övervuxna shettisar
För att inte kapa en annan tråd så lägger jag det här svaret på SandraO´s frågaom det är oeky att avla på övevuxen shettis.
Ja varför inte , det är ju för det första inte alla ponnyer som mätts när de är 4 år eller äldre ens som används i avlen.
och är ponnyn visad på premiering tex och har alla papper rätt mm så är de ju inge fel , den är ju helt ren i stammen

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle inte avla på en övervuxen shetland - om det var renrasiga shetland jag ville föda upp.
För mej är rastyp absolut prio ett. Just storleken är väldigt särpräglat för shetlandsponnyn och en som vuxit över har ju fallit ur rastyp.
Jag skulle iofs gärna ha haft en häst med shetlandsponnyns alla egenskaper på 150 cm över manken som rid/körhäst. Men det skulle ju inte ha varit någon shetlandsponny.
(Turligt nog har jag haft förmånen att bekanta mej med tinkern/irish coben som jag tycker påminner en hel del om shetland som ras, inte minst temperamentsmässigt - måste bara lära mej uppskatta deras oädla huvuden…)
Jag tycker det är OK om man har som mål att få en mifnre avkomma, som kommer att vara givande för shettisaveln. Jag tycker INTE det är Ok om man avlar stora (=övervuxna) individer med varandra för att få en ännu större ponny…..
Dvs om man följer avelsmålet så är det OK!!
#2 Om en hingst på 107 cm får 9 på typ, mäts igen om då är han 108 cm, blir typen verkligen sämre då???? För ögat är det ju ingen skillnad!?!

#2 Antar att det är mej du vänder dej till..? 
Jag valde nog fel ord i mitt inlägg. Typmässigt blir den ju inte sämre en cm hit eller dit, men den uppfyller inte rasstandarden om den är över de tillåtna 107 och för mej blir det lika ointressant som avelsdjur som vilken annan exteriör avvikelse som helst (eller anlagsbärare för känd defekt för den delen).
F ö är det få maxade shetland jag sett som inte faller ur typ. Tycker de gärna blir lite hästbetonade när de är så stora och jag tycker en shetland ska ha riktig ponnykaraktär.
Min åsikt. Och jag dömer ingen som är av annan uppfattning.

#2 Precis för det händer ju ibalnd att en shettis kan växa över och vara den enda avkomman från den kombinationen som gör det.
Vi har tex 2 st helsyskon där den ena blev 95 cm och den andra 105 cm (kan vara 106)
När man avlar på ett sådant sto så får man ju kanske bara kolla stammen lite nogare på hingsten vad han har bakom sig.
Precis de kan mycket väl vara 1-2 cm över utan att man tänker på det
#2 Finns det så stora hingstar som fått 9 på typ? För mig är det helt fel att sätta 9 på typ på en så stor individ eftersom jag anser att storleken ska spela in i typen. Man vill helt enkelt inte ha dom så stora.
Jag skulle nog kunna avla på en övervuxen om jag ansåg att den skulle kunna tillföra något till aveln
Medarbetare på djurskydd.ifokus
# 5 Jag har inte lusläst stamboken, men Kyllemos Eros har fått 9 på typ 3 ggr av olika? domare. Han är enligt webstamboken 107 cm hög.
#5 Om 107 cm är gränsen…. Varför ska då inte en hingst som är 107 cm kunna få 9-10 p på typen? Han håller ju måttet.
#6 Det finns säkert någon men jag tror inte det är många
#7 För att det ligger och guppar på gränsen anser jag…
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Fast våran som är maxad här hemma har så mycket goda egenskaper som jag kan tycka att många av de ston som man ser som är mindre, klart mycket bättre ben tex grova och rejäla , allt är eg bra på henne om man tänker efter 

En shettis (oavsett kön) som mäts till 107 cm och får höga poäng på typen tycker jag absolut inte är felbedömd - det står ju i reglerna att 107 cm gäller och allt under 107.1 cm är alltså inom gränsen. Om ponnyn med en annan mätman, en annan dag, kanske är 108 eller 109 cm… pja, sånt händer. Men det kan man ju inte begära att domaren ska kunna se med blotta ögat i utställningsringen, särskilt inte med tanke på att underlaget sällan är helt slätt. Och de mätningar som görs på våra utställningar görs ju inte av veterinär och mätman på ett helt slätt, fast underlag, så de är inte heller helt 100% rätt.
Jag skulle eventuellt kunna avla på en ponny som är 108 eller 109 cm om den är stamboksförd, har god exteriör, goda rörelser och ett gott temperament och därmed har någonting att tillföra aveln. Men det skulle bli med en betydligt mindre hingst/sto, inte någon som också befinner sig i gränslandet för vad som räknas som A-ponny. Och skulle min ponny växa över 110 cm så skulle det inte bli någon avel, det känner jag blir alldeles för många extra centimetrar och därmed en större osäkerhet gällande avkommans storlek.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Med de nya reglerna för mätning i storeglementet så är samtliga 3 åringarna och ston som visas för första gången för att tildelas avelsvärdeklass som ska mätas. Så tex ett sto som är 105 cm och tilldelad avelsvärdeklass som 3 åring och kommer in för höjning av avelsvärdeklass några år senare ska inte mätas. Jag undrar varför det inte är av intressa att mäta dessa längre.
Oftast växer de ju inte så mycket efter tre års ålder men undantag finns ju alltid.
Veritas odium paretFörvånad

#11 Har ju inte läst de nya reglerna så noga så du menar att om jag skulle vilja ta in Jasmin på premieringen och avelshöja henne tex så behöver hon inte mätas igen för att hon mättes som 4 åring när hon fick sitt GI
#12 Läs reglerna för mätning i storeglementet, har hon redan avelsvärdeklass ska hon inte mätas. Jag kan inte med bästa vilja i värden få det till annat med den gällande formuleringen. Jag skulle bli jätteglad om man kan tolka det annorlunda
Å om valacker & hingstar äldre än 3 år är välkomna verkar det helt beifriade från att mätas.

#13 hm då måste jag läsa och se :D , här är det blandade känslor då jag tex vet att Jasmin har svårt att slappna av när hon kommer iväg , det är väl tävlingshästen i henne som gör det *S*
#14Tänk på att de enda jag läst är de som ligger på SSS hemsida daterat 20110319.
http://www.shetlandsponny.se/pdf/reglementen/SSSstoreglemente2011.pdf

läser de nu :D

Så tolkar jag det med Kristin , passade även på att läsa lite på de övriga och inser att jag borde visa Doc på utställning och hoppas att han får 38 poäng för då är Corint färdig för Elit