Hästauktion
Hittade en annons om att det kommer anordnas en hästauktion med massa hästar o ponnyer o flera shettisar.
Trodde inte det fanns sånna längre 
Hoppas hoppas att dom kommer till bra hem o inga hästhandlare eller går till slakt 
Vad tycker ni om hästauktioner?
Har någon varit på en så berätta gärna,är det så hemskt som man hört ryktas?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När Dumle var stulen (2005 ) åkte jag och letade efter honom på en hästmarknad utanför Linköping. Trodde inte att sådant förekom på 2000- talet. Hästarna ( som inte såg ut att vara i toppskick ) stod uppbundna i provisoriska spiltor. Jag begrep dock inte riktigt hur själva affärerna gjordes upp, eller hur man kunde få information om hästarna. Den marknaden var ingen rolig upplevelse.

Oj! Ja det var just så jag tänkte o har läst om,att dom typ står på rad fastbundna i en lång stång typ. Ston o hingstar blandat.
Trodde inte heller det fanns längre!
Nu vet man ju iof inte hur denna går till osv men ryktet om hästauktioner är ju inte de bästa 

Auktioner är inget ovanligt, flera finns för tex galopp och travhästar varje år. Men marknader skall det vara förbud på om jag kommer ihåg rätt. Man kan alltid hoppas på att de kommer till bra hem.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

En auktion behöver ju inte betyda att hästen köps av oseriösa personer bara för att det inte är en privat uppgörelse hemma på någons gård. Inom galoppen där jag har jobbat i många år så är det väldigt vanligt att hästar säljs eller köps på auktion, bland annat på den årliga åringsauktionen i Täby på hösten. Utomlands köps och säljs fullblod nästan uteslutande på auktion, eftersom det är dit köparna söker sig när de vill ha en ny starthäst eller avelshäst. Det trycks kataloger med utförlig information om varje häst och köparna gör grundliga efterforskningar på möderne, fäderne, eventuella syskon, avkommor m.m.
Hur det går till på andra hästauktioner i Sverige vet jag inte, men i Tingsryd har de väl haft auktion årligen i rätt många år och det verkar ju vara en lyckad tillställning. Hur mycket information som ges för varje häst där har jag ingen aning om, men jag ser ändå inte att auktionen som sådan skulle innebära sämre förutsättningar för hästarna än privata annonser gör. En oseriös köpare är ju en oseriös köpare oavsett var hästen köpts in. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

vet att en welsh uppfödare hade auktion för några år sedan hemma och de hästarna var toppklass
Brukar väl vara russ i småland som också säljs på auktion och de är inget fel på dem heller
Så man kan inte dra alla auktioner över en kam

#6 Nu an du ju ite jämnföra hästmarknad o hästauktion.
Hästmarknadena är det ju allt som oftast hästhandlarna som hägrar ,ofta inga seroösa uppfödare
Dessa hästauktioner som annonseras ut är oftast seriösa uppfödare som säljer.
Hästarna på auktionerna är välskötta o välmående, sen finns det ju förvisso auktioner som hästhandlare håller på med sina ök, men dessa är sällan utannonserade i förväg, utan det är lite huch-huch över det
#7 Jodå, det finns en hel del oseriösa hästauktioner…
Jag har varit på Börjes i Tingsryds auktion och den hålls varje år tror jag. Upplevde det som en folkfest och inte oseriös! Inga fel på hästarna som såldes heller, det var ju egna uppfödningar från deras stuteri och inga "vandringspokaler".

#8 Jag skrev oxå att de oseriösa auktionerna sällan annonseras ut i förväg, dessa sker lite i det dolda, för inte vill de att hästaktivister skall närvara.
#9 Tycker inte om deras sätt att sälja fölen på.Inte hanterade utan de slänger på en grimma och skeppa sedan dom till auktionen.Säljs de så är de ohanterade och skiljs direkt från mamman när de ska levereras.
#11 Och hur gamla är de när de skiljs från mamman?
#1 På Ulrika marknad utanför Linköping görs de flesta affärer upp kvällen före, oftast mellan hästhandlarna. Varför de ska åka dit begriper jag inte, det vore lättare att ringa till varandra och byta hästar. Många åker till Ulrika marknad för hästarnas skull, det tycker det är pittoreskt och gammeldags med kreatursmarknader. 
I Skåne finns en människa som avlar prickiga hästar, med icke godkända hingstar. Där hålls varje år auktion på sensommaren när alla föl är till salu, plus diverse unghästar som inte blivit sålda under året, och även gamla "avelsston" som inte blivit dräktiga.
Denna auktion kan nog sorteras under ej seriös.
#12. 6månader vad jag vet från de som köpt. Det är inte åldern jag hängt upp mig på utan sättet de hanterar avskiljningen.Fölen är apatiska efter att de kommit till nya stället.De får uppmaningen av uppfödaren att hålla fölen instängda 1 vecka eftersom de skiljs så abrupt från mamman.
Hästarna ska väl inte få lida för antalet uppfödaren har.Så att resonera som så att de inte hinner avvänja fölen korrekt är totalt ohållbart i mina ögon.Sen spelar det ingen roll om de anses "seriösa" och säljer massor av de raserna de har. Man hanterar djur korrekt och man får tänka med hjärtat och inte plånboken…Men det är typiskt för en "sådan" uppfödare att bara se det hela ekonomiskt.Hur sen djuren upplever/hanteras är mindre viktigt.Nu vet jag bara hur det går till med 2 av raserna de föder upp ..

#14 Det finns måååååååååånga uppfödare som vänjer av sina föl på det viset, så det har inte enbart pga auktionen att göra.
#15 Möjligt,men det jag inte vet ,har jag inte ont av.Men att se och höra hur de behandlar föl och sto är för mig ofattbart.Sen om de säljs på auktion eller ej spelar ingen roll.Man gör inte så om man har minsta empati i kroppen.