Antal avkommor för Elit och A
Lägsta antalet avkommor för att erhålla A för ston är 5 st och för Elit 6 st.
Har funderat lite kring detta krav då jag vet ett antal ston som klarar de andra kraven (poäng m.m.) som av olika orsaker fått lämna jordelivet lite för tidigt och av den anledning ej fått tillräckligt många avkommor.
Känns fel på ngt sätt att ett sto som lämnat (som exempel) 4 st diplomston men endast fått dessa 4 ej kan erhålla ett A medan ett sto med 15 avkommor varav ett diplomsto och en klass I avkomma erhåller A.
Mina fråga är tycker ni att det skall vara ett lägsta antal avkommor- krav för att erhålla värdebokstäverna A och Elit?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker det kan ha visst berättigande för att visa att stoet har bra fertilitet, alltså bli dräktigt och bära fram levande föl.

Sen är det också så att de kan vara svårt att bedöma på ett fåtal , har för mig att jag har hört att ett sto ska ha fått minst 5 avkommor innan man kan bedöma hur bra avelsmärr hon är, helst ska det inte vara med samma hingst
Jag tycker nog också att det ska vara en gräns på lägst antal avkommor, just av den anledning som #1 skriver.
Men, jag förstår ursprungsfrågan. Vi har själv ett sto som lämnade jordelivet i ett felläge, Wolly Winning Face, mamma till 2 godkända hingstar (50 p/st) 2 diplomston (30 p/st) och en avkomma med 38 p på utställning (20 p) Totalt har hon 180 poäng för ELIT, men det saknas en avkomma.
Delad glädje är dubbel glädje :)

#3 Är sådana ponnyer jag tänker på.
Värdeklassen för mig skall ju visa förärvningen. För här skiljer det sig ju från hingstarna, där man behöver ett störe antal för att avgöra förärvningen och man ser då till procent av avkommorna för att se förärvning. På ston fungerar det ju ej på detta sätt. För mig är ju ett sto som exemplet i #3 en mycket starkare förärvare än ett sto som fått ut 20 stycken avkommor varav två diplom och två klass I avkommor.
Hade man baserat stonas system på procent också skulle jag inte se några frågetecken kring antalet avkommor.

tycker nog att det ska finnas en gräns, även om stoet har lämnat kanon fina avkommor, någonstans måste man ju sätta en gräns ?
har själv ett sto som kunde fått A, men hon fick bara 4 avkommor innan hon gick bort.
jag förstår hur TS tänker men jag tycker ändå det är bra med en gräns för antal avkommor. Däremot tycker jag det borde finnas Super Elit hos Shetland också.. men det har jag tyckt flera år.. finns en hel del ston som lämnar godkända hingstar o diplomston på löpande band..
#4 Hade man baserat stonas system på procent också skulle jag inte se några frågetecken kring antalet avkommor.
Det lät ju intressant! Undrar om det skulle kunna gå? 
Delad glädje är dubbel glädje :)