Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett22-reglementen-lagar
Läst 640 ggr
Mossedal
0

DNA-kontroll/härstamningskontroll

Snälla hjälp mig lite….

våra ston har pass, är med i stamboken etc och nu kommer de nog få sällskap av en jättefin liten hingstkille i hagen. Han har givetvis pass, är med i stamboken etc han med. Men jag måste ändå kontrollera hans härstamning (antar att jag ska ta hår med rötter för detta). Men hur går jag till väga??! Ska någon form av kontrollant göra detta   - annars kan jag ju rent teoretiskt ta hår från fel häst!

Hur kontrollerar jag detta mot hingstens föräldrar… han är själv gammal och jag vet inte ens om fadern och modern lever!?

Snälla hjälp mig på traven så allt går rätt till och våra (förhoppningsvis framtida) bäbisar får en bra start med alla papper som de ska ha.

MVH
Maria

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

VeronicaP
0

Kontakta en chipmärkare som kan hjälpa er är det bästa rådet jag kan ge dig .

Jag har aldrig tagit dna prov själv på någon , på våran godkända gjorde det på generalmönstringen , jag har ju inte tagit dna prov på någon annan utan bara chippat då.

AnnaLundin
0

DNA-prov ska tas av en godkänd IDkontrollant, som enligt anvisningarna ska göra en IDbeskrivning av hästen när det görs. Detta för att i efterhand kunna dubbelkolla så det är rätt häst som provet kommer från. Om hästen är elelr blir chipmärkt vid provtagnngstillfället så brukar jag skriva in chipnumret på remissen.

Kolla med Din ID-kontrollant om denne kanske möjligen har provtagningsgrejer (=remiss + provpåse) för DNA-prvotagning. Det är nämligen inte alls omöjligt, eftersom de som kollar halvblod också numera oftast har sådant hemma (ALLA halvblodsföl ska chippas och tas prov på)

OM din hingsts föräldrar finns i livet så kollar man honom mot dem. Kanske levde hans pappa när alla hingstar blodtypades, då kan de möjligen kolla mot honom med hjälp av det provet. Lever inte föräldrarna så kan man inte göra såmkt, däremot har man ju kvar din killes DNA-profil för att kunna kolla hans framtida avkommor, vid eventuella tveksamheter.

Mossedal
0

Tack för informationen!! Jag ska kasta mig över närmsta ID-kontrollant! :-))

MVH
Maria

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria