Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 2079 ggr
Shoshone
0

"Utställnings skaft"

Vart hittar ni era "skaft" till huvudlagen?

Jag vill ha ett svart med mässingkedjor eller liknande, ni vet när det delar sej i 2 kedjor så man sätter en i varje bettring! Vart hittar man dessa? Jag har nämligen ett svart träns med mässingspännen så det bör matcha :)

Ps, ej hundkoppel, blir för klent.

Det skulle inte göra något om det var lite längre oxå!

PP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina skaft med mässingsdelta tror jag att jag köpt på King's saddlery. De brukar stå och sälja på alla större mässor. Kanske på Strömsholmstävlingarna i helgen?

Lös kedja i "guldfärg" finns att köpa här. Dock ser den kanske lite grov ut (men å andra sidan är den inte klen…).

Skaftet fixas enkelt med en tygel. Exempelvis westerntyglar är ofta snygga med chicagoscrew och oftast delade så man slipper spännet som på vanliga tyglar. Exempel:

Hanna-D
0

Jag har en som jag kan sälja, använder aldrig sådan modell. Hör av dig om du är intresserad.

Elshira
0

Köp ett passande läderkoppel (till hund) i läder, och köp sedan kedjan löst och sätt på det. De som delar sig brukar finnas lite var stans. Hööks har, och jag vet att hansbo säljer också, så det kan nog de flesta ta hem.

När du köper hundkopplet, köp ett sådant där kabinhaken är "fastflätad". Dessa flätor går att ta upp och du kan enkelt byta till din egen kedja :) Själv har jag ett jättefint rundsytt koppel i svart som är flätat - och som jag satt på en delad kedja på! =)

Här är det jag menar med "flätade" koppel:

http://www.hundkoppel.se/bilder/strypkoppel.jpg

Hakuna matata!

SandraO
0

Hööks har ett mässingfärgat "delta"

PP
0

Inget delta, men väl kedjegrimskaft på Tradera. {#emotions_dlg.wink}

PS! Underbar beskrivning: Hästkoppel {#emotions_dlg.smile}

PP
0

Och här finns ett med delta. Fast skicket kanske inte ser ut att vara tiptop….

Shoshone
0

Tack så hemskt mycket för alla era förslag!

Speciellt tack till kedja och koppel förklaringen för jag har länge undrat hur folk får på den där lösa kedjan.

Själv har jag ju sytt mycket i läder så jag skulle isf ha gjort på det viset men man behöver ju en del utrustning till sånt arbete :)

Jag var på hööks men de hade inget mässingdelta, kanske bara var en dålig butik, de kanske har det på nätet då.

Men jag undrar, när man bara har "en" kedja, lindar man den då runt bettringarna och sedan hakar i den i sej själv igen? Känns som att haken är så stor och lång och ivägen..

Håller på och bettvänjer honom nu, han har haft det 3 ggr och förstod redan andra gången att det faktist GÅR att beta gräs med bett för det var HELT omöjligt på första lektionen :-P

SofieN
0

#7 Frågade du i butiken om dom hade deltat eller hittade du inte det bara? :)

När jag bara har en kedja knäpper jag den som du beskriver! Jag har turen och har hittat kedjegrimskaft som är lite nättare, annars kan det bli lite klumpigt.

Shoshone
0

Nej jag fråga inte, var vid tränsen, betten och deltorna men de hade inte alls nå sånt ..
Men var får man tag i nättare kedjor då?

polgara
0

Jag använder hund stryphalsband till mina. Trär det genom bettringarna o fäster ledtygeln i ringarna under hakan