Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1644 ggr
icansson
0

Sommarplågor

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tänkte att vi fyller denna tråden med tips på olika flugsprejer samt andra bra saker som kan hålla flugor o insekter borta från hästarna. Sommaren är härlig men jag far lite illa med de stackars djuren som besväras av alla insekter.

Mini-Angel
0

Jag gillar Renons Flugcreme Flört

SofieN
0

Köpte en flughuva på hööks häromdagen, den enda som finns i shettistorlek… Den satt faktist otroligt bra, men det krävs nog att man har en ganska stor shettis. :)

I övrigt klarar mina shettisar sig bra utan massa jox, dom brukar inte alls vara besvärade. *pepparpeppar*

Trine
0

Jag brukar ha Mj:s salvan och ibland switch, nu håller jag på att provar nå spray, ultra shield tror jag den hette,en tjej på hööks rekomenderade den..Sen har jag 4 ess hästsalvan vid behov.

Vi har ganska mkt knott o mygg här så mina behöver lite hjälp, och hittils iår är det mkt och STORA hästbromsar..Obestämd

[mammamian]
0

Min stora häst reagerade väldigt på knott och mygg som bet honom på skapet i början av utesäsongen. Han blev alldeles svullen. Fick tips om att använda sprayplåser (tjärspray) som bildar en hinna som myggen och knotten inte kan bita igenom. Det har funkar superbra både på skap och på stoets juver.

Bromsarna är hemska!!! Än så länge är de få och små och gör ingen större skada, men de senaste två åren har vi haft en invasion efter midsommar. Jag gör då iordning stallet och hägnar hagen fram till stallporten. Då kan hästarna få använda stallet som lösdrift de veckor som fäbromsarna härjar. För de försvinenr ju i slutet av juli så mer än 3-4 veckor är det ju inte.

[jannerman]
0

Vi stängslar sommarhagarna så att hästarna fortfarande kan ha lösdrifterna att gå in i. Där är både skugga och fritt från insekter!

SandraO
0

Jag köpte Renons flugspray, fungerade faktiskt bra på mina ponnys på Öland då. Ultra Shield ska vara jättebra har jag hört! =)

Anna-72
0

Jag använder MD- spray. Tycker det är jätte bra, speciellt om man är ute och rider el kör. Mygg och bromsar hittar inte hästen då.

jessssica
0

Använder renons spray. 
Sedan smetar jag på aloe vera med menthol på vissa speciella ställen. Vårt kallblod brukar bli rinning i ögonen o håller dem inte lika öppna, när jag smetar på aloe vera runt ögonen så får hon efter ett tag öppnare o klarare ögon som inte rinner. :)

SofieN
0

#8 Aloevera med menthol, runt ögonen?! Förvånad

Gemine
0

Olivolja med ev.vitlök i (men behövs inte)

.

jessssica
0

#9 Ja, det är en aloevera kräm för hästar, det håller undan allt möjligt flyg o kryp. Aloe vera är bra till mycket, solsveda, eksem o klåda t.ex. Det är mycket mildare än flera andra flugmedel, som man inte kan ha i ansiktet.
Naturligtvis får det inte komma nära så att det kommer I ögonen.

SofieN
0

Ja, aloevera vet jag är bra. Men att ha något innehållande menthol runt ögonen lät sådär tycker jag :p

jessssica
0

#12 Ja, fast det finns det i flera andra produkter med. Deras produkter är väldigt milda med få ingredienser ofta helt naturliga, men en del med vissa hjälpmedel, de är även avsedda att användas till människor, även barnhud och häst, katt o hund.
Jag är rädd om mina hästar och skulle inte bara hitta på vad som helst att ha i ansiktet, men hon kan inte gå omkring med ett rinnande öga hela sommaren. Blev rekomenderad detta och det har funkat väldigt bra, så jag kan inte göra annat än att tro på produkten. Men kanske finns det något annat som funkar lika bra.