Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 631 ggr
AusaBausa
0

Motion för dräktiga?

Funderade på hur mkt motion som är lagom för ett dräktigt sto? Hur nära inpå fölning är det okej o motionera?

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Mina motionerar sig själva genom att de måste gå sträckor i hagen med "hinder" på vägen. Vattnet, höet, sovplats och saltsten är på vitt skilda håll, flera hundra meter emellan. Hindrena på vägen är ett grunt litet dike, låga stockar, stenparti att gå runt eller över, skogsdunge, lador att runda… Kuperad terräng i hagen ger bra motion! Mina dräktiga ston motioneras inte på andra sätt.

Ove-D
0

De dräktiga stona rids "som vanligt" till ca 3 månader innan fölning… då tas hoppning opch galopp bort. Sedan så minskas vikten på ryttaren och längden på traven succesivt, delvis efter hur pigga stona är. Sista månaden innan så tömkörs eller promeneras de bara ett par gånger i veckan. Jag säger inte att jag gör rätt men stona tycker om att komma ut och röra på sig.       /Karin

AusaBausa
0

våra rids ju inte nämnvärt men går ju promenader m dem o då ska ju det vara lugnt så länge de orkar…

zettan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag promenerar med Zettan varannandag. Ner till sommarhagarna och tar en mumsbit gräs och tillbaka. de brukar ta totalt 20 min med ca 5-6 min betande. Ja upplever att Zettan tycker det är jobbigt nu, därför går vi nte så långt. Hon ska ha bebis runt 15 Juni.

Kimpa
0

vi kör våra på deras vilkor. Man märker om de tycker att det är jobbigt och då kanske det inte blir så mycket mer än en promenad istället.
De har två månader kvar nu och går utan problem att köra ett lättare pass med jogging inslag. De tycker hittills att det bara är kul.