svårt att köpa grimma
Jag tror jag blir tokig snart, Var och klpte 2 grimmor, den ena var för stor och den andra för liten. Hur gör ni när ni köper grimmor? Den ena har väldigt stort huvud, så till honom testade jag en ponny grimma på,men den var för stor. Den andra köpte jag en shettisgrimma till men den var för liten grrr.
Jag köper grimma storlek ponny, men den måste vara ställbar i både nacke och nos. Shettisstorlek är för trång, ponnystorleken är bra över nacken, men väl stor i nosen om den inte är ställbar där.
Mitt sto har ganska stort huvud så hon kan ha ponny grimmor. Kan dock använda vissa med sh storlek på sommaren, när hon inte är så fluffig ;)
Men som sagt, dom som är ställbara i nos och nacke är mycket bra!
Tycker det är så klumpigt med grimmor som är ställbara i nosen, så jag köper helst utan.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag brukar köpa fölgrimmorna på Hööks, de passar alla våra shettisar bra, inte så snygga men duger som vardagsgrimmor.
Jag köper storlek ponny till James, de brukar passa utmärkt. Träns går både och, shetland storleken är på yttersta och ponny på innersta.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Köper storlek ponny, shettis är nog mer anpassade för mini shettisar enligt mig, eller så har min ponny stort huvud :D
Jag har gjort så att jag mätt min ponny mungipa- mungipa bakom nacken. Tagit ett virkgarn som jag alltid har i plånboken, efter det har jag alltid fått med mig rätt storlek hem från affären.
Oftast är det storlek ponny som passar henne.
Jag tar hand om en liten shettis jag köpte en grimma åt honom i minishetland den var för liten hans ägare hade köpt en exakt likadan grimma fast i shetland oden var för stor. Jag tycker det är jätte svårt att köpa grimmor åt shetlandsponnyer.
till min mini-shettis kör jag med fölgrimmor, dom är mellan mini och vanlig shettisgrimma tycker jag. Har han mini är dom för tajta särskillt under ganachen medans en vanlig shettisgrimma ligger avplockad efter bara någon timme >___<
http://minihingstar.n.nu
Till våra minisar passar Hansbo grimmorna allra bäst! Till mina standrard använder jag ponny grimmor, de är lite storna runt mulen på en del märken, men hellre det än att de är för små.
Delad glädje är dubbel glädje :)
#10 Tillägg, det är i olika färger varje år, men den modellen passar bäst tycker jag.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Jag har ponnystorlek på alla minas grimmor, de är 100-105cm höga. Hade en shettis på 93 cm, han passade i shetlandsstorlek för det mesta.
Samma för träns, shetlandsstorlek har för små nosgrimmor till de stora.
Tycker generellt att alla shetland/ponny grimmor är skapta så att antingen nosdelen är för liten, eller nackdelen för stor.
Liksom som att alla hästar har biffnacke och en pygme nos…
Kan i.af tipsa er om att Hansbo brukar ha ganska så bra grimmor, de senaste i den modellen har varit mörk och sedan ljusblå och nu även grårandiga.
Det är dom som inte har hål att knäppa nackremen i utan bara ett spänne som man skjuter och den blir "steglös". Har dem i storlek ponny och vissa shetland, men både nos och nackrem är alldeles lagom där (man måste inte alls spänna in den så mycket, utan den är "lagom" som den är). Grimmorna är desutom i ett väldigt mjukt nylonmaterial så de sitter bekvämt och fint. Mina har jag köpt på granngården.
Bara ett tips 
Hakuna matata!
Jag gillar grimmorna som ponnybutiken har i strl shetl för dom passar standard shetl. Härliga färger och dom har knäppning i nacken som är ställbar, inte de där som löper som bara går av hela tiden. Jag brukar passa på köpa dessa på utställningar för de är de enda jag använder.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Amor vincit omnia 
#15 Oups, fick kanske inte göra reklam
tänkte inte på dé… Men det är så sant så… supergrimmor!
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag har tröttnat på grimmor som sitter dåligt, så jag köpte mig en repgrimma istället! Superbra, passar på alla ponnyerna!
Mina har inte grimma på sig i hagen, och jag binder inte upp dom i repgrimman, så ingen behöver bli orolig….:-)

Har hittat shettisgrimmor i läder med karbinhake. Ställbara i nacke och nos.
Ullared 99:-!
Lite OT fråga, men grimman på min ena shettis åker alltid över ena örat. Tips på hur jah får den till att stanna där den ska sitta ?
http://minihingstar.n.nu