Ridlekis med små barn
Är det nån här som har sånt. Är lite sugen på att starta upp en liten verksamhet, då det är många som undrar om de får låta barnen rida.
Har just nu en shettis på foder, men tanken hade varit och köpa in 4-5 stycken trygga shettisar.
Har jobbat på ridskola men är ej utbildad. Kan ju lära ut de allra första hjälperna och övningar. Visa hur man borstar med mer.
vad bör man tänka på. självklart ska allt vara godkännt med mer.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Först av allt så är ridskoleverksamhet tillståndspliktig, du söker tillstånd hos länsstyrelsen.
Sen bör du ha en bra verksamhetsplan, försäkringar och mkt väl lämpade ponnyer.
Ta reda på så mycket du kan om små barns utveckling, så att du kan undervisa dem "på rätt sätt" för att lära dem grunderna rätt från början. Det är svårt att lära om om man lär sig fel från början, så extra viktigt att man får lära sig rätt.
Häftet "att lära barn rida" är jättebra - men tyvärr slut hos förlaget 
Min dotter har gått på två olika ponnylekis (testar ett tredje till helgen). På det första fanns bara två ponnys och det blev lite mer av en privatlektion (kostade därefter också). På andra lekiset hade de en flock om ca 10 shettisar och ofta fullt av barn i gruppen också. Där var det sällan lektioner utan ridning eller körning i skog & mark.
Håller med Anna om att det är jätteviktigt att känna till barns utveckling för att få till en bra ridundervisning. Tror även att en kurs i Föräldrapsykologi hade varit på sin plats för en del föräldrar är…udda…
Tack för era synpunkter. har ju själv en son vill lära sig rida, Visar ett tydligt intresse i alla fall.
Kommer gå de kurser som krävs, sen har grannen en dotter som har autism, så ska läsa mig in lite i vad det innebär. men hon rider på vanlig ridskola i handikapp gruppen. Så hon har nyss lärt sig trava utan hjälp.
jag kommer ju inte ha skyhöga priser på lektioner.
Men om man säger så här. Vad hade ni gett per lektion, komme rju ha lite teori, givetsvis bilder och sånt för och förklara vad som är vad på hästen och utrustningen. De får lära sig lite lätt stallskötsel.
Allt beroende på åldern på barnet.
Privatlektions-lekis betalade vi 120:-/gång för. Då var "fröken" med och hjälpte till att borsta och sadla och berättade om olika saker. Vi föräldrar stod i bakgrunden. Dottern var då 3 år och hade väl inte så mycket behållning av vad de olika borstarna hette, men det var jätteroligt att borsta.
Ponnylekis2 kostade 75:-/gång och man kunde boka en gång i veckan eller en gång varannan vecka. Där borstade, sadlade och ledde föräldrarna.
Bägge ponnyfröknarna var utbildade ridlärare.
Helgens nya ridlekis har inte lektionsverksamhet utan de har olika aktiviteter. Vi ska i helgen rida ut en sväng i skogen, grilla korv och rida hem. Det kostar 100:-/barn.
Kan lägga till att det min dotter saknade mest på ridlekisarna var någon sorts gemenskap med de andra barnen. När vi ridit färdigt ville hon och de andra stanna kvar och leka eller fika, men då kom ju nästa grupp och lekis fanns hemma hos ridlärarna. Det bästa var när vi hade ramla-av-fika i stallet.
I helgens ponnylekis har de just fika eller lunch eller liknande ihop med sina aktiviteter. Tycker att det låter smart. Det ger lite extra guldkant på ridningen.
Jo jag hade tänkt ha en grupp med max om 5st barn om dan.
Då finns det tid för förälder och barn och fika efteråt. (som det så klart kommer bjudas på). har även en stor härlig sandlåda och massa annat barnen kan titta på.
Ridtid, vad tycker ni är lagom. 1 gång veckan hade jag tänkt ha speciellt för barn som är yngre som inte riktigt förstår vad det innebär än. Där kanske föräldern får hålla i barnet så det inte ramlar av.
Tycker att du borde ha en 3-årsgräns. Yngre än så är inte direkt nån vits och 3-åringar kan sitta kvar själva utan att man behöver hålla i dem. Finns ju också sadlar med handtag.
Vi har haft ridtid 30-45 minuter och skötsel innan och efter ridpasset.
Jättetrevligt med fika och pyssel i samband med ridningen, men glöm inte att behålla kontrollen över tiden. Bestäm hur länge man max får stanna och tänk på att det ska vara så varje vecka. Öht kan det vara en god idé att ha tydliga regler för vad som gäller med syskon som följer med, lösspringande hundar, hur länge innan och efter ridpasset som man får stanna kvar, försäkringar etc. etc. Kontakta andra ridlekis (kanske inte de i sitt område som du konkurrerar med) och hör med dem vad de har för tips att dela med sig av.
Låter jättespännande iallafall! Jag gillar verkligen de verksamheter som vi varit i kontakt med!!!
Finns inget i närheten. Om man inte kollar med ridskolor men de har ju stora ponnysar där.
Jo hade tänkt ha max 40 minuter efteråt som de kan fika och prata.
Ridbanan då, vad är lagom storlek på den.
Ta hjälp av Ridskoloprnas riksorganisation. där får du den hjälp du behöver. Att säga" jag tar inga skyhöga priser" blir inte riktigt rätt. Det kostar att ha häst, och du ska ha lön och betala diverse andra socialaavgifter. Lycka till i din satsning det behövs små ponnyer till småbarn 
Jo kommer ju ta ut ett lagom pirs, men ändå inte så man blir avskräckt.
Tack för tipset med ridskolornas riksorganistion. Ska leta upp deras sida och spana. :)

Ska du köpa in hästar, bjuda på fika efter varje "lektion", bygga ridbana, betala sociala avgifter, moms, försäkringar, foder till hästarna o ev lön till dig själv så kan man inte ha hur billigt pris som helst. Det blir mkt utgifter o lite inkomster. Räkna även med att sonen kommer tycka detta blir jobbigt med massa folk varje dag, är pappan till barnet med i bilden o vill hjälpa till? Man åste tänka både en o två gånger innan man ger sig in i ett sådant projekt
Jag vill inte verka taskig men ett sådant projekt är nog inte lätt att snurra runt. Kolla upp först om du kan få någont kontaktnät för detta för det låter som om det inte är så lätt att få det ekonomiska gå ihop med sånthär. Ingen vidare vinst om det blir förlust
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag har ridskola inte ridlekis med shettisar och russ :) Kolla gärna min hemsida www.veronicasminirid.se

Det kan bli svårt om tanken är att hästarna ska finansiera sig själva, men om tanken är att få en liten "hjälp på vägen" med hästarnas kostnader så är det ju en annan sak. Så räkna på hur din ekonomi ser ut i övrigt och om du har råd att ha 4-5 ponnyer oavsett om folk kommer och rider på dem eller inte. Sen blir ju varje lektion du får betalt för ett steg i rätt riktning, så att säga.
Lite så funkar det hos mig, mina hästar får arbeta ihop lite pengar varje år men det finns ingen förhoppning (ännu i alla fall!) att de ska betala sig helt och hållet själva. Några har ändå lyckats vissa år, men tanken med deras "arbete" är bara att jag ska få in en extra slant till hästkassan då och då. (Tornerspel, marknader, ponnyridning, reklamjobb, privata tillställningar m.m. dit folk vill ha mina hästar…) Men jag måste ju ändå räkna med att kunna betala för alla själv varje år, så att jag inte räknar med en massa extrainkomster som inte kommer.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jo jag kommer ju ha jobb vid sidan av, lektioner kommer hållas kvällstid. Så de pengar som går in i verksamheten går ju direkt till ponnysarna, tex foder, hovslagare med mer. Har ju inte själv tänkt ta ut lön. Så det kan ju gå plus minus noll om man säger så.
Jag har ponnylekis, med 8 shetlandsponnyer i verksamheten, startade 2006. Det är som redan skrivits en hel del att tänka på innan bla tillstånd från länsstyrelsen och förprövning av stallar (om du inte redan har…) lämpliga ponnyer såklart! mm…
Jag har tre barn mellan 5-13 år och eftersom oftast ridlektioner är sen em och kväll så känner jag att jag har försummat dem lite genom åren, så nu har jag hjälp av en tjej som har lektioner, helt klart värt varenda krona!
Kika gärna in på min hemsida www.ponnylekisihimle.se och Välkommen att höra av dig om du har några frågor eller funderingar!
jenny.
Tack för att ni delar med er av tips och ideér med mer. :) Sonens pappa får umgås lite mer med varandra, för som det är nu är han nästan aldrig inne,hemma. Så han får ta sig mer tid med sin son, för sonen har blivit väldigt pappasjuk.
Kommer ju även ha tid för sonen också. han går inte full tid på dagis då jag jobbar hemifrån med mycket flex. Så vi kommer ju umgås rätt mycket endå. Så det är jag inte rädd för.
Jag glömde ju skriva att det är superkul! 
På ett av "våra" ponnylekis hade ridläraren sin son med om det fanns en ponny över eller hjälpte till i stallet. Han var den som stolt visade hur man skulle göra och han tyckte att det var jätteroligt när det kom en massa barn till hans stall.
Sen borde du väl kunna låna ponnys eller ha på foder? Iallafall under uppstarten.
Jo fodervärd eller hyra är ju också ett alternativ.