Veckans hingst - Zeb RS 438
Den svarte hingsten Zeb är denna veckas hingst på forumet. Han är e. Smevallens Royal och morfar är Helmund of Transy.

Fakta:
Född hos Charlotte Elmblad, Ljungbyholm . Zeb är svart och mäter 101 cm i mankhöjd. Han är premierad G1.
e. Smevallens Royal RS 331
u. Jeriza RS 3137
ue. Helmund of Transy RS 140
Avkommors meriter:
Zeb är ny i aveln. Hans första avkomma föddes 2005. Det blev en avkomma i Sverige (37 p som föl) och en moderlivsexp till Finland. 2006 föddes ett föl som kan ses hos ägaren.

Egna meriter:
Guldbelönad med 40 p på utställning. Kvalitetsbedömd med 41 p exteriört och totalt 8,26 som gångartsponny, vilket dessutom gav honom en plats på rikskvalitetstävlan!

**Övrigt om Zeb…
**Zeb är en mycket trevlig och lätthanterad hingst, komplett i många avseenden: Rastypisk, grovbent och goda rörelser. Lydig, vänlig och med lagom framåtanda är han en utmärkt ponny för barn, såväl för ridning och körning som pyssel i stallet. Får han chans att välja så tyr han sig hellre till barnen!
Zeb är den enda avelsgodkända hingsten efter Smevallens Royal, som förärvt sig mkt bra men numera är exporterad till Ukraina.
Zebs mor är en älskad familjeponny hos uppfödaren.
Ston med goda meriter får BRA rabatt på avgifterna vid betäckning med Zeb. Hör då av Dig till ägaren där även Zeb kommer att finnas under betäckningssäsongen 2006.
Ägare & betäckningsstation:
Anna Lundin,
Hippoteket
Fjelebo 203
382 92 Nybro
0480-52084 0708-125437
(VH Nr10)
Relaterade länkar
Tidigare publicerade hingstar:
- Nocturne af Jäboruder
- Rossmons Jackmani
- Kyllemos Eros
- Skäpperöds Hector
- Ytterhalls Kanon
- Slättens Madgic II
- Stjernens Epus
- Kanteborgs Magnum
- Zorry
Av: Anna N
Datum för publicering
- 2006-06-02
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Vilken trevlig och användbar hingst! Lycka till med honom!
TACK!
Värt att notera är att fotona i arbete ovan är tagna under inkörning (andra gången utan "ledare") och inridning… (Att sadeln hamnat lite på glid tar vi inget extra för :-P)

#2: Det hör nästan till! 
Han ser så lugn och fin ut när han jobbar! Härligt!
Eftersom ingen katalog skickas ut innan helgens utställning i Nybro så tänkte jag passa på att informera om att Zeb sponsrar utställningen där väldigt generöst!
- Champion sto vinner en gratis språngavgift
- ALLA övriga guldbelönade ston (3 år och äldre) får 50% rabatt på språngavgiften…
Dessutom skänker han en gratis språngavgift i Hippotekets lopp på Kalmartravet samma dag (11/6).
Har vi då bevisat för världen att alla smålänningar inte är snåla? :oP
Ha Ha den var bra hoppas det kommer några ston Lycka till 
#5 Tja.. kan man inte bli kändis på något annat sätt så får man väl vara "den generösa smålänningen"… 

Ha i det loppet har jag ett sto som ska vara med, om det blir en valack som vinner får de priset då med eller ;-)
#7 Ägaren/kusken får ett presentkort som kan användas hur de vill… Tror inte att Zeb skulle uppskatta att få betäcka en valack :P

#8 ha ha tror inte jag heller att han hade gjort *ler*..
Zeb undrar förresten om det möjligen finns någon som vill ha honom på station nästa säsong? Han tycker nämligen att det är för lite lämpliga damer här…
(två av tre ston här har samma pappa som Zeb och det tredje, som fått föl med honom i år, ska tävla ponnytrav framöver…)
Hur är han exteriört?
#11 Det är svårt att vara objektiv med sin egen hingst. Hans hals är inte optimal, har fått kritik "ngt kort men välformad" och "ngt grovt ansatt" ungefär (fritt ur minnet) och det är väl sant. Annars tycker jag inte att han har några direkta avvikelser utan är välkonstruerad. Sen är han mkt maskulin i sitt uttryck, vilket jag tror funnits med i kritiken alla gånger han visats!
Inlägget om utlåning nästa säsong är just nu inaktuellt, för övrigt. Just nu är han till salu!
Benställ då? Hur många föl har du efter honom? Hur tycker du att de rör sig, benställ och exteriör är?
Är han bredspårig bak? Som utlåtandet http://www.svehast.se/allm/avelsv04/04pon3a.htm#Zeb
Högra testikeln som är roterad, påverkar det fertiliteten?
Alltså, JAG har aldrig sett att han breddar bak, men han har fått det utlåtandet varje gång han visats. Det är möjligt att han inte spårar helt, men bredspårig är nog en överdrift. Det är INTE så att han spretar utåt med bakbenen i alla fall. Men denna LILLA avvikelse var det som hindrade att han fick en 9 på benen på kvalitetsbedömningen, det sade domaren själv efteråt! Han är i övrigt väldigt korrekt, grovbent med korta skenor och välmarkerade ledgångar.
Han var 2½ när veterinärundersökningen gjordes, då var ena testikeln roterad. Jag kan inte se att den ligger fel nu. Han har ju inte betäckt så mycket, ett sto blev inte dräktigt förra sommaren, övriga har blivit dräktiga.
#13 Jag har själv fått 2 föl efter honom och är nöjd med båda två, utifrån vad jag förväntat mig av kombinationen. Nu har han bara betäckt "gångartsston" hos mig och han har i alla fall inte försämrat gångarterna…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vill uppdatera denna presentation lite då Zeb nu finns i småland och han har utvecklats en hel del.
Han är en otroligt trevlig, lätthanterad och arbetsvillig ponny!
Zeb har nyligen fått börja hoppa, han hoppar i dagsläget 60 cm under ryttare. vi hoppas på att ta oss ut på någon mindre tävling under året! Han har god bjudning och bra teknik och hoppar mer än gärna.
Han går lättare dressyrprogram och även här har vi tävlingsambitioner. Zeb går så gott som alltid i form och har en utmärkt hållning.
Den 23/4-2011 kvalade Zeb in för travet på 3,33,2 och kommer tävla flitigt under 2011. Han Kvalade helt ensam på östanåkra ponnytravbana. under 10/11 har han använts som licensponny i både trav och monté och denna helgen är han med på ett läger.
bilden är från i vintras
Jättekul att Zeb har bevisat även flera år senare att han är en så komplett och användbar hingst som jag antydde redan för 5 år sedan.
Lycka till med honom!!
Ps, Jag vet inte om ni har koll på att han har en avkomma i Finland - Roadrunner, med travrekord 2.40,9 (moderlivsexpoerterad från mig, u. Hippotekets Blimunda)
(här finns några foton också)

Har träffat flera av Zeb's avkommor, de har mycket trevligt temprament allihop. 

Kul att få se lite om denna hingst! Mitt inköpta sto är dräktig med honom o jag går o väntar föl nu i dagarna. //Erica

#18, Håller helt och hållet med dig! Han är väldigt användbar och vill verkligen arbeta. Är otroligt glad att få ha en så trevlig hingst. Vi provar de mästa med honom och han visar framfötterna i allt! Så kul att han har en avkomma som gått så fort! Själv har han iaf gått på 3,18 nu på helglägret i helgen. ska bli spännande att se vad han kan åstakomma på travbanorna i år!
#19, Jag har haft den fantastiska äran att äga en av hans avkommor och den hingsten var helt underbar i psyket så de känns riktigt bra att fler har ärvt de från honom.
#20, så spännande! du får gärna lägga upp bild och berätta lite när ditt föl är fött. önskar dig all lycka!

#22 gud så söt! Zeb skickar ett stort Grattis!

Vad roligt Grattis :D
# 26 Vilken start innom ponnytravet! Stort Grattis!

Tackar! Vi är otroligt nöjda med Zebs insats och hoppas på att han kommer tycka att de är lika kul i framtiden. mer arbetsvillig ponny får man verkligen leta efter!!