Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 10-färger
Läst 1497 ggr
Angelika c
0

Färg på avkomman?

Funderar lite på vad för färg fölet kan få om man betäcker rödblack och musblack?

Vårt rbl sto fick i år en rblskm bls med rskm hingst :)

AnnaLundin
0

Det kan bli fux, brun, svart och deras blacka varianter rödblack, brunblack och musblack

(25% ickeblack, 25% homozygot black, 50% heterozygot black)

Angelika c
0

Spännande Glad

Angelika c
0

Kom på en sak,vet att jag hört det men vad är skillnaden på homo och hetrozygot färgade?

Hur vet man vad föräldrarna är?

AnnaLundin
0

#3 - homozygot innebär att den har anlaget i dubbel uppsättning, att den har fått anlaget från båda föräldrarna. Det innebär att den alltid nedärver anlaget till sin avkomma, efterspom den bara har anlag för black, inget anlag för ickeblack.

Det vanligaste är att anlaget finns i enkel uppsättning, det vet man att det gör om bara en av föräldrarna är black. Och är båda black så är det som sagt tidigare 25% chans att de är homoxygota.

AusaBausa
0

Hoppas det är ok att ställa en anna färgfråga i samm tråd..annars får ni säga till så tar jag bort den igen.. ;-)

Finns det ngn "regel" på hur mkt tecken det måste vara för att det ska klassas som skäck eller ej!?!

Angelika c
0

#4 Tack för svar,spännande!

Det lär ju visa sig vad det blir om man har turen att allt går bra och man får friska föl :)

Vore ju kul med en "homo" black för om jag förstår det rätt så blir alla avkommor blacka då? Rätta mig om jag har fel! Glad

#5 Vad jag har hört så är en shettis skäck om den har strumpor??? Vet inte om det stämmer men har som sagt hört så!

Men för mig är en skäck en fläckig häst….

StuteriSolo
0

en shettis med t.ex bläs och fyra vita strumpor kan vara genetisk skäck om den har en skäckförälder, även om den är registrerad som t.ex fux. Det ser man när den får ett skäckföl tillsammans med en enfärgad partner.

AusaBausa
0

så minsta lilla fläck ex vis på bakbenet räcker för att kallas skäck..??? Han är annars fuxfärgad men har en mörkare fläck på höger bakben samt vitt nedanför o runt det.. attan så svårt att fota honom så det syns..får ringa id-kontrollant så får hon komma ut snarast..spännande att få veta ju..

powderpuff
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en liten musblack som är skäck. Han har bara ytters lite vitt vid var sida om manken. De syntes inte från början när jag köpte honom men har blivit lite större för varje år och de syns mest på sommaren. Han har 2 vita strumpor bak.

OBS, de är en A-ponny och ingen shettis, de är väl lika bra att tillägga de Tungan ute

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

AusaBausa
0

uppförstorat där "fläcken" är på honom..han har ju en skäckfärgad pappa.. o fux mamma

powderpuff
0

Han måste ju också räknas som skäck…

Har du ingen bild helt ifrån sidan?

AusaBausa
0

naej..blir knas på att försöka få till ett bra foto på honom där man ser det mer..JÄTTE svårt!
Tycker mig ana vitare ben nu också på ngr av benen..

AusaBausa
0

han måste vara skäck även om det är väääldigt liiite skäckfärger.. för även vänsterben (längst upp) verkar vitare o vitare…

AusaBausa
0

bilder på "Konjaks" fläckar…vad tror ni om han är skäck eller ej!?!

powderpuff
0

Tror nog han räknas som skäck =) Albin har ju inte så mycket. ifrån början va de ju itne större än en 5-krona.

AusaBausa
0

ok vad kul isåfall.. på vänstra benet blir det vita tydligare o tydligare

powderpuff
0

De kommer att bli tydligare sedan när han inte har all fölpäls. De syns säkert bättre också när inte solen är så stark också Glad De är ju skitsvårt att se när de har så pass ljusa ben också

AusaBausa
0

ja det är RIKTIGT svårt o syns bättre i verkligeheten än på dåliga foton…