hänger det ihop?

Lorita
0

#24 jag skriver inte att hästen byter grundfärg utan att färgen (tiger) förändras som hos en skimmel…..trevligt att höra att jag är blond (fuskar med färg för att folk ska se det) för jag var blond tills jag blev 28+ och nu är jag ganska mörk (om jag inte fuskar) men inte något grått än Skrattande

AnnaLundin
0

#26 - jo du skrev att de kan byta grundfärg, när du i ditt inlägg #15 svarade på #14 - där stod
"#13 Dom kan aldrig byta grundfärg"

och inledningen på #15 är:
"#14 det kan dom göra"

Flört

Det gäller att ha tungan rätt i mun när man diskuterar hästfärger och komma ihåg att skilja på genotyp (vad generna säger att de har för färg) och fenotyp (var ögat säger att det är för färg, dvs hur det ser ut)…

Lorita
0

jag svarde på #12 "Den enda hästen som byter färg är skimmel"

sitat från #15 "Grundfärgen är alltid den samma men det är det på en skimmel också men det syns inte för den är vitt"