Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1574 ggr
janehellen80
0

hur gör ni?

Om någon vill låna ev hyra eran ponny innan köp. hur länge får dom sk prova på ponnyn ? Vad är rimligt? Vad använder ni för kontrakt isåfall .. kräver ni refenser? Berätta gärna hur ni gör och vad man bör tänka på ??  All info känns viktigt att veta för mig :)

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

SofieN
0

Har haft både en stor häst och en ponny på prov innan köp, båda en månad.

Stora hästen hade vi på kontrakt och var även bekant med ägaren, ponnyn var utan kontrakt.

För att veta om man passar ihop med ponnyn eller andra grejer så är det ju något man får reda på ganska snart, så en månad tycker jag är rimligt. Jag hade nog inte velat låna ut längre om det var köp det var tänkt.

En ordentlig koll vart ponnyn hamnar är väl på sin plats. Och någon sorts kontrakt, nu minns jag inte vad vi hade för kontrakt när vi provade storhästen men jag tror att det var ett vanligt hyreskontrakt.

AnnaLundin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag lånar inte ut på prov, eftersom risken är att man får tillbaka en häst som är trasig; fysiskt eller psykiskt. Och vem står då för värdeminskningen?

Jag kan eventuellt möjligen kanske tänka mig öppet köp, med förutsättningen att hästen är lika felfri fysiskt och psykiskt vid återköpet som när affären genomfördes.

Hanna-D
0

Lånar inte heller ut innan försäljning. Lånar heller inte ut på foder, varken till kända eller okända. Däremot får man gärna komma flera gånger och titta, köra, pyssla med den ponny man är spekulant på. Anledningen är samma som #2 skriver.

polgara
0

Lånar inte heller ut på prov av samma anledning so #2 o #3 skriver. Dock har jag lånat ut på foder med 6 månaders kontrakt

[Shettisar]
0

Håller med Anna Lundin. Gjorde misstaget att låna ut på prov och fick hem en trasig häst både fysiskt och psykiskt.Som tur var är han stark i psyket så han har återhämtat sig bra.Fått förtroende för människan igen .Men visst är han lite resarverad och kan reagera vid hastiga rörelser.Men man får ta det lugnt och inte lägga så stor vikt vid det beteendet.Men aldrig mer att jag lånar ut på prov etc.. Vi skrev kontrakt men vad hjälpte det..De fysiska såren är läkta sedan länge och inget som han fått några "men " av..

RebeckaSvensson
1

En av mina ponnyer lånades ut innan köp och det slutade med att fodervärden sålde ponnyn till Finland och sedan dess har jag varken sett ponnyn, några pengar eller fått tag på fodervärden. Polisen kunde inte göra något eftersom jag själv lånat ut ponnyn. Så nej, jag lånar inte ut någon ponny innan försäljning.

Mini-Angel
0

Själv har jag bara bra erfarenheter av att låna ut på prov!

En var en hopphäst för 100 000 o sen har det varit ponnyer-shetland till D-ponny.

Man kollar givetvis upp den tänkta köparen o jag kör även dit ponnyn/hästen o kollar läget,samt skriver papper.

Har varit från 2v-1 månad

Jag resonerar som så att bättre dom har på prov o häst o människa trivs ihop än att dom köper den o den sedan blir till salu igen om en månad. Nu vet jag att den kommer tillbaka till mig om det skulle vara något

janehellen80
0

ni som skrev kontrakt.. hur såg det ut?

[Shettisar]
0

#8 Jag använde mig av Deckermanns köpekontrakt men skrev in prövo perioden.Samt när ponnyn skulle vara betald etc..

Ett gott råd är kolla upp tänkbar köpare så gott det går. Begär referenser samt kolla gärna upp stallet ponnyn ska åka till.

RebeckaSvensson
0

#9 Klart man kollar upp personen innan man lånar ut en ponny inför ev köp. Det har jag också gjort. Trots att en familj som hållt på väldigt mycket med ponnytrav och där fadern var tränare och kusk inom stortravet gick i god för den ev köparen hamnade min ponny i Finland. Mitt halvblod som jag lånade ut till en fodervärd flyttades till ett annat stall än där jag lånat ut henne, tack vare en annan hästäare i det gamla stallet berättade till vilken by min häst hade flyttat kunde vi hitta henne. I den familjen jobbade fadern på kriminaltekniska och då inbillade jag mig att det var ärligt folk. Fick hem en häst som var sönder och senare blev utdömd.

I de fall ev köpare har frågat om prövotid säger jag nej men att jag kan köpa tillbaka ponnyn efter en månad om det inte passar och om den fortfarande är hel.

[Shettisar]
0

#10 Jag vet av egen erfarenhet att man kan kontrollera hur mycket som helst.Det finns inga garantier ändå.Men jag gav "tips" på vad man kan göra för den som väljer att låna ut trots varningar om oseriösa köpare etc. Jag gjorde också det.Ändå visade det sig att "min" köpare hade uppgett falsk adress och massor av falska uppgifter.Hon höll min ponny gömd och jag fick göra efterforskningar i ca 2 månader innan min ponny hittades.Tack vare ett annat forum och tack vare en forums besökare som så hjärtligt ställde upp och körde omkring i området ponnyn skulle vistas i  så hittades han av en slump. Och även då uppkom det massor av info som jag absolut inte räknat med. Man kan begära den tänkte köparens person uppgifter för att kolla upp hos skatteverket etc.Men som sagt det finns inga garantier alls. Polisen gör inget heller eftersom man frivilligt lämnat iväg sin ponny.Egenmäktigt förfarande fick jag veta att det stämplades som.Och jag fick inte hämta hem min ponny utan köparens tillåtelse.Så man är ganska maktlös när man väl släppt iväg sin häst.

janehellen80
0

ja det är så jag känner.. folk kan ju skaffa falska referenser osv . nä är ponnyn till salu så är an till salu och inte ett lån :)  Tack alla men jag kommer inte låna ut min ponny utan han ska säljas !! Tack alla ..

AnnaFagerell
0

#10 sicken tur att jag fick låna två av dig ändå =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus