Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1917 ggr
Miica
0

Ang buköppning!

Nu lägger jag detta under avel då det är därför jag frågar.
Hur är det med hingstar och ston (framför allt ston) som varit buköppnade någon gång under sitt liv, hur funkar de i avel? Skall man undvika de, eller spelar de ngn roll?

Nu funderar jag över alla raser, inte bara shetland.

Ni som vet får gärna dela med er!
Tack!

susanne-s
0

För själva operationens skull ska det inte vara något problem, efter av vad jag hört.
Sedan kan man ju fundera på Varför stoet öppnades..

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Miica
0

Alltså jag vet varför stoet öppnades. Men funderar på om hon skulle klara av att bära på ett föl nu? Det är 5-6 år sen de gjordes.
Så undrar mest över ja, vad man skall tänka på nu isåfall.

PetraJ
0

#2 Till oss sa dom att efter 6 veckor kunde vi betäcka om vårat sto efter buköppningen, men vi valde att inte göra det.

SaraDoos
0

Samma som #3 här. Mitt gamla arabsto fick vi ta bort ena äggstocken på p g a tumör. Operationen gjordes i typ februari -00 eller -01 och vi fick lov att betäcka henne redan samma vår. Det gjrode vi inte, men hon har efter det fått 2 fina föl och är betäckt i år med (nu är tanten 19 år gammal).

Miica
0

Det skall alltså inte vara några problem då?
Tack för hjälpen!

Moheda
0

Jag har en vän som äger ett shettissto som förlöstes med kejsarsnitt i april 2009. Det var enl. vet i Hgb ok att betäcka igen samma sommar.

veruscka
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så gör de ju med kor öppnar och tar ut kalven…De betäcks ju igen

einarsson
0

#7 Kor som får kejsarsnitt öppnas på sidan. Hästar som buköppnas öppnas mitt under magen, och där blir mycket mer påfrestning när tarmarna (och fostret) trycker mot ärret. Men det brukar ju ändå gå bra.

veruscka
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

# 8 aha visste inte det :) man lär sej ngt nytt varje dag :D