Ställa ut - nybörjarfrågor!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har i vår ägo en 1-årig minishetlandshingst som vi tänker ställa ut, men har lite "nybörjarfrågor" då vi annars sysslar med westernridning och är gröna på detta med utställningar.
Vårt främsta syfte med att visa honom i år (förutom att det är roligt) är för att få en fingervisning om han är lämpligt hingstmaterial och ska behållas som hingst… Hur väl brukar bedömningen av en ponny som 1-åring stämma jämfört med bedömningen den sedan får som vuxen? Hur många poäng bör ponnyn erhålla som 1-åring för att det ska vara idé att spara den?
Ponnyn går på bete med vår andra 1-åriga hingst, och har in deras vilda lekar blivit av med lite man (fångade den andra hästen på bar gärning med manhår hängandes i munnen) påverkar detta bedömningen? Vill helst inte behöva sära på dem då de trivs bra ihop & leker bra ihop trots att de är av lite olika storlek. Han har även lite tunnt med strån vid svansroten, den är inte sönderkliad, men han har nog kliat sig en del vid fällningen… Hur påverkar detta?
Sist men inte minst, tips på små träns med nätta remmar? Tycker alla träns ser så klumpiga ut när de blir så små…
Återkommer säkert med fler funderingar =)
Ettåringar är inte sällan helt "ur fas" i sin tillväxt, så bedömning av dem kan bli väldigt orättvis. Är han i rätt tillväxtfas kan bedömningen absolut ge en fingervisning, men är han inte det så kanske man inte ska bry sig så mycket.
Man kan alltid fråga domaren efteråt om vad denne tror om utvecklingsmöjligheterna, om det är lönt att spara eller om man ska skära direkt.
Jag kan dra en parallell med en av mina unghästar som fick 40 p som föl, han såg ut som "något katten släpat in" mellan ca 8 månader och 2 års ålder, sen började han växa i sig själv igen och fick 39 p på föruttagningen som 2½-åring (vid premieringen) och nämnden ville gärna se honom igen då de såg utvecklingsmöjligheter. Nu är han dock ändå kastrerad och kommer få ett bra liv som valack. Men kontentan är att om jag hade visat honom som ettåring så vete katten om han ens fått 35 p…