Jag hade helt fel
För några dagar sedan skrev jag i en annan tråd, om en svenskägd hingst som leasats ut till Holland.
Jag hade HELT fel, hingsten har inte leasats ut dit (en son till honom såldes och godkändes i Holland) och jag ber om ursäkt om mitt påstående skapat förvirring 
Vilka?
Får gärna utveckla detta lite så det blir begripligt?
Tack!
Ja Du har HELT fel i alla Dina påståenden om TJ och PP under tråden "Slopat DNA Test" . Mer kan jag inte skriva eftersom det svar jag skrev har tagits bort. Allt som jag skrivit, se inlägg 205 i ovanstående tråd, stämmer. PP fick aldrig verka i aveln i Holland igen.
#0 Tycker det är strongt att be om ursäkt när man gått ut med felaktig info, som du helt förståeligt har fått någonstans iifrån? (men vem har inte fel ibland
)
Däremot är det inte lika strongt av den som gett dig uppgifter om att en son till nämnda hingst skulle ha sålts och godkänts där ( A.G.L.) om jag vore du skulle jag fråga upp om dom uppgifterna igen, så det inte skapas ännu mera förvirring.
Ann-Christine har helt rätt i att en son till PP har exporterats till NL och är godkänd där Almäs Good Luck heter han, en fin liten fux hingst!
Har läst den långa tråden som låstes och jag blir förundrad över vissa inlägg???!!! Det är väl ändå upp till var och en av oss som avlar att avla på det som MAN tycker är bra och ger framgång eller? Alla tycker vi olika och har olika mål med vår avel!
Det som någon tycker är bra, tycker någon annan är dåligt. Det som någon tycker är vackert, tycker någon annan är fult!
#4 Ska jag tolka ditt inlägg som att det är upp till var och en om man vill avla på individer med bevisligen nedärvningsbara defekter?
Jag undrar om du även tycker att stoägare runt om i landet ska ha möjligheten och rättigheten att få veta om ev. hingst bär på defekta gener? Vems ansvar är det att upplysa stoägare om sånt?
Du skriver att det finns en hingst i aveln i Holland som heter Almnäs Good Luuk? Kan du berätta var han verkar isåfall?
Jag gillade det du skrev i slutet av ditt inlägg, tycker du att det även ska gälla dom som väljer och vill avla på internationellt material?
#5 På Almnäs hemsida står det att Almnäs Good Luck verkar i avel i Holland. Skulle detta vara fel?
Ja det tycker jag! Är det så att en hingst eller ett sto har lämnat en individ med en defekt som står på defektlistan så bör/ska den tagas ur aveln, men tidigare avkommer till hingsten och stoet kan inte straffas för något som man inte vet om de bär på! Det finns många många ponnyer i Sverige som bär på div defekta anlag både standard och mini. Tycker du att vi skall tabort alla ponnyer som har någon individ i stammen som har dvärgväxt, eksem, patellaluxation, underbett, överbett mm?
Visst skall alla avlare ha tillgång till en defektlista, den finns hos SH eller så kan man titta i vår stambok. Om det nu är så att en hingst bär på ett anlag som KAN lämna defekta föl och ägaren till hingsten vet om det då tycker jag att ägaren borde säga till stoägaren att risken finns!
Ja det tycker jag, har en hingst meriter från ett ISPC land så bör dessa gälla här!
Vet ej var Good Luck står men hans stamboks nr är NL.S 812906
Ägare till Almnäs Good Look är Stal Weytendeal och hingsten är just nu utleasad till Tyskland.
Delad glädje är dubbel glädje :)
#7 Instämmer med dig, vore önskvärt med mer öppenhet om div defekter annars vågar till slut ingen nämna sanningen, och det gynnar väl knappast någon av oss allra minst våra djur.
#9 Helt korrekt av dig.
Varför köper Sverige in utlandskasserade hingstar????
#11 Kanske därför att det finns uppfödare som anser att det är ett bättre alternativ då det inte verkar finnas så bra avelsmaterial inom landet
citat ur artikel i ridsport.
#11Förmodligen för att de billiga!
#12, vad är det för artikel du citerar, det framgår inte?
Veritas odium paretFörvånad