Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1296 ggr
[_annaH]
0

Måste man ?

Har blivit helt kär i shetlandsponnyer!
Har ingen alls erfarenhet av hästar. Aldrig ridit eller så. Men har läst en hel del om hästar speciellt shetlandsponnyer osv.  Funderar på att skaffa en egen om några år!

Många som har häst nu har oftast gått på ridskola eller har haft häst sen ung ålder. Måste man liksom gå på ridskola innan man skaffar egen häst eller hur är det?..

Måste man gå på utställningar osv?

Sen kanske det är bra o "hyra" en häst innan man köper en egen?

Hoppas någon kan svara på mina "konstiga" frågor :P

[Teddy]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att köpa en häst, vilken ras det än är, utan någon erfarenhet är väl inte att rekommendera.
Titta bland Stuterilänkarna här på sidan, det finns många uppfödare runt om i Sverige, kanske även någon där du bor. Ring dit och prata shetland och fråga om du får göra ett besök.
En shetlandsponny är en underbar ras, men den är inte mer lättskött för att den är liten.
Det kostar (nästan) lika mycket att ha en liten häst som en stor; stallplats, hovslagare, försäkring, utrustning, foder osv.

Man måste absolut inte ha gått på ridskola för att ha en shettis, men det är ett bra ställe att lära sig grunderna i hur en häst fungerar.
Jag vill inte avråda dig från att skaffa en shettis, tvärtom, men mitt råd är alltså: skaffa lite erarenhet först!

Sigrun
0

Det är alltid bäst att lära sig rida inann man skaffar häst anser jag, sen är det så otroligt många andra saker som man måse fundera på, tex vad vill man göra med hästen? vill man tävla i hoppning/terräng, dressyr eller tex utställning.

Det finns inget måste, man måste inte tävla eller ställa ut ger bara exempel, man kan ju även "bara" rida i skogen och träna lite markarbete och vara helt nöjd med det, altså ha den som en form av motion.

Det är otroligt viktigt att kunna hantera en häst överhuvudtaget och veta hur man skall vara i stallet och runt omkring den, vet att jag är tråkig men så är det, annars finns det risk att du och häst skadar er.

Så vänta, börja på ridskola och skaffa dig erfarenhet åtminstone bör man ha ridit i 3 år minst helst 5 år inann man skaffar häst, sen måste du ju även tänka på att du måste till stallet och ge den mat och motion i ur och skur så även om det är vinter och snöstorm eller regnar ute så måste du dit helt enkelt.

Att ha hästen på foder är en bra idé dock borde man ju veta vad man gör och hur man tar hand om hästar inann det finns någ ingen som lämnar iväg sin häst på foder till någon som inte vet  vad de gör… (menar inget illa, försöker bara hjälpa) :) Kan förstå att du är ivrig, jag skulle själv vilja ha häst men har varken tid eller råd just nu.

Sen är det väl bra om man tar sig en funderare över om man verkligen har råd, hästen måste skos flera gånger om året samt avmaskas, täcken behövs (de går sönder ofta), mat, försäkring, bädd, boxhyra, transport (om man tävlar), tävlingavgifter, hästpass osv.

[_annaH]
0

Som ja skrev i första inlägget: Så har jag kanske tänkt o skaffa en häst om några år, och då menar ja när jag har råd och tid :) Inget jag planerat att skaffa nu, när jag inte vet så mycket om dom.

Jag har tänkt att ringa en uppfödare o kolla om jag kan komma o titta på några :) Går även på en skola där vi har en massa hästar, dock inga shettisar. Men brukar hänga där med kompisar o även hjälpa till att mata oså :) Men alltid bra att fråga folk o träna osv några år innan man köper häst eller hur ;)?

Kratern
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att lära sig rida är inte det viktigaste för att ha egen häst. Däremot så måste man veta hur en häst ska skötas.

På en ridskola lär man sig inte ett dugg om hur en häst ska skötas. Möjligen hur man borstar hästen och hur man mockar.

Man måste kunna se om en häst har ont eller mår dåligt. Man måste veta hur hästen ska utfodras, hur den ska motioneras. Hur utrustningen ska passas till (bettstorlek osv.). Det är mycket som krävs av en hästägare.

SandraO
0

Det kanske möjligtvis finns någon som har hästar i din närhet då som du kan få vara med och hjälpa till. Det krävs som sagt en tid innan man lär sig att hantera hästar och kunna "läsa" av dom och olika häst relaterade situationer.

Att lära sig rida om det är det man är intresserad av är ju en sak som sagt, och inte alla ridskolor som lär ut mycket av hästhantering heller.

Vill man ha shettis och är vuxen kanske man hellre väljer att inrikta sig på körning eller utställning tex. Då kan man ju inrikta sig på något och ha ett mål med det man vill. Och du har ju ett utmärkt mål, du vill bli så duktig att du kan skaffa en egen? :)

Mitt hela tips är egentligen då att se till att få vara bland hästar och folk som du kan prata med och lära dig av!

Lycka till!!Glad

[_annaH]
0

#5 Ja mitt mål är ju att lära mig så mycket om shettisar o förstå dom osv. :) Jag är ju bland hästfolk hela tiden i skolan(går naturbruk) och vi pratar ju om hästar nästan hela tiden. Ibörjan va ja ju bara som ett frågetecken men nu liksom förstår ja mer o mer :)

Vi är endast 4 tjejer i klassen varav 2 aldrig är där, men hon jag är med har ju egna hästar o är uppvuxen med hästar. Jag frågar ju henne väldigt mycket om saker oxå:) Ska även dit en helg och hjälpa henne med hennes hästar o få rida lite :)

Tack :D

[Shettisar]
0

Har aldrig gått på ridskola. Har lärt mig sedan tidig ålder genom att mina föräldrar alltid haft hästar.Fick lite privat lektioner men det är också allt inom ridningen.Körningen har jag lärt mig genom mina föräldrar,studier på egen hand samt egen erfarenhet.Anser inte att man måste kunna rida.Ska du däremot satsa på ridning så är det en annan femma. Erfarenhet får man genom att studera hästar,läsa,praktisk lärning.Umgås så mycket du kan med hästar oavsett ras.Studera dom i hagen,under arbete och i stall. Fråga mycket.Åk på ex utställningar,tävlingar för övrigt.Att bara ha ett brinnande intresse anser jag vara ett stort plus och en mkt god början.Att låna ex shettis kan vara en god start om man har kunnig hjälp till hands.Och då ska det vara en "läromästare" dvs en äldre shettis som kan "guida" dig igenom hanteringen osv…Så gjorde jag när jag började med shettis,men då hade jag hästerfarenhet sedan många år tillbaka men dock inte av just rasen shettis.

Sigrun
0

Finns ju ridskolor där man faktiskt får tempa hästen och inte bara borsta, finns även de ridskolor som har teori :)

Jodå menade inte att låta så fientlig, kan ju lätt uppfattas så ibland :(

Men men ta reda på så mycket du bara kan om hästar, finns så otroligt mycket att lära sig..

SandraO
0

På den ridskolan jag har ridit hela mitt liv är det alltid teori 1 ggr per termin och sen har det vart lite hästskötar kurs på senaste =)