Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 3654 ggr
PP
0

Tokosel/Mineraler

Tokosel har tydligen utgått ur sortimentet och finns inte att köpa längre.

Kan man räkna med att hästarna får i sej den selen de behöver genom mineralerna? Om jag exempelvis ger Kraffts mineraler som innehåller 15 mg selen/kg.

Hur mycket mineraler ger ni era shetlandsponnyer? Rekommendationen för Kraffts mineraler är för ponny i vila 90 g/dag, lätt arbete 120 g/dag, vilket ska vara en rågad dl till 1,5 dl (pellets). Känns som ganska mycket, kan jag tycka. Det är ju rätt stor skillnad på en D-ponny och en shetland - eller?

Frida-E
0

Jag har tidigare varit i kontakt med Kraffts foderrådgivare angående detta. Enligt hon jag pratade med finns tillräckligt med selen i deras mineraler och jag som har mestadels minishetland skulle ge 30 g/dag till de vuxna och 10-20 g/dag till unghästarna beroende på storlek och ålder.

AnnaLundin
0

om jag inte minns galet så är selenbehovet ca 0,2 mg/100 kg kroppsvikt och dag.

Det innebär i runda slängar 0,5 mg/dag till en standardshettis. Det behovet skulle täckas av 33 g mineraler enligt #0…

VIll man ge selentillskott så finns det dock väldigt många andra fabrikat på marknaden som tillhandahåller det. Jag själv brukar ge Lantmännens Basic E-vitamin med selen. Jag är övertygad om att de flesta andra fodertillverkare också har liknande tillskott.

Vad gäller tillverkares rekommendationer om mängder, som står på säckar (foder eller mineraler) så är dessa totalt otillförlitliga, för det är ju vad foderstaten innehåller i övrigt som avgör vilka mängder man bör ge!

runas
0

Jag har oxå via Kraffts foderrådgivare fått besked om att det selen i mineralfodret är fullt tillräckligt och enligt min foderstatsberäkning så får mina flickor allt de behöver. Om man var osäker på selen mängden för sitt område rådde dom att ta kontakt med sin vetrinär och diskutera ev xtra tillskott.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

zettan
0

vad händer OM man skulle ge för mkt selen?

Ahnna
0

#4 Förgiftning, enligt min veterinär. Som kan leda till döden. Sanningshalt?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnaFagerell
0

Jag ger inga tillskott alls förutom tokosel en gång i veckan eller möjligen varannan vecka. Fodrar inte med kraftfoder men har mineralsten (ej baljor längre) i lösdrifterna.

När tokosel är slut här kommer jag be veterinären om selevitan i pulverform

Har slutat ge en mssa mineraler och vitaminer pga leverskador på mina hästar

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
0

#5 Selenbrist och selenöverskott ger åtminstone samma symptom på får… kramper, förlamning och död

AnnaLundin
0

Fast det är ett STORT spann mellan behov och maxtolerans på selen!

Jag ska leta reda på min foderbibel, men om jag inte minns fel var behovet 0,2 mg och maxtoleransen 5 mg/100 kg och dag.

runas
0

#6 Leverskador av mineraler och vitaminer?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

AnnaFagerell
0

#9 Japp

cinna
0

Appropå överdos av Selen…Förvånad

länk

PP
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Spinner vidare på detta…

Om man vill ge ett selentillskott till unghäst (2 år) och köper ett preparat i fackhandeln istället för att få Selevitan utskrivet, hur mycket ska/kan/bör man då ge?

Exempelvis V.S.L Vitamin E länk. Enligt produktbladet ska det ges i rätt stor mängd varje dag (innehåller 10 mg selen/kg). Med tanke på att det är en shetlandsponny som även utfodras med Kraffts mineraler (se #0), skulle man kunna ge V.S.L Vitamin E extra exempelvis en gång i veckan (som man gjorde med Tokosel)?

Eller är det bara dumt att hålla på och mixtra?
Kanske bättre att ge lite mer av mineralerna?

AnnaLundin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Räkna ut hur mycket selen tillverkarens rekommenderade dagsgiva ger. Jämför det med dagsbehovet och maxtoleransen som jag skrivit i #8. Så ser du om dagsgivan ens täcker behovet, eller om det blir för mycket.

Många av de fodertillskott som säljs innehåller löjligt små mängder av de nämnda ämnena och sen bara en massa socker eller annat pulver, kan vara värt att lägga på minnet…