Tömkörningsdressyr
Jag ska vara med och starta ett tömkörningsdressyrprogram här om en månad. Det är en träningstävling så det är inte så alvarligt och som det mesta för mig och James en rolig grej bara.
Min fråga är bara hur hälsar man ordentligt på dommaren när man tömkör? Jag har kört som man gör när man rider, båda tömmarna i höger hand, vänster arm längs med sidan och nicka tydligt.
Sedan funderar jag på vad jag ska ha på mig. Jag vill se ordentlig ut så det blir väl kavaj och skjorta. Men nedertill är jag lite förbryllad, hellst vill jag ha gympadojor eftersom det ska travas och jag vill vara lätt på foten. Vita ridbyxor går bort eftersom jag anser att det är snyggt enbart när man rider. Tror ni det kan vara snyggt med ljusa jeans istället?
Visst är det standard att man går snett innanför spåret när man tömkör program? Jag gör det i traven men vill gärna gå rakt bakom i skritten.
Till sist tips på hur man får till snygga serpentiner?
lurvponnyn.vimeddjur.se

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I körning (och så vitt jag vet även i tömkörning) så hälsar man genom att sätta båda tömmarna i vänster hand och körpisken i höger hand som man för rakt ut åt höger medan man nickar kort. Pisken ska vara lodrät vid hälsningen.
Istället för jeans skulle jag välja "finbyxor" eller något annat som inte är för figursytt. Färgen beror på kavajens färg, tycker jag, så vitt eller ljust är inte ett krav. Gymnastikskor är helt okej, men för helhetsintryckets skull så bör färgen överrensstämma någotsånär med byxorna. (Ljusa byxor = ljusa skor, bruna byxor = bruna skor, svarta byxor = svarta skor.)
Ja, du ska gå lite snett bakom hästen, innanför spåret. I traven ska du inte springa/jogga utan fortfarande gå med långa kliv. (Hästen ska alltså trava i sån balans att du inte behöver springa för att hinna med.)
Serpentiner… Tja, det är väl samma som med volterna, det gäller att ha hästen i balans med kontakt på yttertömmen. "Håll emot" på yttertömmen så att inte hästen skjuter ut bogen och korrigera eventuellt med pisken på innersidan för att få en snygg böjning. Det är mycket svårare än det låter och kräver ganska mycket dressyrövning för att få hästen på bakdelen och i perfekt balans. Men övning ger färdighet! Kom ihåg att det tar tid för hästen att muskla sig rätt för dressyrarbete, så misströsta inte om det inte funkar på en gång.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#1.Smart tips med finbyxor istället för jeans, finns risk att figursydda-jeans spricker 

#2 Ja, det vet väl du bättre än någon! 
Framförallt så rör man sig bättre i byxor som inte sitter för tight runt ben och rumpa. Samt att det är elegantare med finbyxor till kavaj.
www.stuteriprecious.se
#3. haha precis!
#0. Lycka till! :)
#1 Tack för svaren.
Jag ska öva in den hälsningen, låter mer köraktig än min :)
Vi får se om det blir någon shoppingrunda, äger bara jeans och använder sällan andra byxor. Är det inte viktigt att känna att man lätt och ledigt kan röra sig också?
Får öva mer på serpentiner, mina blir väldigt ojämna bara, första stor och de andra två mindre :S
#4 Tack :)
lurvponnyn.vimeddjur.se

#5 Då är snarare problemet att du inte har tagit ut rätt avstånd på långsidorna.
Om det är 3 serpentiner så ska du dela in hela banan i 3 lika stora delar och sedan gå längs med de "markeringarna" som du får ha i huvudet. Är banan 30 meter lång så blir varje serpentin 10 meter, är banan 60 meter lång så blir varje serpentin 20 meter och så vidare.
www.stuteriprecious.se
#6 Jag får dela in banan i tre delar då, hade bara markerat ut bokstäverna och det hjälpte inte alls ^^
lurvponnyn.vimeddjur.se
Nu gäller det på söndag, börjar bli smått nervös. Har fortfarande inte bestämt mig för vad jag ska ha på mig :O
lurvponnyn.vimeddjur.se
Var är det någonstanns?
Lycka till!
http://shetlandsponny.ifokus.se/discussions/4d8a4fe3c5c6a71a8300091e-a-ponnytavling-225-goteborg
A ponnytävlingen i göteborg :)
Tack!
lurvponnyn.vimeddjur.se