ensam häst?
Hur ställer ni er till att en hsät går ensam i en hage? Anmäler ni ägaren? Pratar ni med ägaren och försöker få ägaren att förstå att hästar är flockdjur? Tycker du det är okej så länge hästern är fin och i gott hull?

Finns det andra hästar i närliggande / angränsande hagar? Har den någon som helst hästkontakt i övrigt?

Ja inte anmäler jag han då det inte är förbjudet , sen kan det ju vara en häst som är van att gå ensam och har gjort så i hela sitt liv, mår hästen bra för övrigt? och sen som Lottie skriver finns det andra hästar i närheten.

Det beror ju helt på hur hästen mår och hur länge den går själv. Jag hade Thimon ensam i två månader när Daladis var på inridning. Det var inte planerat… Jag hade beställt tid för kastrering och skulle efter den ta hem en grannes shettissto som sällskap. Men Thimon drog upp kulorna efter sederingen = gick inte att kastrera honom då. Alltså fick han gå ensam, men han brydde sig inte ett dugg faktiskt. Självklart blev han jätteglad när Daladis kom hem, men annars märkte man inget på honom när han var ensam. Jag tog iof. med honom på promenaderna med hundarna, men det var mest för att JAG mådde dåligt när han var ensam tror jag… //Erica
Hästen ser ingen annan häst. Den har inte gått ensam hela sitt liv utan gått i mer eller mindre flock tidigare i sitt liv. Det är ett dräktigt sto så jag vet inte om ägaren ser det som att den får sällskap när fölet är fött… eller sällskap "innifrån"… inte vet jag… /Karin

Kan just därför hästen går ensam för att hon är dräktig, de kanske är rädda att hon ska föla i flock, hon kanske är en förstföderska? En som är lite vek så de är i såfall rädda att de andra ska ta fölet i från henne finns många orsaker.
Varför inte fråga dem lite snällt om du nu undra , frågar man på ett vettigt sätt så får man ett bra svar tillbaka och kanske en förklaring till sin undran.
Är det olagligt att ha en häst ensam?
#6 nej, det är inte olagligt, men det på förslag från djurskyddsmyndigheten att hästar skall ha sällskap. undantag kan dock medges och det är ännu inte något beslutat.
# 0 jag hade inte gjort någonting!!! Tycker inte om att lägga mig i andras angelägenheter så länge hästen är i gott hull och verkar frisk.

Eftersom min hingst har gått ensam sedan förra betäckningssäsongen (med visuell kontakt med stona) och inte verkar må sämre av det, så skulle jag inte göra någonting. Mår hästen däremot dåligt, står och hänger, slutar äta och så vidare, så är det en annan sak. Vissa hästar tål lite ensamhet medan andra blir deppiga direkt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Säger som #7.
#5 att föda i flock går inte då det inte finns någon annan häst i närheten. De har ingen annan häst. Hon är ranghög och fått mer än 5 föl tidigare! Det finns alltså INGA andra hästar i närheten eller i stallet.
Jag funderar på att prata med ägaren, samtidigt som jag inte vill att de ska känna att jag lägger mig i…