Dessa försäkringar...
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fick försäkringsbrevet (IF) på min tvååring idag. Som redan påtalats här i annan tråd, var det på Veterinärextra (130 000 kr) tillagt 20% självrisk på den fasta om 5000 kr jag tidigare haft.
Det känns väl magstarkt om olyckan skulle vara framme, så klart är att jag måste göra en ändring. Frågan är bara hur.
Ska man "nöja sej" med veterinärvård upp till 50 000 kr? Eller är det att vara dumsnål? Vad får man för 50 000 kr i veterinärvård idag?
Som nog de flesta har jag hästarna försäkrade för att inte behöva avliva för skador/sjukdomar som kan behandlas (inom rimliga gränser).
Funderar även på att ändra till vanlig livförsäkring från liv med användbarhet. Känns som om det är lite bortkastade pengar på en hobbyhäst (hur stor är chansen att man behöver "triangelmärka" en shetland?). Mitt ombud menade att det var så få kronor att man lika gärna kunde ha det, men en koll visar att det ändå rör sej om en hundring per häst och år.
Vill gärna ha åsikter i frågan. Hur har ni era ponnyer försäkrade? Summor på livförsäkringen är för mej ointressant. Är mer nyfiken på form av försäkring och varför. Samt denna ständiga och svåra fråga om vilken veterinärvårdsförsäkring man bör ha…

En följdfråga: någon som vet om veterinärvårdsförsäkringen skiljer sej på något sätt mellan Ridsport/Körning och Avelsförsäkring? Eller utnyttjar avelsdjuren veterinärvårdsförsäkringen mindre och den är billigare därför?
Fick åka in med häst akut i måndags… Blev orolig att mina 30.000 skulle räcka till men det gjorde dom.
Svårt att veta hur mycket man behöver ha till vet.vård. Vad räcker pengarna till egentligen?

En buköppning på min hingst,med tillhörande avlivning på operationsbordet samt all undersökning innan med bla bukvätskeprov,ultraljud osv slutade på ca 52 000,hade försäkring på 30 000 resten tog jag ur egen ficka
Summa summarum över 20 000 fattigare o förlorade min bästa vän. Men tyckte ändå att jag fick mkt behandling för pengarna
Jag har 50000 på dom flesta av mina. men i höstas fick ju våran Cissi en pinne instakad i jumsken (henne har jag 100 000 på) och distriktaren var hit o kollade lite sen bedövade, sen åkte vi till ultuna . operation sen vart hon kvar en vecka..Trodde att nu blir det dyrt men det gick på ca 30 000 alla vetteräkningar .
Fördelen med högre summan var väl att om man som jag har en bit så blir resorna nästan största kostnaden när dom måste hem..Nu känns det som det kvittar och att man kan ha alla på 50 000, och hoppas att det räcker den dagen det behövs…Eller kolla hur andra bolag har det..
Har ju varit förskonad från allvarligare skador så än så länge..
I år har jag sänkt alla mina till 50.000 vet vård med fast självrisk på 2700 pga att jag inte har råd att lägga 20% på överstigande belopp. 20% på 130.000 känns inte rimligt. Inte heller på 60.000 eller så. Händer det något är det stopp vid 50.000 även på avelshingsten.
Jag har båda mina i avelsförsäkring vilket är lite billigare premie än att ha dom med användbarhet. Det enda som jag kan föstå skiljer är att jag inte kan få något (livvärdet) för förslitningsskador på knän osv…
Haft en häst på djursjukhus för 80.000 och en för 47.000… annars har det inte gått över 30.000
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag har mitt sto på 50.000 veterinär vård och då självrisk på 2700. Har dock inte behövt använda mig av denna än. Pepparpeppar.
Där emot, en följdfråga. Har ett sto som är 24 år, och livförsäkringen gäller bara tills hästen är 25 år. Är inte det ganska dumt? Då det finns många hästar som överstiger den åldern? Eller någon som vet varför detta är så?
Har alla mina i 50.000 vet vård. Ändrade helt nyligen från tidigare det dubbla. Självrisk 2700 som är fast.
Även om det är mina bästa vänner och älsklingar är det orealistiskt att kosta på mera om det händer. Vid allvarliga skador kommer jag att låta dom sluta
Visst kan det komma skador av enklare karraktär som drar iväg i kostnad. Men då kan man säkert klara behandlingen hemma med hjälp av vet.

Mina är nog blandade tror jag har vissa 50.000 och vissa 100.000 och det endast för att jag har varit för lat att ändra deras försäkring när de har fyllt 1 år , då vi alltid har juniorförsäkring på fölen första året.
tror att självrisken är 1900 på Sveland och de har jag ..
Har också varit inne på att ändra vissa till avel , men de som tävlar måste ju ha *A1*
vi har ju haft häst tex stående på djursjukhus i 6 veckor men de blev inte så dyrt tror att det totalt gick på 21.000 för honom , (men den hade vi tur med för då hade vi fast självrisk så vi betalade bara 1900 )
Jag hade inte lagt ut pengar på bukoperation vid tarmvred tex då jag har sett en hel del som har haft problem efter mm
#6 Det beror nog på vilket bolag det är. Är inte så hos alla.

Mina hästar är försäkrade i Sveland.
100000 i vet vård, fast självrisk på 1900:-
junior, A1 samt avelsförsäkringar med varierande livvärden.
betalar extra för den fasta självrisken, vilket jag tycker är värt varenda krona. Att veta vad det kostar oavsett. Nu betalar vi momsen också så det blir 1900 exkl moms.
Helnöjd med Sveland. Kostar på ganska mycket på försäkringarna då jag inte vill hamna i det läget då jag måste välja att avliva…
Sveland har heller aldrig varit några problem med utbetalning av ersättning och livvärde.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Med tanke på alla försämrade villkor över tiden överväger jag att ha hästarna oförsäkrade, livförsäkringarna har jag på de flesta satt ned på lägsta tänkbara nivå och samtliga ligger på 50 000 i veterinärvård självrisk 5000. Om jag skulle besluta mig för att säga upp försäkringarna, tänker jag spara ungefärlig motsvarande det som jag i dagsläget betalar varje månad. Skulle olyckan vara framme får jag bita i det sura äpplet och köra min ekonomi helt i botten eller ta ett banklån, det är så jag funderar. Jag tror ändå att jag över tiden tjänar på det. Har gjort ett snabböverslag hur mycket jag lagt i premier de senaste 20 åren och blir mörkrädd…
Är det någon som förstår mina förvirrade tankar, hur resonerar ni om ovanstående? Lurar jag mig själv?
#7 Börjar mer och mer resonera som dig gällande vad gränsen går.
Flera av mina ponnyer skulle förgås av leda om de tvingades stå på stall i flera veckor pga skada. Vissa vill knappt stå inne över natten.
Veritas odium paretFörvånad

#11 jag har också gått i de tankarna , men så är jag så här , kan jag låta bli pengarna jag sparar eller kommer jag att nalla av dem till något roligt i stället ;)
#10 Intressant… vad betalar du i premier? Trodde inte sveland hade fast självrisk.
Risken är väl om man byter att bolagen ändrar sig igen fram och tillbaka
#11 Har man många försäkrade och höga premiekostnader kanske det kan vara ett alternativ. Men själv har jag haft så mycket strul att jag inte hade kunnat vara utan försäkringen. Har fått betalat hundra tusentals kr från försäkringsbolagen att det aldrig hade fungerat utan försäkring. Frågan är ju hur mycket man själv är villig att betala. Så länge vi har försäkringsbolag som är villig att betala tio gånger mer än vad livvärdet är på våra djur så tycker jag det är jättebra. Vore ju enkelt för dem att säga stopp, en shetlandsponny värd 10.000 vill vi inte lägga 100.000kr på… För en premie som årligen kanske kostar 1500… Egentligen förstår jag inte hur bolagen överlever…
Jag har heller aldrig haft problem att få ut mina livvärden utan en massa extra pappersjobb etc… Bolagen betalar hellre ut ett livvärde på några tusen än en rejäl vet räkning på hundra tusen…
Jag anser att man först och främst ska se till djurets sjukdom… Bara för att man har 130.000 i vet vård behöver man inte använda den när hästen är sjuk. Kan hästen bli frisk?! I andra hand tycker jag man ska se till sin ekonomi. Kan man lägga pengar på sin sjuka häst, kan man klara rehabiliteringskostnaden om det finns en sådan. Och i tredje hand, orkar jag och vill jag greja med den sjuka hästen.
(jag avlivade en häst som slitit av alla senorna i ett ben. Man skulle kunna lagat henne men då skulle man fått greja i ett helt år med henne samt betala till pengar till vet kostnaderna, jag valde att avliva dels för kostnaderna och dels för min egen tid och vilja att lappa ihop hästen)
Vad jag kommer fram till är att jag betalat flera hundra tusen i premier, och jag får för mig att det är ändå bolaget som tjänar på det i slutändan. Trots att jag numera har högsta bonus och väldigt låga premier kommer jag de följande 10 åren att betala över 100 000 om jag räknar på oföändrade premier. Jag har verkligen inte beslutat mig för att låta mina pållar vara oförsäkrade. Men tanken har väckts och känns mig inte helt främmande längre. Kanske jag hade tänkt i andra banor om jag hade hästar där det var viktigt för mig att få utt ett livvärde vid en eventuell förlust.
En annnan aspekt är pratet om att klinikerna har en annan prislista för oförsäkrade hästar. Någon som vet mer om detta?
Jag upplever att hästförsäkringar generellt sett blivit sämre sedan jag försäkrade min första häst. Visst hästantalet i landet har ökat och bolagen måste skydda sig. Ett försäkringsbolag är och ska väl inte vara en välgörenhetsinrättning
#13 Jag har full förståelse för ditt resonemang Anna.
#14 Du får väga in för och nackdelar… vissa har vad jag vet bara de "dyraste" hästarna försäkrade men jag tror att om det vore jag vore det fel häst som blev sjuk =(
#14 Vi har inte alla försäkrade. Det kostar alldeles för mycket i längden. Men vi har så vi lätt klarar en buköppnign eller så. Vi sätter undan pengar i stället för att betala premier. Som tur är har vi inte behövt använda försäkringen så mycket *peppar, peppar* Många gånger har vi kunnat behandla hemma, och hållit ner kostnaden. Vi hade två unghingstar som fått i sig äppelkart som vi klarade att behandla hemma. De stod med dropp men det gick alldeles utmärkt.
När man hör om alla som har häst på klinik blir man nästan mörkrädd över att det ska kosta så mycket pengar… Det blir nästan larvigt från djursjukhusets sida ibland, när man hör folk berätta. Och alla dessa prover som de tar, som i många fall inte ens är nödvändiga, bara för att det finns en försäkring som täcker. Inte undra på att många bolag gör något åt sina självrisker.
Delad glädje är dubbel glädje :)
#16 en tanke… hur tänker man när man säger man har råd… är det en häst man ska kunna lägga pengar på eller ska man ha råd göra det på alla 20 ? Visst, sannolikheten att alla blir sjuka samtidigt är kanske liten men OM man skulle behöva fixa och greja med flera hästar…
Egentligen tycker jag att man bör ha råd att lägga pengar på alla sina hästar om det nu skulle bli någon form av katastrof. Eller så får man väl avliva dom. Låt säga man har 20 hästar och alla kräver vård för 20.000kr… Vem har råd? Eller om man buköppnar en ponny, betaar själv 75.000kr och månaden efter måste öppna en annan häst… Vem har råd?

Fast jag hade inte gjort allt för krångliga och dyra saker på mina hästar , jag kan tycka att vissa saker görs och i slutändan så lever de inget hästliv på ett år eller två och sen får de avlivas ändå , då tar jag hellre det beslutet tidigt ..
#17 Nä vi har ingen buffert på att buköppna 20 hästar. Men som #18 Man får se fall till fall.
Som tur är har vi i dagsläget inte hamnat i en situation att vi måste buköppna 20 st sammtidigt, och om den dagen kommer, får man ta ett beslut då.
#17 Tanken har ju slagit mig om man ex har 10 ston som får hyperlipemi eller nåt. Mitt ena sto blev ju sjuk och kostade 80.000 på djursjukhuset. Har man stor avel kan ju allt hända. det är vid sådana tillfällen jag är rädd att inte ha försäkring. Det är som om man bara skulle ha tre försäkrade… sätter man försäkring på rätt hästar då… dom blir klart inte sjuka… Skitsvårt det där. Men visst, är man medveten om att man kanske måste ta bort hästarna för att det inte går ihop är det ju sin sak tycker jag
#20 Otur kan alla ha, och man kan inte försäkra sig mot allt.
Jag skrev bara som vi gör, och det är i en dels ögon säkert helknasigt 

#20 fast hade jag tänkt så¨att alla 10 stona eller 20 hästarna blir sjuka samtidigt då hade jag aldrig ägt en enda häst , för jag tänker nog mer att de ska vara friska 
Sen så tror ju jag att *alla hästar* inte ska behöva räddas heller för vilket pris som helst , man måste låta natuern ha sin gång ibland …
Säkert finns det ibland onödiga behandlingar/undersökningar som görs av egenintresse hos den undersökande/behandlande veterinären likaväl som att motsaten förekommer.
Men något jag tycker är anmärkningsvärt är när vår främste expert vad det gäller fång Ove Wattle anser det onödigt att röntga en fånghäst och man läser om var och varannan som beskriver hur deras fånghästar just röntgats, de om något är slöseri.

#11 Jag har tänkt precis som du! Har haft häst i 24 år och aldrig utnyttjat en försäkring (det är nog sådana som mej, som haft turen att slippa det, som ser till att bolagen överlever #13).
Det som får mej att ändå inte våga överge försäkringarna är lagen om alltings jävlighet. En eller kanske två höga veterinärräkningar skulle man säkerligen klara av på något sätt, men har man aldrig haft sjuka/skadade hästar förr så kan man väl nästan räkna med att alla plötsligt blir det på en gång…
Och livvärde har jag egentligen bara för att bekosta avlivning och destruktion. Måste jag ta bort en av mina hästar är pengar i ersättning helt oväsentligt annars. Skulle förmodligen tänka annorlunda med hästar betydligt dyrare i inköp.
#21 Helt riktigt… man kan inte försäkra sig mot allt… bara undra hur andra tänker för jag hade garanterat försäkrat fel häst
Givetvis har man inte i tanke att alla blir sjuka på en gång men anledningen till att man har försäkring är ju för att man vet att det dock händer ibland
Jag tror till 110% att man skulle kunna undvika onödiga åtgärder och behandlingar
#24 Jag har utnyttjat försäkringarna ibland, senast då mitt ena sto hade ett svårt felläge, några gånger klinikbehandling av kolik, sårskador som sytts, samt knäleds behandlingar med kortison och tuppkam. Men sammantaget även om mina ponnyer varit oförsäkrade har de kronor jag betalt i premier vida överstigit de totala kostnaderna för dessa behandlingar.
Ser jag till varje enskild individ finns det endast en där jag kan konstatera att försäkringen hjälpt mig.
Sammantaget över tiden har jag haft 23 hästar försäkrade och för 5 av dessa har försäkring utnyttjats.

Vi har ibland funderat i samma banor, att inte försäkra alla…
Att kanske bara ha de vuxna avelsdjuren försäkrade samt ridponnyn ;-)
Men när det kommer till kritan så skulle jag ha svårt att avliva min unghäst pga ekonomiska skäl… Vi har därför beslutat att det får kosta i premier (vi betalar ca 20-25000/år för 10-12 hästar, minns inte riktigt hur många vi hade när jag sist kollade över kostnaderna. Jag betalar ca 800:- extra per häst/år för att ha fast självrisk. Att veta när våren och fölningarna närmar sig att då veta att kanske måste vi ut med självrisken X stoantalet och inte mer är skönt att veta.
Senast idag har jag hämtat en häst på strömsholm som stått en vecka med bla Hyperlipemi. Hon är inte helt frisk men mkt bättre. Summan var uppe i över 80000 redan….. Tänk om man dessutom då skulle betala 20% Hua!
www.gullsmyrastuteri.se

#27 Hade bestämt mej för att gå ner till vanlig veterinärvård (tom 50 000 kr), men så läser jag ditt inlägg… Är man beredd att avliva en häst pga hyperlipemi eller annan allvarlig sjukdom/skada som ändå kan behandlas? Jag vet inte…
Och hur funkar det på klinikerna? Hör de av sej när man närmar sej taket på försäkringen?
#28 Ja, om man ber dem, de brukar föra in det i journalen. Likaså om de har öppningstillstånd eller ej vid koliker.

#28 Som Hanna skriver så talar dom om, varje gång man pratar med dom :-)
Jag hade en tre åring på Ultuna en gång med hyperlipemi, det slutade med frisk häst och 65000:- Var då glad att försäkringen täckte. betalade 1900:- +momsen
www.gullsmyrastuteri.se
#28 Jag är beredd att avliva en hyperlipemihäst. Kommer aldrig ställa en sådan häst på djursjukhuset igen, någonsin…
Man kan själv fråga summan när man pratar med dom, gör man det varje gång så vet man.
Ingen klinik får buköppna utan att man skrivit på ett avtal om detta
#28 Frågan är ju inte vad som kan och inte kan behandlas. Frågan är om du är villig att betala 20% på 80.000kr… Mitt ena sto med hyperlipemi kostade 48.000kr på klinik och hon dog ändå. Den andra kostade 80.000 och hon lever inte heller. Och 20% på 130.000 är nästan 30.000… Mycket pengar det där…

#32 Ja, det är ju det som är pudelns kärna: hur mycket man är villig att betala för det som ändå kan behandlas med hyfsad prognos. Det finns ju ändå flera som drabbats av exempelvis hyperlipemi som klarat det oxå.
Jag tycker detta är skitsvårt! Fast det lutar ändå åt att ta bort Veterinärextra för att jag vill ha den fasta självrisken. Sen får man väl bara hoppas att man inte behöver ångra det beslutet…
#33 Man får avgöra det vid varje tillfälle. Jag tror att 50.000 räcker även vid hyperlipemi el liknande som går att behandla. När man kommer upp i större summor tyder det ju också på att sjukdomen är svårare och kanske mer omöjlig att behandla. Så resonerar jag. Man lär sig när det händer mycket med ens djur och man blir mer och mer realistisk. Funderar mer än en gång på om jag tror det går att "laga" hästen el ej.

Spinner vidare på detta med val av livförsäkring. Den utan användbarhetsskydd får man inte ersättning om hästen döms ut "av hälta eller rörelsestörning som inte beror på benbrott, avskuren sena eller akut sårskada".
Vad skulle det kunna vara? Räknas exempelvis spatt och/eller fång som hälta eller rörelsestörning?
#35 spatt gör ju säkert det men fång är en sjukdom
Jag har Sveland.
Idag 50:000 vetvård
Självrisk: 1900 kr
Rörlig självrisk: 20%
Men from nästa vecka är det följande
Vetvård: 100.000 kr
Självrisk: 1900 kr
Rörlig självrisk:Ingen den är reducerad mot att hästen genomgått besiktining UA.
Rörelse och hälta obegränsad mm.
Ambulans.. ja allt man behöver.
Som alla andra täcker den ej förebyggande ex kolla tänder osv.
Men denna kan jag helt klart rek.
ca 200 kr månaden. Shettis.
#37 Hur mycket har du i liv? Det där var svindyrt tycker jag, 2400kr om året, hua!
Har bara 5500 i liv. Men kan höjas i takt med henne skulle jag tro.
Försäkrigen blev dyrare eftersom det inte är ngn rörlig självrisk.
Det är en reducering man får betala för.
Men betalar hellre det och lämna in hästen om det är ngn med fats själrisk och de betalar allt än att sitta och räkna på vad de kommer att kosta osv.. en del behöver ju ta lån osv.
#39 Tycker ändå det är orimligt dyrt. Förvisso har jag bara 50.000 vetvård men jag har 15000 liv och betalar 1300 om året på IF med rörlig självrisk på 2700
Jag kan också ibland tycka att en försäkring känns "onödig". Bättre att spara på eget konto ifall olyckan skulle vara framme.
Under de år jag haft häst försäkrad så har jag använt den 1 gång, och då var den knappt till någon hjälp! Har veterinärvård på 50000 hos folksam. Förra sommaren när stoet skulle föla blev det ett felläge och veterinärräkningen blev drygt 7000kr. Fick endsat ersättning för 2000kr.
Det hände en söndag natt och distriktsveterinären som är vår närmsta veterinär har ca 5mil att åka. Så den största kostnaden var resor, helgersättning och mediciner vilket inte ingår i försäkringen.
# 35 det där kan man alltid fråga bolagen innan man tecknar avtal. Om det är ett avelsdjur kan man ibland döma ut dem för andra saker mot en "vanlig" försäkring. Beror liksom på vad hästen används till…
Jag har "alla" mina försäkrade till 120.000 (har jag för mig att det är i Agria, var länge sedan jag kollade över papprena). Det är inte alls särskilt dyrt i månaden per häst, och för mig ett bra alternativ iom att jag i dagsläget är student och inte har pengar att lägga undan.
Blev tvungen att utföra operation på en av mina hästar (stående, flanksnitt), hon stod inne från fredag till fredag och min del av beloppet hamnade på ca 3800 kr. Då var försäkringen värd varenda krona. 50 000 hade dock täckt ingreppen och undersökningarna, men hade de tvingats buköppna hade det varit värre (och den risken fanns). Är normalt inte för buköppning, men hade inte velat ta bort en "frisk" häst enbart för att jag inte skulle ha råd med buköppningen.
Min förhoppning är att senare kunna lägga undan ett ordentligt kapital så att man inte behöver ha varje häst försäkrad, vilket ju blir svårt om man har många och på så sätt kunna fördela pengarna där de behövs. Men har man inte möjlighet till det skulle jag absolut ha alla hästar försäkrade.
Tycker också det är viktigt att på på ett ungefär i förväg ta ställning till hur långt man vill gå, så man kan ta ett både känslomässigt och ekonomiskt beslut tidigare.
Slutligen vill jag påstå att det inte alltid är så att prover tas i onödan. Tvärtom tycker jag att många veterinärer låter bli att ta prover när behandlingen ändå blir densamma, även om man inte exakt vet diagnosen.

Jag har mina i Sveland och betalar för 50.000 veterinär vård , liv 10.000 , självrisk 1900 + rörlig självrisk 20% 1071 kr om året så det är inte dyrt .
en som jag har 100.000 veterinärvård,liv 20.000, självrisk 1900+ rörlig 20 % 1476 kr
En har jag fast själrisk på 1900, veterinärvård 100.000 och liv 8000, 1602 kr på omåret så visst får man betala lite mer på den fasta men ibland kan de vara värt det och just denna har jag ju haft nytta av det då de var han som fick en fraktur på överkäken :D