när kan man börja?
När kan man börja att köra och rida in en shettis? (:
Vid tre års ålder brukar jag köra in, vid två kan man ju börja med sele och enklare tömkörning.
Ridning tycker jag att man bör vänta lite med, visserligen brukar inte våra hästar bli ridna men dom får i alla fall vänta tills som är 4-5 år.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
okej, tack!

Jag har då lite andra åsikter än SofieN
Jag började "inkörningen" av Joystick Diablo när han kom hit vid ca 10 månaders ålder.
Vi gick prommenader och övade starta stanna. Han fick en liten tömkörningsgjord på sig å så småningom nånting som hängde ner på vardera sida också.
Miljötränade med diverse konstiga saker, var ute och bekantade oss med trafik osv. Klättrade över järnskacklarna till storhästrockarden eftersom jag inte hade någon shettis rockard.
Så småningom fick vi tag på både träskacklar och järnskacklar som vi var ute och gick med på både grus, gräs, åker och asfalt. Så när vi väl fick tag på en rockard så var det ingen konst.Den följde ju bara med och lät inte speciellt mycket. Tror han var 1,5 år då.
De är ju skillnad på att KÖRA häst och att låta de små prova på att dra vagnen korta stunder emellanåt.
Anna-Carin
Jag började så smått tömköra James ordentligt vintern mellan han fyllde två och tre år, innan dess hade jag vant honom vid selen och bara gått promenader med honom (köpte honom när han var två och ett halvt år). Han blev inkörd på våren när han fyllde tre har jag för mig och började inte bli riden förrän efter det.
Jag ansåg att han skulle vara ordentligt inkörd innan inridningen eftersom barn inte har den erfaranheten som inridning egentligen kräver. Har man då kört dem innan så har man redan hälften vunnet.
Min åsikt är att man inte ska börja skola en häst ordentligt (oavsett ras) innan de är åtminstånde ett och ett halvt så de har tid på sig att bara vara bäbisar ett tag.
lurvponnyn.vimeddjur.se
inkörning shetland vid 2 1/2 ca ridning 3 år :)
okej, så då kan jag snart börja tömköra min shettis? han fyllde 2 år 5 maj :)