Höautomat
Är det någon här som byggt en egen höautomat ? Isåfall hur gjorde ni ? :)
http://minihingstar.n.nu
Jag har gjort. Enkel konstruktion som kan ev behöva modifieras,men som det är nu funkar den kanon.
Har en "bur" en sådan som brukar vara en vit plast tank i. Klätt den med trädgårds nät invändigt. Satt amerings järn i mitten,ett grövre och 2 smalare.Lagt 2 styck formplyfa som jag fäst ihop med 3 gång järn.Dessa ligger över järnen.Sedan ett stort plyfa lock på. Hästarna får pilla och deras ät tid ökas. Funkar som sagt kanon.Har ingen hel bild på den men lite kan man glimta på fotot.
Mäh! Nu blev jag avis! Ja byggde ju en sån där och tyckte att jag var så smart men vårat hö ville lixom inte fortsätta att glida ner allt eftersom utan var kvar där inne om du förstår. Tror att våra höstrån är för korta helt enkelt (har hårdpressade buntar) så det drog inte med sej nya strån ut när man drog ut ett strå.
Gjorde ändå en riktig "backe" som det skulle glida på med en riktigt hal skiva men det funka inte ändå.. :-(
Hade du plyfa skivor då? Mitt hö är också hårdpressade men skakar jag upp "kakorna" rejält så glider det ner fint allt eftersom de äter.Viktigt är att det är glatt yta på skivorna därför använder jag dom som man köper till ex transporter.
Ja, fast jag hade de burarna med små hål, i de stora som på bilden för då har jag fått lära mej att allt hö äts upp lika fort ändå eller bara hamnar på backen utanför men du har ju nät innanför :) Det kanske blir skillnad då :)