Hästpsykologi kluring!
Jag läser etologi och håller just nu på med en häststudie. Tänkte därför testa den nya funktionen ifokuskluring. Så kan ni testa vad ni kan! utan att fuska givetvis! :D Lycka till!

8 rätt var inte illa och fråga 8 hade jag för mig var 16 timmar men det valet fanns inte.

samma här 8 rätt men ett fel var ett slarvfel…
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

jag vill också lämna beröm för det var en ovanligt bra kluring
Fast det var flera frågor som inte hade självklara svar, utan där svaren nog kan variera beroende på vilka böcker man har läst…
Jag håller t.ex inte med om att en häst som skrapar med hoven alltid är hungrig och, som sades ovan också, ättiden brukar nog ofta anges i ett annat intervall än man kunde välja mellan.

#4 skrapa med hoven var mitt andra "fel" det stämmer på Kiara hon skrapar när hon är hungrig dom andra skrapar aldrig, men där var jag tveksam efterom jag upplever många hästar som oroliga som skarpar MEN många hästar idag är hungriga av för få ät-timmar vilket gör dom oroliga.
jag tyckte och står fast vid att frågorna var bra och jag är nöjd med 8 rätt
jag har hästar som skrapar med hoven när de vill gå ut, med magen full av frukostmat… Och mina pållar har i princip fri tillgång till mat dygnet runt (både ute och inne), så där faller teorin med för få ättimmar.

#6 då får man se till den vanligaste orsaken, mina går på lösdrift med fritt med mat normalt så mina är inte heller hungriga.
Kiara skrapar med hoven då hon får något extra gott att äta, så där kan det ju stämma trotts allt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här skrapas det oftast när de vill ha uppmärksamhet! Fick också 8 av 10.
#3. tack, kul! :) och bra jobbat alla!
Svårt att få med långa förklaringar i frågorna och vissa svarsalterativ är med för att göra det lite svårare. Inte lätt att komma på alla svarsalternativ! :)
Skrapandet med hoven sägs vara en nyckelretning (en handling som framkallas av något) och kommer troligtvis från när hästarna var vilda och behövde skrapa med hoven för att få fram maten. Så det behöver inte betyda att hästarna är utsvultna men däremot att dom känner till exempel lukten/vet att mat är på gång kan få dem att börja skrapa med hoven.. och visst uppfattas det som otåligt och för att få uppmärksamhet. Men jag mena vad som är sjävla huvudsakliga utlösandet av handlingen :) sen är det kanske vissa hästar som har lagt på sig det som en olata? för att dom vet att om dom gör så får dom något. Men det är ungefär som med oss, när vi är sugna på något gott kan det börja vattnas i våra munnar (nyckelretning).
Ett experiment man kan göra är att hålla på med mat i foderrummet eller tex hålla en krubba framför hästen, eller täcka över maten med något!
Finns säkert många olika teorier och JAG tänker inte yttra mig i vad som är rätt och fel :) tänkte bara att det var en kul grej :) har bara tagit information från föreläsning på kolmårdens djurpark och etologilärare, samt egna studier.
7/10

Äter hästen verkligen 18-20 timmar per dygn? Då gör den ju i princip inget annat än äter när den är vaken för den måste ju sova lite också
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#11 den sover 4 och äter 16 det är vad jag fått lära mig = 4 timmar över till annat som att dricka och klia varandra.
#12 Så har jag också fått lära mig.
Jag håller med om frågan om varför hästen skrapar med benet, den är luddig. Lika illa var det med fråga 7 där alla svaren kunde vara rätt (utom första?) och det korrekta svaret egentligen inte var ett svar på frågan.
En häst som är rädd om benen kan ju såklart vara det för att den blivit skrämd, den kan också vara det för att den inte är van att bli hanterad. Att hästen är rädd om benen för att skydda dom från att bli skadad ser jag inte som en orsak egentligen. Hade hästen inte varit rädd att skada sina ben så hade den inte varit rädd om sina ben. Alltså är det enligt mig itne ett svar på varför hästen är rädd om sina ben. Den är ju knappast rädd om sina ben för att den tror att den kommer bli uppäten av dom eller att dom är värda pengar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
7 /10 En kul o bra grej!
Men jag tyckte några av frågorna var luddiga oxå, flera svarsalt. hade kunnat passa så då chansade jag, tyvärr fel då…

Jag tycker fortfarande frågorna var ovanligt bra även om jag inte var överens med alla svar, man fick tänka lite till om varför 
#15 Det håller jag med om. Val av frågor var bra, men svarsalternativen/frågan kunde varit bättre formulerade.
Medarbetare på westernridning.ifokus
9/10 :) Skoj test!
Valde fel på hur länge hästarna är vaken så det blev 9/10.
Roligt test, som många redan skrivit så var svaren lite luddiga. inte så att de var fel, utan det var många svar som kunde stämma in på samma fråga.
Tips inför nästa gång du gör ett test är att du skriver ett senario istället och därifrån utgår.
Tex om skrapningen:
Fråga
"Din häst står och vilar lös i lösdriften, fyra andra hästkompisar är med honom, någon bär förbi på en höpåse. Vilken är den troligaste orsaken till att din häst börjar kraffsa med benet i en sådan situation?"
Hästen kan fortfarande vara uttråkad, men det ger en större helgetsbild av vad som händer och därmed kan det bli lättare för de som svarar att få räkna bort vissa svar.
Men det är bara en reflektion från min sida.
Tack för testet. :)
Jag gjorde det somsagt bara för en kul grej med lite av det jag jobbat med, inte blodigaste allvar! nån annan kan ju göra ett annat test om man vill eller om det är något man vill ändra på .. :)
(menar verkligen inget drygt på nått sätt om nån skulle ta det så 

Törs ju knappt erkänna att jag bara fick 6 rätt… 
# Heja Pernilla!! Du är mänsklig!! Har trott du varit en uppslagsbok ibland.