Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: beteckningar-fölningar
Läst 1213 ggr
sanne
0

JAG BEHÖVER GODA RÅD..fort.

Vårt sto Anja, var beräknad den 1 april, och har sedan i söndags varit väldigt konstig, hon har legat ner i hagen o det har sett ut som värkarna har börjat, sen reser hon sig o går lite.. hon går runt runt i boxen hela nätterna o lägger sig någon gång. idag har hon legat ca 15 gånger i hagen, då ringde jag veterinären. han började prata om livmoder omvridning  HJÄLP !! han var upptagen men hans kollega kom, då hade anja 42 graders temp.. jätte hög puls mm. Fölet ligger som det ska o trycker på, men hon var inte öppen än.. efter en stund hade tempen gått ner men ej pulsen. Hon rådfrågade den andra vet. men dom tycker detta är normalt. ÄR det det ?? beter era ston sig så ? hon har fått 3 föl innan o aldrig varit sån. Jag vill att dom sätter igång henne, då hon har andra besvär oxå (fång) vad ska jag kräva ? eller ska jag bara vänta?? snälla ALLA råd är önskvärda just nu.

mvh Sanne

UG
0

Stackars dig och ditt sto, jag tänker på er. Fortsätt rådgöra med veterinärerna och övervaka stoet. Jag håller tummarna. /Ulrika

cinna
0

Det enda jag kan bidra med är att om pulsen är hög kan det tyda på smärta. Hoppas det inte är livmoderomvridning! Hör av dig med mer rapporter om du hinner/kan…

Milla
0

personligen tycker jag inte att detta låter normalt överhuvudtaget. Kan bara säga att om det hade varit här hemma så hade jag begärt att dom sätter i gång så jag kan klara stoet i allafall. Hög puls och hög temp är inte på någotvis normalt.

Jag håller tummarna för att det ska bli bra och att det ordnar sig.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Sasser
0

Håller tummarna för er! Hoppas att det går väl hela vägen.

steffy
0

jag håller oxå mina tummar för er

sanne
0

Har nu precis pratat m Skara djursjukhus, men dom tycker oxå jag ska avvakta till i morgon, då får jag veta vad blodproverna visar.. Fy tusan vad jag tycker synd om henne.

Kris_J
0

Kan det vara så att hon har kolik också?

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
0

Ibland så har vissa ston väldigt mycket förvärkar innan fölning och håller på , så som din häst gör.'Jag har haft något sto för några år sen som jag var hundra på att hon skulle föla , hon var svettig , orolig och varm , la sig ner reste sig osv . Men det blev inge föl då utan kom några dagar efter .

MrsM
0

#8. Du hann före…

Temphöjn o pulsökn tyder på att djuret har ont, och det behöver inte vara nåt annat än förvärkar eller att fölet vänt sig. Äter hon någorlunda mkt av sin kvällsmat/favvomat ikväll? så är det nog inte SÅ skarpt läge, men visst skulle jag upp o kika på henne i natt … Bara vet unders idag kan faktiska sätta lite sprätt på förloppetGlad . Diff diagnosen är naturligtvis nån form av kolik..

"Avvakta" tycker man som hästägare är ett jobbigt råd att få, men många gånger det allra vettigaste. 99% av alla fölningar går bra, om det kan vara till nån uppmuntran.

Pheobe
0

kanske kan man tycka att man ska hjälpa ett sånt sto att föla men det kan ju få oönskad effekt också. Jag hade förlitat med på veterinären och hoppats på det bästa.

Hade ett sto i fjol som blev väldigt dålig och hon fölade av sej själv. Is i magen! Vakar just nu över ett sto som lägger sej hundra gånger varje natt och är väldigt orolig. Gått tre dar över tiden. Visst är man orolig men det löser sej, det måste det bara göra. Positiva tankar….

Kris_J
0

Jag tänkte mer tex ingen avföring mm

sanne
0

Kristin- HOn har både bajsat o kissat.. hon äter, dock nara lite åt gången, men inget konstigt med den magen,.. hon har varit lungnare i kväll, hittills.. ska ringa vet. i morgon bitti igen. forts.följer

tack för alla råd.

Annette
0

#12. Du skall se att du har ett föl i boxen i morgon ;)

Kris_J
0

#12 Håller tummarna att allt ska gå bra för din Anja.

zettan
0

#13 hihi de har vi trott och sagt i flera dagar att imorgon står det ett föl i bpxen Räcka ut tungan. Tror inte det har kommit ngt i natt för då hade nog Sanne ringt mig.

Sanne!  Hör av dig när du pratat med Ionel.

Ove-D
0

Sanne! Hur har det gått för Anja?

sanne
0

Nu har jag pratat med vår vet. o en utomstående på atg klink. jag kan nog lugna mig ett tag säger dom.. Hon var utan temp nu på morgonen, o mycket piggare. men koll har jag, det ända dom säger är att om hon ligger ner så får hon inte börja rulla för då kan det ändå vara livmoder omvridning..

har kollat en extra gång på betäckningsdatumen, o hon är betäckt 1-4 maj. jag vet att jag skrivit något om o ta bort 12 dagar o räkna bakåt, men jag GÖR inte det, men gamla bönder har sagt att man ska det. jag går på bet.datum o ultradjudet.

tack alla för stöd o råd. denna fölisen kommer aldrig vara till salu OM den kommer ut, för mycket ska man genomlida med våran Bus Anja..

Charlotte-Aveback
0

#17: Håller alla tummarna för att det nu skall få fortlöpa "normalt" och att du har ett nyfiket litet föl i boxen om några dagar. Glad

Therese_Melberg
0

vårat sto betedde sig ungefär som din när hon skulle föla, hon la sig ner, "krystade" och var svettig m.m. Såg precis ut som om hon skulle föla, hon gjorde så flera dagar i rad innan hon verkligen fölade. Men fölningen gick engligt instruktionsboken och fölet var piggt och fullfart på än gång. Så jag tror nog att det inte är nån fara med din häst heller. Men det är ju alltid bra att kolla upp det om man är osäker.

Ann-Christine
0

#17 Mitt ena sto, gick över 22 dygn då hon skulle föla första gången (mycket vakande blev det). Allt gick bra, ett stoföl.

Året därpå gick hon över 22 dygn igen, ett hingstföl!

När det så var dags för fölning nummer tre, var jag inte riktigt med på noterna utan räknade med att hon gjort det till en vana att gå över tiden.
När jag kom hem från jobbet, stod det en liten vinglig och blöt krabat i hagen…1 dygn över tiden, ett hingstföl.

Håll ut Cool