Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 592 ggr
Rytmix
0

Tävla i tömkörning - klippt man ?

Hej!

jag har anmält mig och min shettis till tömkörningsklass på rockelstad.

i höstas skavde anisette av sig nästan hela manen, så ja klippte den stubb för att den skulle få växa ut på nytt. jag har läst att hästen inte får ha klippt man på utställning, gäller det även för bruksklasserna?

lilleman
0

Bara rent nyfiken.. Hur tävlar man i tömkörning. Har en väl tömkörd liten skit, som jag inte vågar sätta vagn efter. )Beror på att jag är själv)Men tycker att det är skit kul att tömköra.

Cattis
0

#1 Kolla på RKS hemsida, där finns det säkert beskrivet med program o regler med mera.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

cinna
0

#1 Här kan du läsa om att tävli i tömkörning:
http://www.klubbenshetland.se/

#0 Har tyvärr ingen aning, men hoppas någon annan vet…

[piraten90]
0

#1 Det är precis som dressyr körning, men att man går bakom hästen istället för att sitta i vagn..

lilleman
0

Ok, vad menas med ARBETSTRAV.. Måste jag SPRINGA!!! då? Tur jag har liten häst..(bara skojar, allt kan ju missförstås nu för tiden)

Asagard
0

Hm, ingen som kan svara på trådstartens fråga också? Själv vet jag tyvärr inte vad som gäller.

VeronicaP
0

Det går säkert att få starta i bruksklasserna även om hästen har klippt man .

PP
0

Då det är engelska bruksklasser på Rockelstad vägs även ponnyns exteriör, puts och utrustning in i bedömningen till viss del. Skulle därför kunna tänka mej att om det skulle stå mellan din ponny och en "naturell" om en placering, så finns nog risken att du blir utan…

Kan dock inte tänka mej annat än att du är välkommen att starta..! Vill du veta säkert, är det bästa att kontakta någon av "tanterna med shetland".

#5 I arbetstrav ska hästen gå i sådant tempo att du kan gå i rask takt efter. Ingen omöjlighet med våra små ponnyer samt att man själv går snett bakom ponnyn, alltså lite innanför spåret.

Ahnna
0

#8 Jag skulle vilja hårdra det och säga att "puts och studs" även ligger till grund för placering i "vanliga" dressyrklasser. Ekipaget ska ju se snyggt och prydligt ut, proportiornerligt och så. Däremot rekommenderas man ju att fläta manen på långhåriga hästar i dressyren, så att halsen syns, så en stubbman borde ju inte innebära något problem. Jag kan inte se varför man inte skulle få tävla tömkörning med stubbman. Det enda jag kan tänka mig i så fall är att det i protokollet kanske står "låt manen växa ut" eller nåt, eftersom rasstandarden säger att shettisar ska ha lång man.

Precis som Pernilla skrev så ska man alltid gå snett bakom hästen i tömkörningen, oavsett tempot hästen går i. Traven ska alltså vara lagom snabb för att kusken ska hinna gå och inte springa efter.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rytmix
0

tack för alla svar. så då kan man alltså komma utan att skämmas ihjäl!?. :D

Houdini
0

Ska man gå snett bakom hästen även när man gör ex skänkelvikningar längs diagonalen eller tex öppna/sluta?

Blir ju lite svårt att använda spöet då?

PP
0

#11 Jag är ju inte så avancerad (ännu Flört), men skulle ju kunna tänka mej att man kan byta "innersida" när hästen gör det så att man vid skänkelvikning på diagonalen går snett bakom utanför hästen. Om du är med på vad jag menar.

Vid ryggning är det ju dock okej att vara rakt bakom hästen (utanför sparkområdet), så detsamma kanske gäller skolorna..?

Houdini
0

Men om du bara byter sida hur ska då din skänkel… alltså spöet nå till yttersidan  om hästen förböjer sig?

Jag går alltid mitt bakom hästen vid sidvärtsrörelser för att kunna inverka där det behövs (och kunna se om hästen arbetar rätt framförallt med sina bakben).

PP
0

Reglera med yttertömmen..? Nä, som sagt är jag nog inte rätt person att svara på detta. Vet bara att när jag tömkörde för Anders Eriksson och han visade hur man kan börja träna skänkelvikning (efter spåret med hjälp av väggen) så gick han snett bakom, flyttade för pisken och reglerade med yttertömmen.

Men kanske att någon som deltog i tömkörningsküren på ESG kan vara snäll och svara hur de gjorde vid skänkelvikningen och hur det bedömdes?

dranto
0

Tycker det skulle vara mkt diskriminerande om man inte fick starta eller inte får rättvisa poäng för att manen är klippt.
Tänk på alla exemponnyer som ofta stubbas, de kan inte visas på utställning men nog borde de få tävla i bruksklasser utan hinder.

Annette
0

#15. Men det beror nog på hur bedömningen går till. Om det är som det beskrivs i #8 skall ju även ponnyns exteriör tas med och det är ju inte enligt rasstandarden med stubb.

Men man kan väl delta ändå, om inte annat för att få en bedömning på bruksdelen.

cinna
0

#15 Å andra sidan, gör du så mycket bättre ifrån dig i själva tömkörningsbiten, inkl puts mm så kanske inte exteriörbedömningsbiten väger över så mycket. Exteriörbiten kanske, som nämndes ovan, är vad som avgör vid likaplacering, men en bra utförd uppvisning är alltid bättre. Det är ju trots allt en prestationsbedömning???
(Virrigt skrivet?)

Houdini
0

#14  Ja har du väggen som stöd kan ju inte hästen förböja sig åt det hållet, när du i ett dressyrprogram gör skänkelvikning snett igenom (på diagonalen) har du ju ingen vägg att förlita sig på hur gör du då?

Jag kan lätt göra halt mot en vägg men när jag ska göra den på medellinjen hur stannar jag hästen då? inte med väggen i alla fall.

Jag menar bara att för att kunna inverka på hästen på bästa sätt måste jag ju positionera mig där jag kan inverka med alla mina hjälper. Så utbildas mina hästar i alla fall, alltså med fullständiga hjälper och inte nödstöd (vilka man använder vid inlärning eller om man har någon form av problem man behöver komma till rätta med).

Det är ju uppbyggnaden och så småningom sammansättningen av de olika hjälperna som får hästen att göra det man önskar.

PP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Kan bara upprepa:
som sagt är jag nog inte rätt person att svara på detta.Flört

Möjligen att vi har hamnat på olika våglängd i tråden som sådan, då jag med mitt svar att man går snett bakom hästen vid tömkörning gällde när man tömkör ett dressyrprogram (vilket var den ursprungliga frågeställningen). Jag menar alltså inte att det är fel att göra på något annat sätt när man tömkör hemma (eller när man tömkör skolor, eftersom jag inte kan det själv så vet jag inte). Träning/inlärning och tävling kan ju vara skilda saker. Jämför t ex de dressyrryttare som tränar sina hästar i en låg form men som sedan plockar upp dem i högre form på tävling.

Kanske att ställningen i skänkelvikningen är lättare att reglera  med ett stöd på yttertöm när den väl är befäst? (Återigen bara funderingar från min sida) Fast egentligen, vad är det som säger att du inte kommer åt med pisken på hästens yttersida för att du går snett bakom?

Bild från RKS KM med en, vid dressyrprogram, korrekt placerad kusk.

Sherlock
0

Din position när du tömkör din häst är lika viktig som hantering av töm och pisk.

Har bott granne med Anders Eriksson och lärt mig tömkörning av honom, men undersöker nu longreining som jag tycker är ett strå vassare.

se:http://www.ellenofstad.com/langetoilersvensk.htm

Mycket att lära därifrån som kan överföras till tömkörning om man vill det.

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag läste i shetlandstidningen om brukstävlingarna på Rockelstad; att manen ska vara utsläppt och inte flätad. Det är bara det att min ponny har en så extrem tjock man på båda sidor. Har jag manen utsläppt kan jag inte se hur han är ställd. Suck… hur göra?

Ahnna
0

#21 Tja, det är väl bara att ha den utsläppt och sen lita på magkänslan. Säger reglerna att den ska vara utsläppt så ska den ju det, inget att göra nåt åt. Rent krasst så kan man ju säga att om du inte ser hur han är ställd så ser nog inte domarna det heller. Så skulle han vara lite felställd borde det inte synas så våldsamt mycket om manen ligger i vägen. (Det är väl därför manen ska vara flätad så att halsen och huvudet syns i "vanliga" dressyrklasser?)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Houdini
0

I boken som Anders Eriksson har skrivit om körning finns det jättefint beskrivet hur man anpassar selar.

Skrattande Tummen upp till en toppenbok och massor av fina bilder.