Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 8709 ggr
Olivia96
0

Vaxproppar?

Hej! :) Jag har ett dräktigt sto hemma som har fått en vaxpropp tror vi, men det är en vecka kvar.

Jag undrar hur en vaxpropp ser ut, om den är hård? kan dom få det 1 vecka innan fölning? :) Tacksam för svar! :)

Helena-Bergstrom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En bild på vaxproppar

Jag hade ett sto som fick ordentliga vaxproppar ca 1mån innan beräknad fölning, dom var kvar några dagar sen försvann dom och hon fölade ungefär när hon var beräknad om jag inte minns fel.

Ett annat sto jag haft var klockren.. när vaxpropparna kom var det dax föl fölning inom något dygn, har även haft ston som inte alls haft vaxproppar.. så det är väldigt rätt individuellt!

Att föla en vecka för tidigt är inte ovanligt, så vore jag du så skulle jag hålla ordentlig koll på henne.

Olivia96
0

Tack så jätte mycket för svaret :) kollade på bilden och hennes vaxproppar såg precis ut som på bilden! :) vi har beställt en timetofoal så vi ska hålla utkik nu också :D jätte spännande!

sanne
1

du behöver nog inte beställa något test, för har stoet vaxproppar kommer det snart föl !

håll henne under uppsikt o lycka till :)

Olivia96
0

Okej :) men det är så olika och det är ingen hemma på dagarna :) det ska jag göra, tack så mycket :D

Olivia96
0

Var ute och tittade på henne nu:) och då rann det mjölk ur juvrerna!:D hur långt tror ni att det är kvar då? :)

Hanna-D
0

Några timmar… Är mjölken vit?

Olivia96
0

Ja :) det droppde ganska mycket :) men hon har inte fyllt ut ända ut, eller behövs det?:)

Ahnna
0

#7 Det kan komma precis innan eller till och med strax efter fölningen. Om det var mitt sto så skulle jag vaka hela natten, för det låter onekligen som att det är på gång.

Lycka till! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Olivia96
0

Okej :) vad spännande !:D blir nog att man får ställa klockan i natt :) tack så mycket!:D

AnnaLundin
0

Som sagt, bara att hålla koll och hoppas att det blir föl i natt - det låter onekligen så! LYCKA TILL!!

(såvida stoet inte gör som min gamla fullblodstant gjorde - hade rinnande vit mjölk i en hel vecka före fölingen…. Skrikandes)

Olivia96
0

Ja :) men det vart inga föl i natt :( tack så mycket!:D men vi får fortsätta hålla utkik :) hoppas på det bästa! :D

polgara
0

Dom kan föla dagtid oxåFlört

Olivia96
0

Okej :D men vi ska testa henne nu och se hur stor chans det är att hon får inom 12 timmar :D

Olivia96
0

Det blev 40% chans :)

icansson
0

hur är det igentligen , jag menar om de rinner mjölk i ett par dagar försvinner råmjölken då?

Olivia96
0

Jag vet inte :) men mjölken rinner inte hela tiden :) men vad jag har hört så billdas det ny råmjölk, fast jag vet inte säkert :)

AnnaLundin
0

#15 - jag har egentligen inget bra svar på frågan, men min åsikt är att OM stoet haft rinnande mjölk i flera dagar så är det nog bra om man kan kolla antikroppshalten i råmjölken när fölet är fött så att man vet om fölet får i sig vad det behöver.

Kollar antikroppshalten gör man med en refractometer, köp en eller kolla om det finns något stuteri i närheten som har en du kan låna…

sanne
0

Råmjölken bildas bara en gång. så rinner det mkt så ha det i tanken när stoet fölar, har det runnit i flera dagar skulle jag nog kolla upp så fölet har fått antikroppar.

Olivia96
0

Jaha? :) men hur mycket bildas det? :) för att när vi kollar när stoet ska få föl så tar man 1ml mjölk av henne, tror ni att det gör någonting? :)

sanne
0

nej det är säkert ingen fara. Men om hon står o rinner mjälk i flera dagar så tror jag du skulle prata m en veterinär, så ni kan kolla hur mkt antikroppar det finns kvar i råmjölken.

hoppas hon fölar i natt nu :)

icansson
0

20# hur går det med dina fölningar :)

Olivia96
0

Ja det får vi hoppas! :) jag vet inte ;) hon visade alla tecken som att hon skulle få när som helst, men den kommer ju inte :D men vi ska göra ett till test i kväll :)

Hanna-D
0

#22 Skulle inte lita på de där testen… Av erfarenhet vet jag att de inte är speciellt tillförlitliga.

sanne
0

#21 ja du mina verkar hålla inne än.. Henriette skulle haft i fredags men hon vägrar föla.. känns jobbigt nu o vara vaken så mkt, men va gör man inte.. Beyla är beräknad nästa vecka.. o Doreth veckan efter.. sen ska jag sova :)

polgara
0

sanne, dom väntar in det fina vädret, vill ju inte föla i regn o rusk

sanne
0

bara det att det var varmt o fint i helgen ! o hon fölade inte då heller..

men det kommer väl så småningom !

icansson
0

26# ja tids nog så fölar dom jag har ett sto som är beräknad föla den tionde har vakat sen den 27 mars så man börjar bli sliten nu…

polgara
1

Mina 3 är beräknade om en månad ungefär, så jag passar på o sova nu

Olivia96
0

Hihi :) är jobbigt att ha fölmärr på nätterna :D men det är värt det! :) vet inte heller om man kan lita på testerna men vi skulle testa utifall:) för hon har inte fått än:)

atlanta
0

Har det blivit nån bebis än??

Olivia96
0

nee :) :( vill inte vänta nå mer! :D  men hon måste få i helgen :)

Olivia96
0

Hon är beräknad i dag :) har ni några mer tips på tecken på fölning?:)

atlanta
0

Sista väntan går så sakta. Min ska ha om tre veckor och jag håller på att längta ihjäl mig.

sanne
0

#32, du kan kolla lite bak i "öppningen" om hon är slappare o längre… o sen blir dom rödare inne i slemhinnorna..

hoppas du förstår vad jag menar.. men det tycker jag är ett mkt bra tecken, oftast..

atlanta
0

Har du fått nån fölis än? Glad

Olivia96
0

Tack:) hon är det som du sa :) men hur långt brukar det vara kvar då?:) för hon har inte fått än :( men hon står och hänger i hagen och ser ut som att hon är i en "annan värld" liksom ;)

sanne
0

Ju slappare de blir desto närmare är det.. fast ingen regel utan undantag kan jag ju själv säga, då min ena här hemma nu är 15 dagar över sin beräknade föln.dag..

Olivia96
0

Okej :) oj, det är bara att vaka och se :)

Olivia96
0

Har någon fått föl?:)

sanne
0

Jadå, våra två har fölat nu.

hur har det gått för er ? inget än ?

Annelie-P
0

Sitter och läser tråden; för 16 dagar sedan testade du stoet, det testet sade då att det var 40% chans för fölning inom 12 timmar. Testet ljög ju i och för sig inte, men det gav dig heller inte så mycket vägledning i ditt vakande.

Hoppas ni får föl snart och lycka till Glad

Olivia96
0

#40 - va kul!:) vad vart det? :) nej, inget föl än :) #41- ja :) har tänkt på det också ;) men nu visar testet 70%, men jag vet inte om jag tror på det längre :) det hoppas jag också! :)

Olivia96
0

Nu har hon fölat :) men fölet är klent och vill inte resa sig riktigt :( nå tips ?

Hanna-D
0

Mjölka stoet och nappa fölungen samt ta kontakt med veterinär!

polgara
0

Kontakta veterinär, ge råmjölk i nappflaska. Hade liknande problem med mitt föl som föddes i måndags morse.

atlanta
0

Hoppas din lilla bebis mår bättre, håller tummarna.

Olivia96
0

Vi har gjort det och hon sa att det var bara att hjälpa henne att äta och vänta och se, vi har matat henne med nappflaska och idag började hon gå!:) så hon mår lite bättre men jag håller tummarna

atlanta
0

Vad skönt En liten bild kanske? =)

Olivia96
0

Ja :) ska bara ladda kemeran och knäppa lite ;) har inte tänkt så mycket på bilder när hon mådde dåligt:)

Olivia96
0

Nu mår hon dåligt igen :( så vi är på väg till stockholm med henne och får se om hon överlever :'(

sanne
0

håller tummarna att allt löser sig för dig o dina hästar.

icansson
0

hoppas det löser sig för er och att fölis blir bra

Daladis
0

Håller tummarna att det går bra med fölis!!!!

Olivia96
0

Tack så mycket!

atlanta
0

Hoppas hon mår bättre. Skickar en stärkande kram.

atlanta
0

Hoppas hon mår bättre. Skickar en stärkande kram.

Olivia96
0

Nu är fölisen hemma och pigg igen :) men det vart en operation och hon fick stanna på kliniken en vecka, det var fölsjukan för mamman hade bildat för lite antikroppar :( men hon mår bra nu iallafall :) Kommer bilder! :)

HeidiH
0

Vilken tur att det tycks gått bra tillslut!

Hanna-D
0

#57 Det kan tyvärr bli så när stoet läcker mjölk innan, att den viktiga råmjölken går till spillo. Vilken tur att ni upptäckte det så fölet fick hjälp Glad

atlanta
0

Vad skönt att höra att bebis mår bra nu Skrattande

Olivia96
0

Ja :)