Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 3956 ggr
missemel
0

Bröstsele

Jag är i ett stall där do. Har en liten shettis jag funderar på att köra in. Vi har precis köpt en bröstsele men jag vill att den ska sitta så rätt som möjligt. Jag vet hur den ska sitta men inte hur jag ska spänna den ungefär. Någon som vet något bra klipp på hur man selar eller kan ge en bra förklaring?

[Russ-park]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan rekommandera en liten loksela til shettis.

Mvh bj / dk

www.russ-park.dk

[Russ-park]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du användar en bröstsele sittar den så här …

Foto: Stutteri Stjernen DK

Mvh bj

missemel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

okej :) Men den som sitter "över manen" på hästen. Ska den sitta spännt eller hålla upp det där fram (vet inte vad sakerna heter). Min sitter nämnligen väldigt löst och ser bara ivägen ut

Kratern
0

#3 Försök att få någon som kan det här med selning och körning att komma hem till dig och visa.

Jag tror att det blir svårt för dig att börja köra in en ponny om du inte ens vet hur selen ska sitta.

Som sagt…. Ta hjälp av någon som KAN.

missemel
0

4. Jag vet hur selen ska sitta men jag fattar inte vad "rämmen" som sitter över manen på hästen har för funktion.

Jag skiver här för att få hjälp, inte för att få höra att det blir svårt.

[Teddy]
0

Remmen äver halsen kallas upphållsrem, och det är precis det den gör - håller uppe bröstan.
Titta på bilden i #2. Om inte uppehållsremmen fanns där, kan bröstan åka ner mot hästens framben, och har man vagn/ rockard bakom  kan hästen ta sig ur selen.

Remmen ska inte sitta speciellt hårt.

Kratern
0

#5 Jag förstår att du vill ha hjälp. Men jag menar att det är bättre att ta den hjälpen på plats. Dvs att du behöver hjälp IRL inte här på forumet.