Sent födda föl
Skulle vara intressant att höra vad ni har för erfarenheter av hur föl födda sent på säsongen utvecklas i jämförelse med tidigt födda.
Har nämligen hört såväl
1.att det efter första levnadsåret inte är någon skillnad alls på deras utveckling
2.att de sent födda alltid kommer vara lite efter
Har ju själv en hingstunge född 30 juli, därav intresset.
Jag röstar på alternativ 1…
Min Blimunda föddes 1 augusti och jag kan inte påstå att hon var senare utvecklad än sin jämnåriga kompis. Hon var dessutom igång och presterade, dvs efter att ha fått sitt diplom så kvalade hon till travet, var obesegrad i sina 4 första starter och kom sen trea i kriteriet (treårsmästerskap)…
Alternativ 1
Någon månad hit eller dit märks inte , inte då de blir äldre men första året skiljer det naturligtvis. Är ju en enorm skillnad på en som är född i feb. än en som är född i aug. Som treåring är det i regel ingen skillnad, då har det jämnats ut.
Mitt sto är född 13 augusti, och jag skulle säga att hon växte väldigt väldigt snabbt första året (hon visades på utställning som 2-månaders, och hon var inte lika välutvecklad som de andra men man hade inte kunnat tro att det var närmare 3 månaders skillnad!), och efter det har det inte varit nån som helst skillnad jämfört med jämnåriga.

Shetlandsföl har jag ingen erfarenhet av att det skulle göra någon skillnad, men på mitt halvblod som är född 1 augusti märktes det skillnad fram till det år han blev 4. Nu är han ikapp sina jämnåriga, men tidigare har han varit efter i kroppslig tillväxt.

Vi har haft new forest som föddes 1 Juli och kan tala om att hon var långt före många andra som var födda tidigare än henne, så inte har vi märkt av det här heller.

Jag har sett en fjordhingst född i november, som premierades det året han fyllde 3, samtidigt som hingstar födda på våren/sommaren samma år. Mellan dem var det en enorm skillnad, det syntes väldigt tydligt att november-hingsten var mer omogen i exteriören och lite valpig i rörelserna. Men det är klart, det var ju uppemot 7-8 månaders skillnad på honom och de äldsta som visades samma dag.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se