Hästransport tips
nu är vi på gång att köpa en egen transport och vi har kollat på en hel del.
Har ni några tips på vilken man ska se upp med eller vilka som är kanon bra?
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Skall du köpa ny eller begagnad?
helst begagnad.

De begagnade som bara är några år ligger rätt högt i pris. Skiljer faktiskt inte så jättemycket på de och en ny. Det finns ju lågprisalternativ tex Christ, vet ej hur kvalitén är eller om modellerna är bra. Men nytt är ju nytt…
jo sant vi ska kolla på dom nya värmlandsvagnarna i morgon, dom har ju även en massa begagnade.

Ja jag gillar ju mitt släp och de är ju inte så himla dyra nya i allfall och det vet du ju hur det ser ut ;-)
vad har du för totalvikt på det??

du ska nog vara försiktig m christ, dom har inte gjort så bra på säkerhets testerna. Vår trane boggi är stabil o funkar väldans bra. köpt ny, inte farligt dyr. fördelen med nytt släp är att du kan väga ner till 1300 kg, vårt är på 1500 kg.
lycka till !!
Vill ha för mig jag läste att möjligheten att typa ner NYA släp genom att byta däckdimension, vanligaste sättet, togs bort under förra året. Kolla upp det innan du köper nytt.
Har ett trane, enaxlat, som jag är jättenöjd med, men skulle jag byta ut det blir det ett boggie. Säkerhetsbommar som går att lösa ut utifrån är oxå bra att ha!

Fast jag vet många som har fått väga in sina släp efter egen vikt även i år.
Mitt har jag vägt in på totalvikten 1430, själva släpets vikt är 800 och jag har då lastvikt 630

Har ett Cheval Liberté 2002XL-07 med sadelkammare och är supernöjd med det! Valde 1500 kg.
När man registreringsbesiktar ett nytt släp är det inga problem att välja vikt inom de ramar släpet är byggt för. Borde ju inte vara några problem att ändra den vikten igen vid en ny registreringsbesiktning? Det kostar ju iof en tusenlapp…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Har en Dalavagn -05 Boogie som vi köpte ny. Är supernöjd med den och gillar att bommar både bak och fram kan sänkas (original) så de passar riktigt små shettisar. 
Amor vincit omnia 
Har en Värmlandsvagn o jag har inte riktigt varit helt hundra nöjd med den. Vissa detaljer är inte bra. Men alla vagnar har väl sina nackdelar….
Dom jag vet som köpt V*rmlandsvagnen begagnat har sagt att dom är väldigt skramliga?!
Själv har jag en förkärlek till Boj, jag vet dock inte hur deras äldre modeller är, men jag kan inte minnas att jag hört någon dåligt.
Vi köpte en nyare begagnad Star Safir, boggie. Den är kanon! Ska modifieras lite så den blir fölsäker att åka med också. Hade dessförinnan en Kylingekärra, den ska rulla ner till Grevagården på söndag och sedan säljas. Den har också varit bra men när vi fick erbjudande om Safiren var det inget svårt val.

Jag har en Värmlandsvagen boggi 2007. Jätte nöjd med den. hade en 01 förrut men denna är bättre.
Vi har en Star Trailer Safir (tror jag), Vet att det är en star i alla fall
Är supernöjd med den. Det är en boggie vilket jag starkt kan rekomendera. Tycker att det blir mindre skumpigt för hästarna. Tyvärr så är bommarna ganska högt upp för våra pållar men vi har tagit bort bomarna fram och satt din en skiva stället. Superbra, kan åka med tre hingstar om man vill, och tar man bort mellan väggen så får man in tre ston och en hingst. Och tar man ut alla väggar så får man in fler hästar. Är även bra de gånger man har en hingst, och sto med föl, Då kan hingsten åka fram och stoet få en egen liten "box".
Mycket babbel, men är supernöjd, och som sagt kan rekomendera en boggie!
Delad glädje är dubbel glädje :)
Vi har Umeå släp. Har provat de flesta märken och trivs bäst med det vi till slut köpte. Annars är Valeryd och Boj också bra att ha efter bilen, den absolut sämsta jag provat är Chess.