25 om jag inte minns fel… Har två ston dräktiga just nu som är 24 år (f -83) och 22 år (f -85).
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Men då är det ju ston som går med föl hela tiden. Det är väl inte lika självklart att betäcka ett äldre sto som inte gör det..
min gamla är dräktig och hon är född 86 alltså 21 år
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Mina två äldsta om är dräktiga är 26 och 27 år. Sen har jag ett gäng som är 23 - 25 år.

Varför betäcker man så gamla hästar?

#5 För att de är fullt dugliga att avla på trots hög ålder (om de är i skick). Mina gamla hästar ser man inte på att de är gamla, om man inte lyfter luggen på dem och ser de grå stråna. Tänderna är även de i gott skick och de håller mer än väl gott hull på bara hösilage tex. Med andra ord helt "fit for fight". :-)
De blir ju ofta utan problem närmare 30 år gamla, och så länge de är i gott skick och blir dräktiga, så varför inte?
/Cattis
#6 De blir ju ofta utan problem närmare 30 år gamla, och så länge de är i gott skick och blir dräktiga, så varför inte?
En anledning skulle ju kunna vara att det faktiskt är jobbigt att gå dräktig och en ponny kan ju få "gå i pension" innan den dör sas.
Dom gamla hästkarlarna säger ju att om inte hästen mår tillräckligt bra så blir dom inte dräktiga. Alltså blir dom dräktiga så klarar dom också av att bära fram fölungen och mår bra.
Tror en hel del på detta faktiskt, att stona själv tar paus när dom anser att dom inte klarar av att vara dräktiga.
Sen om det stämmer det vet ju inte jag, men i mina öron låter det i alla fall rätt.

#7 Jo, men man får ju ha så pass mkt koll att man inte avlar sönder dem givetvis. Men helt friska och fräscha ston som är i gott skick, varför skall de inte kunna gå med föl?
Ett sto som har dåliga tänder, svårt att hålla hull med vanlig mat och som kräver ett extraarbete för att kunna hållas i föl - ja henne är det troligen dags att pensionera. Men de som klarar det och är bra mammor som mjölkar bra OCH håller sitt eget hull, näe, jag tycker inte det är konstigt alls att de går dräktiga.
Men, som med allt annat så handlar det såklart om sunt förnuft.
#8 Håller med om det. Fast, jag skulle iofs ändå inte betäcka ett sto i dåligt skick/hull - även om hon kanske skulle ta sig trots det. Det gäller ju att de tar minsta möjliga "skada" av att gå dräktiga. Inte heller skulle jag låta mina tvååringar gå med hingsten enligt "holländsk" (inte alla holländare gör så, men en hel del) modell. Deras filosofi är ju att om tvååringen tar sig, så är hon också redo.
Jo kroppsligen kanske, men knappast mentalt med tanke på hur långsamt en shettis utvecklas. Där går liksom gränsen för att ha det "naturligt" för min del.
/Cattis
Gubbarna ute i Connemara på Irland sa att "när dom fyllt 23 fölar dom bara vartannat år". Och det verkar faktiskt stämma, stona har svårare att ta sig dräktiga med ett föl vid sidan när dom är äldre. Jag tycker att man ska försöka få gamla ston dräktiga så länge dom är i bra skick och har välgödda föl.

#10 Ja de verkar sköta det där med "vilandet" själva. Fiffigt fixat. Synd att inte människor har samma funktion… :-)
/Cattis

Jag har hört en "gammal sanning" som säger att ston som brukar gå med föl och som inte betäcks ett år blir väldigt mycket äldre på en gång. Precis som om kroppen säger "jaha, vi har inget syfte längre (mamma) så nu kan vi åldras." Men får de gå med föl så håller de sig fräschare. Vet inte om det stämmer, men…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Dessutom är det ju så att man säger att gamla ston som inte betäcks ett år (med flit hålls tomma) har svårare att bli dräktiga igen sedan. Om det är sant vet jag inte, jag har betäckt mina äldre ston hela tiden…
/Cattis
*9 Nä jag skulle aldrig heller betäcka någon tvååring även om dom skulle ta sig, tidigast vid 3 tycker ju jag.
Skulle inte heller betäcka ett sto oavsett ålder om hon inte är i bra skick.
precis som Cattis skriver så måste man använda sunt förnuft och TITTA på hur stoet mår.
Hej hej Jag undrar lite om åldern första gången, vad tycker ni är rimligt för att betäcka ett sto för första gången ? Och när blir hon för gammal för att bli förstföderska ??
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus
Om stoet börjar närma sig 20 år och inte haft föl innan så tycker jag att det börjar brinna i knutarna…
Och inte yngre än 3

Vad gör ni med era gamla avelsston som inte betäcks mer… går dom och skrotar eller säljer ni dem? eller ngt annat alternativ?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#18 Jag har bara haft en som blivit "för gammal" (hon tog sig inte mer). Henne gav jag bort till en familj som hon stortrivs hos. Hon blir pysslad med och promeneras lite då och då. Hon får gå hos dem tills det är dags att byta hage till "de evigt gröna"…
/Cattis

Min 27-åring är en glad pensionär. Hon fick sitt sista föl som 15-åring, men det berodde inte på ålder. Stallet blev fullt ;)