Bruksklasser på RIKS - proposition
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Rid och Körklubben Shetland arrangerar tävlingsklasser på RIKS i år också!
Proposition för RKS tävlingsklasser i samband med SSS RIKS-utställning 7 augusti 2011 i Vetlanda
Tävlingen är endast öppen för medlemmar i Rid och Körklubben Shetland och/eller Sveriges Shetlandssällskap.
Tävlingen ingår i RKS Sommarcup. Se hemsidan för regler.
1. Anmälningstiden utgår 28 juli 2011. Anmälningsavgift 60:- per klass, insättes senast sista anmälningsdagen på RKS pg: 120 79 91 - 9. Ingen startavgift. Skriv tydligt ryttarens/kuskens namn, antal starter, tävlingens plats och datum.
Efteranmälningar mottages i mån av plats fram till klassens början mot en avgift av 100:-. För sent inkommen anmälningsblankett eller betalning behandlas som efteranmälan och debiteras med 40:- extra per start.
2. Regler enligt RKS tävlingsmoment, se www.klubbenshetland.se.
3. Följande klasser anordnas:
Klass 5a-e Hoppning 10-30 cm med eller utan ledare.**
Klass 6** Hoppning 40 cm.
Klass 7 Hoppning 50 cm.Klass 8 Hoppning 60 cm.
Klass 19 Handlerhoppning. Hinderhöjd ca 30-40 cm.
Klass 10a Precisionskörning för kuskar upp till 15 år. Vagnens bredd +50 cm.Klass 10b Precisionskörning för kuskar från 16 år. Vagnens bredd + 40 cm.**
Klass 12** Precisionstömkörning, för kuskar 16 år och över. Portbredd cirka 60 cm.
Klass 18 Riden precision utan ledare, ingen åldersindelning. Portbredd cirka 50 cm.
Klass 13-15 Agility för yngre barn, äldre barn och seniorer.
Klass 16 Tömkörd agility, för kuskar 16 år och över.
Klass 17 Riden agility utan ledare men med vuxen på banan. Ingen åldersindelning.
Rosett och plakett till alla placerade ekipage. Alla barn får rosett!
För att alla som ska ställa ut sina ponnyer ska hinna med så kommer klasserna att bedömas med drop-in enligt givet tidsschema, se ryttarmeddelandet.
4. Tävlingen och framridningen hålls utomhus på gräs och eventuellt på grus. Ridhus kan bli aktuellt vid mycket dåligt väder.
5. Anmälan på RKS anmälningsblankett, ladda ner från www.klubbenshetland.se. Anmälan skickas till: Ahnna Ehnström, Sätra 230, 81495 Älvkarleby. OBS! Hela blanketten ska vara ifylld och underskriven för att anmälan ska vara godtagbar!
6. Alla ekipage ska ha egna nummerbrickor enligt TR. Alla ponnyer ska ledas i träns på tävlingsplatsen. Barbackaridning är ej tillåten.
7. Frågor ställs till tävlingsansvarig Ahnna Ehnström 026-870 95 eller 072-7481140, ahnnaehnstrom@yahoo.com. OBS! Ingen anmälan via e-post!
8. Ryttar-/Kuskmeddelande samt preliminär startlista kommer finnas på hemsidan cirka 1 vecka innan tävlingen.
9. Lättare servering kommer att finnas. Se ryttarmeddelandet för detaljer.
10. Minst 2 startande i varje klass för att den ska genomföras som tävlingsklass. Vid endast 1 startande genomförs klassen som clear-round.
11. Hederspriser:
Bästa Barn - under 16 år, de 3 bästa bruksresultaten räknas.
Bästa Senior - över 16 år, de 3 bästa bruksresultaten räknas.
Bästa Sto - de 3 bästa bruksresultaten räknas.
Bästa Valack - de 3 bästa bruksresultaten räknas.
Bästa Hingst - de 3 bästa bruksresultaten räknas.
Bästa Ponny - till den ponny som samlar flest poäng. De 4 bästa bruksresultaten räknas, kusk/ryttare/handler måste inte vara samma person.
SSS sponsrar med pris för Allroundchampion. Bruksklasser + utställningsresultat, se ryttarmeddelandet för detaljer kring poängräkning.
För att tävla om Allroundchampion så ska ekipaget (ponny + ryttare/kusk/handler) ha deltagit i utställningen och minst 4 bruksklasser varav minst 1 hoppklass, 1 precisionsklass och 1 agilityklass. Det ska vara samma person som hanterar ponnyn i samtliga bruksklasser, men det får vara någon annan som visar ponnyn i utställningsringen.
Hederspriserna delas ut sist på tävlingsdagen.
Hjärtligt välkomna!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
:D KUL!

Jag beställde rosetter till hederspriserna idag, de blir SÅ FINA! 
Reglerna för Sommarcupen är inte utskrivna på hemsidan ännu, men snart hoppas jag… 
Observera att det bestämdes på årsmötet i år att det måste vara minst 3 ponnyer av samma kön med i tävlingen för att ett hederspris till den bästa inom det könet ska delas ut. (Det brukar vara brist på hingstar, så jag utmanar alla med hingstar att delta på RIKS i år! Kom igen nu!
)
www.stuteriprecious.se
#2. Det tror jag stenhårt på att dom är!
ska bli himla roligt!
Vet du om man bara behöver vara med i 2 deltävlingar av sommarcupen?

#3 Jag försöker få klarhet i hur vi ska göra med det. (Se under Notiser på hemsidan.)
www.stuteriprecious.se
#4. Ditt förslag lät jätte bra!
Att 2 deltävlingar räcker, men hur menar du med 3 bästa resultaten? Alltså, kan det bli så att om dom 3 bästa resultaten görs första deltävlingen etc då räknas dom, men man måste delta på 2 detävlingar. Fatta jag rätt?
Säg till om ni behöver hjälp med något i RKS, hjälper gärna till.

#5 Jag var otydlig, jag menar alltså att man kan få tillgodoräkna sig 3 resultat i varje gren. Cupen går ju ut på att man deltar i samma grenar på så många deltävlingar som möjligt och sen utses en vinnare i varje gren.
Så om du är med i agilityn på 3 tävlingar så får du (enligt mitt förslag) räkna samtliga poäng från de 3 tävlingarna. Säg att du kommer upp i 18 poäng på de starterna och någon som bara har varit med i 2 starter och vunnit båda får 20 poäng. Då vinner din konkurrent cup-priset i agilityn, men du har haft ett tillfälle mer att försöka klå konkurrenten. Åker du även på den fjärde deltävlingen så får du räkna bort din lägsta poäng och räkna ihop de 3 bästa resultaten i agilityn. Så är mitt förslag, i alla fall.
Du får jättegärna hjälpa till på RIKS, det kommer att behövas! Jag kanske åker med 2 ponnyer som eventuellt kommer ställas ut också, så jag kommer absolut att behöva hjälp med att få allt att gå ihop.
www.stuteriprecious.se

Hur går bruksklasserna denna dagen? Tänkte att man kanske vill ställa innan man gör bruksen så man inte behöver gå in i ringen med en svettig häst..

#7 Det kommer att bli som vanligt, alltså att ett visst tidsschema gäller. T.ex. så kanske hoppningen är öppen mellan 9.00 och 11.00 och då säger man till funktionärerna vilken klass man vill starta och när hindren har rätt höjd får man startsignal. Sen kanske agilityn är öppen 11.00 till 13.00 och då gäller samma sak, sen precisionen 13.00 till 15.00 eller nåt sånt. (Bara exempel.)
Eventuellt så finns det möjlighet att ha flera banor uppställda samtidigt och då blir det naturligtvis annorlunda. I mån av funktionärer så kan i så fall samtliga klasser vara öppna samtidigt, eller åtminstone nästan samtidigt. Men jag lovar inget, för jag har hört att det kommer att vara ett annat RIKS för en annan ras på samma anläggning när vi är där, så hur mycket plats våra bruksklasser får är inte helt klart. Men det är en stor och fin anläggning, så det är nog inte omöjligt att ha åtminstone två banor uppställda samtidigt. 
www.stuteriprecious.se
Jag försöker läsa mig till reglerna, men hittar inte… I hoppning (riden), får man ha en jaktstång då? (kimblewick) Samma i riden precision?
Bara funderar på vilka ponnyer och barn man ska försöka matcha till deltagande!
#10 Det är bara tränsbett som gäller, är jag nästan helt säker på i alla fall!

#8 Okej, tack så mkt!
#10 - det står utskrivet i dressyr och tömkörning att det endast får vara tränsbett. I körning får man ha bett som är godkänt enligt TR. Om hoppning och precisionsridning står inget preciserat… Är det då godkända bett enligt TR som gäller i hoppningen? Och vad gäller i precisionsridningen?

#12 Ja, det är enligt TR som gäller. (Det ska stå någonstans i reglerna "i övrigt och i fall av tveksamhet gäller TR".)
Angående precisionsridningen så måste nog styrelsen svara vilka bett som är tillåtna, eftersom grenen inte finns i TR och det inte står någonting på hemsidan.
www.stuteriprecious.se