Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1450 ggr
Moheda
0

Fäller, fäller och fäller....

Min JJ slutar aldrig fälla! Hur är det med era? Tycker iof att han började fälla sent men nu är det ju snart juni månad och han är inte färdig ännu! Jag har givit honom B-vitamin hela vintern….

mille-star
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur är proteingivan?

Moheda
0

Proteingivan?Du får gärna vidarutveckla….Flört

Han har fått hö  (i stort sett fri tillgång) hela vintern och betfor, mest för att jag har blandat kiselgur (för hans hovar).

Moheda
0

#2 tillägg till ovanstående: våra andra två hästar (24-årigt varmblod och 10-årigt welsh/fjordsto) har redan fällt klart….

Aribigga
0

James har fortfarande hälften av sin päls kvar och han fäller inte nämnvärt mer nu bara för att de får gå på bete…

lurvponnyn.vimeddjur.se

veruscka
0

här har alla shettisar päls kvar…segt i år..Kallbloden e helt fria från vinterpäls

Miica
0

många utav mina har också vinterpäls kvar!

SandraO
0

Ärla brukar ta jättelång tid på sig att fälla, när jag lämnade henne på betäckning för ca 2 veckor sedan så var hon inte ens nära färdig fälld. Min New forrest tant på 24 år därimot, hon har fällt hur bra som helst nu i år och är så blank och fin! Skrattande

kuusou
0

Min lilla fäller något fruktansvärt fortfarande, men han började fälla sent med. Det store fäller  inte alls lika mycket.

http://minihingstar.n.nu

mille-star
0

För att dra alla över en kant så är oftast shettisar ganska hårt hållande vad gäller givan mat för att inte gå upp i vikt. Om fodret innehåller för lite protein så kommer troligtvis pälsfällningen rubbas. Ofta tappar dessa hästar pälsen bra när de väl går på bete.

Att de större hästarna i ett stall oftar tappar pälsen fortare kan ha att göra med att man inte är lika återhållsam med fodret.

SandraO
0

Min shettis fäller alltid långsammare än min gamla ponny. och dom får ungefär lika mycket käk, så i det fallet tror jag inte det har något med foder att göra.

Sherlock
0

Min veterinär rekommenderade KISELGUR som jag använder och pållarna har tappat päls i jämn takt. Finns i de flesta ridsportbutiker, c:a 85:-, drygt.

Moheda
0

Jag har givit honom Kiselgur och b-vitamin hela vintern {#emotions_dlg.surprised}

Mini-Angel
0

Mina har endast fått bra hö o krafft o har släppt allt {#emotions_dlg.wink}

StuteriSolo
0

Alla mina tre shettisar har ganska mycket vinterpäls kvar, russen är i stort sett avfällda och kallblodet har bara sommarpäls, nu bor vi iofs i norrbotten men jag tycker inte hästarna fäller annorlunda mot när vi bodde i Enköping.

Moheda
0

Jag analyserade inte vårt hö 2010… ska göra det med årets skörd så att jag ser proteinhalten och kan fodra efter resultatet av det. Kan ju möjligen vara så att det var just lågt protein som gör att han fäller så lååångsamt.{#emotions_dlg.sealed}

cinna
0

Pensionären: Fällt av allt utom lite under magen.
7 åring: Sommarpäls sedan ca en månad.
2 åring nr 1: En hel del vinterpäls kvar. Var sen även förra året.
2 åring nr 2: Sommarpäls sedan ca en månad.
1 åring: Sommarpäls sedan ca en månad.

Tror mer på släktskap än foder då de som har sommapäls är mor, son och dotter och pensionären är mor till 2 åring nr 1.