Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1787 ggr
vitavargen
0

På tal om...

På tal om icke godkända hingstar igen!

om man har en shetlandshingst men full stam och allt! Men den är inte godkänd! och vill betäcka med ett sto som har full stam hon med.

Hur blir det med fölet? om det blir en hingst kan den bli godkänd (givetvis om den har poängen till det!!)  fast än inte pappan är godkänd?

om det blir ett sto får den lova att bli stamboksförd?

Registreras fölet som en "vanlig" Shetlandsponny med "vanligt" pass och så?

är lite nyfiken om hur det gäller när man betäcker med icke godkänd hingst! :)

Tacksam för svar! :)

powderpuff
0

Hingsten måste väl vara godkänd för att avkomman ska bli godkänd även om mamman har rena papper. Tror en sådan avkomma registreras i asvh eller något sådan. hoppas du får mer kloka svar av någon annan.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

polgara
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är hingsten veterinärt godkänd o man för språngrulla så kan avkomman registreras i SSS (om jag nu inte fattat det fel). Avelsvärderig på hingstar är väl frivilligt numera? Men en hingstavkoma efter en "icka godkänd" hingst kan inte heller erhålla RS, då det ska vara 3 led med RS för att kunna få det

PP
0

Det beror på vad man menar med godkänd/icke godkänd.

Shetland + shetland = shetland men man måste kunna bevisa att avkomman är renrasig, antingen genom att betäckningen är rapporterad efter konstens alla regler eller att fölet genomgår en fullständig härstamningskontroll utan anmärkning.

Renrasiga shetlandsföl förs in i stamboken (stamboksförs). Renrasiga hingstar kan avelsvärderas och uppfylla rasvisa krav. Skulle tro att många med godkänd menar att ponnyn kan tilldelas utmärkelsen RS. För det finns särskilda regler, se http://www.shetlandsponny.se/rs.asp.

Frågan är varför man vill använda en icke avelsvärderad hingst till sitt sto? En fullt ut avelsvärderad hingst har ju genomgått en objektiv bedömning av erfarna och avelskunniga människor, den håller för rasen godkänd mankhöjd, har genomgått veterinärundersökning, är härstamningsverifierad och dessutom har ett flertal genomfört bruksprov. Sammantaget viktig information för den som vill bedriva seriös avel.

#1 ASVH (=Avelsföreningen Svenska Varmblodiga Hästen) har med största säkerhet aldrig varit intresserade av att utfärda pass för shetlandsponnyer utan stam! Tungan ute
Det är numera SH som tar sej an stamlösa ponnyer.

#2 Var hittar du informationen att det krävs 3 led med RS för att kunna få RS..?

powderpuff
0

#3 Det  var kanske så de var. Har inte reggat en ostammad ponny sedan asrp hade hand om de Flört

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

polgara
0

Förlåt, 3 led känd härstamnig registrerad i stambok eller i moderstambok (SPSBS)

Emmelie93
0

det är så här att jag hade tänkt att betäcka mitt shetlandssto (107cm, reggad i sss) med en hingst som saknar RS (ca 84cm?, han är också reggad i sss).

Jag vill bara ha svar på 3 frågor :)

* var får man tag på språngrullar?

* får detta fölet registreras i sss?

*Om det blir en hingst (eller ett sto) har den behörighet att få RS om den får poängen till det?

Förklaringen till att varför jag vill betäcka med denna hingsten som saknar RS, är för att jag denna hingsten har en så härlig personighet och underbart psyke! (jo jag vet att det är många hingstar som har det! men detta är min egen häst och jag vill så gärna ha en avkomma efter honom!) Skrattande

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

PP
0

1.Betäckningsrapportblock köps ifrån SH och kostar 1000 kr/st.

2. Ja

3. Nej, vare sej sto eller hingstavkomma blir berättigad till RS.

Emmelie93
0

#7 vad menar du med "Nej, vare sej sto eller hingstavkomma blir berättigad till RS"? 

jag är inte så insatt i shetlandsavelen! Oskyldig

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

PP
0

Fölet som blir av den kombination du tänkt göra, kan inte tilldelas RS, oavsett kön. Båda föräldrarna måste själva ha RS för att avkomman ska kunna få det, se länken med reglerna i #3.

lillolga
0

JAG har 3 avkommor efter samma icke godkända hingst med 2 olika ston,båda stona har RS på 40 poäng, den ena diplom! 2 av dessa avkommor har blått pass hos sss och dom är utställda på sss utställningar, den ena även fölmönstrad på premiering. MÅSTE säga att de är svårt att få en rättvis bedömning av vissa, man hör dumma saker sägas ex avkomma efter "skithingst" "vad har dom här att göra?" "VAD onödgit att visa" osv! HAR fått rättvis bedömning oxå och inte blivit nervärderad så de är lite olika. FÖRR måste hingsten vara dna typad innan språnget skedde! Min första avkomma blev till 4 v innan testet togs och fick ej pass hos sss. DESSA 3 är enbart tillverkad för att behålla och kommer alltså inte säljas eller förstöra "den fina marknaden" MEN jag kommer fortsättnings vis använda RS hingst då jag blir så trött på allt Skit prat som blir för att man har andra mål än alla andra.. Lycka till med kommande föl, RS berättigad eller inte…

Kris_J
0

#11 Vad menar du med blått pass? Vad skulle de annars kunna ha för färg om de är fodda och stambokförda i Sverige?

Veritas odium paretFörvånad

lillolga
0

11 sen dessa avkommor föddes har de ändrats både ett och annat, mycke olika förslag hit och dit, ett tag var de ju förslag på vita pass till dessa men vet ej om de gick igenom? ÄR inte längre insatt i de då jag som jag skrev tidigare kommer använda RS hingst framöver.. därför skrev jag blått pass då de var på tal om vitt då e senaste skulle reggas….

Kris_J
0

#12 De är blå pass som utfärdas om de stamboksförs i Sverige inget annat. De vita passen förekom en väldigt begränsad tid och var väldigt få, de återkallades för ytbyte mot blå.

(Häpnadsväckande att man fortfarande hänvisar till passfärg, ser det ibland i annonser, vem försöker man lura?)

Veritas odium paretFörvånad

Kaprifolen
0

Hingsten måste vara DNA-typad för att du ska få köpa betäckningsblock. Se info på SH:s sida.

SandraO
0

Jag tycker inte du ska betäcka med din egen hingst, visst vore det kul med en avkomma efter sin egen. Men om han inte är berättigad till RS kan ju inte heller fölet få det vare sig det blir en hingst eller ett sto.

Visst du får en fölunge, men fölet i fråga kommer inte att få några stora möjligheter direkt. Och som sagt, det finns ju ett enormt utbud på underbara hingstar som ÄR godkända och endast dessa borde användas inom avel!

Man ska nog tänka efter en gång extra innan man överväger att betäcka med en icke godkänd hingst….detta är min åsikt om det hela!