Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1620 ggr
Luckan
0

Rimligt pris?

Hej! Vad tycker ni är ett rimligt pris på ett väldigt fint 4-årigt sto? Hon är inriden, inkörd,bra stam och har ett väldigt trevligt temperament. Tyvärr har hon patellaluxation som KANSKE växer bort. Är fodervärd åt henne för ev.senare köp och måste få hjälp med detta.Är väldigt tacksam för svar! Mvh

AnnaFagerell
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den där skulle jag inte ge nåt alls för… Det kommer inte växa bort på en 4 årig ponny… Den där är kasserad i mina ögon

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Hanna-D
0

Patella luxation växer inte bort, du har inte blandat ihop det med patella fixation (dvs upphakning)? Upphakning kan växa bort.

isla
0

Som sagt, patella luxation växer inte bort, men det kan vara en trevlig och bra ponny ändå. Vi sålde vår ponny med patella luxation till en liten trevlig ridskola och han mådde jättebra av det och trivdes med att få röra på sig i lagom mängd.

Vad man kan få för ponnyn avgör inte uteslutande defekten utan även vad ponnyn kan och vilken köpare man hittar. Vår ponny kunde en hel del och passade köparen perfekt så vi fick ett riktigt bra pris för den ponnyn trots defekten.

[Billan]
0

Fixation växer heller inte bort, men kan göras ganska omärkbart med muskel uppbygnad och mycket rörelse av hästen.

Lise
0

Tycker du om henne och du inte tänker avla så köp henne. Vad hon är värd är svårt att säga, men en körd och riden shettis tycker jag är värd 10.000 kr. Alla shettisston måste inte gå till avel och utställning utan kan bli fina kör och ridponnyer. Har själv haft ett föl som hade kraftig luxation på ena bakknäet,(man såg hur det hoppade ur). Hon röntgades på ATG klinik och veterinären där sa att det kunde rätta till sig. Idag har hon inga problem, tävlar i ponnytrav och vinner lopp.

Prenses
0

Vettigt pris. Hmm. Svårt att säga. Beror ju helt klart på vad hon klarar av att göra. Om hon klarar av att vara bruksponny eller bara sällskap ?
Min ponny har upphakingar också och skulle lägga ett bra pris för henne nog om hon skulle vara i skick, men tyvärr tar nog upphakningar ner pris ganska rejält. Man vet ju aldrig om det blir bättre eller sämre. Och därför säljer jag henne inte heller, för jag skulle inte ha samvete till det, och vill dessutom inte det heller. :)

Luckan
0

Tycker jättemycket om henne och hon är en av dom finaste shettisarna jag sett.Hon är helt underbar att handskas med.Men vill inte betala överpris heller.Veterinären hade sagt patella luxation var vanligt bland unghästar och att det i vissa fall växte bort.Men det stämmer inte då?

Lise
0

#7 Veterinären på ATG-kliniken som jag hade till mitt föl sa att det kunde försvinna med åldern, men när man läser här på forumet så verkar det inte så, vet inte vem man ska tro på.

Luckan
0

#8 Vid vilken ålder försvann det på din? Jag har läst att det mest visar sig vid tillväxtperioderna och hon är ju inte helt färdigväxt.

[Billan]
0

Båda orsakerna som näms är ju en felkonstruktion på den hästens skelett.

Men behöver inte betyda att hästen i fråga är oanvändbar som brukshäst.

Hanna-D
0

#9 Vad har ponnyn för symtom/problem?

Ahnna
0

Defekt eller inte, så länge hästen är brukbar så anser jag att 10.000:- är i lägsta laget om den är inriden och inkörd, har god exteriör, bra temperament och bra stam. (Även om hon inte ska avlas på.) Valacker kan man ju inte avla på men de säljs ju för såna summor i alla fall, så varför inte ett sto med en defekt som gör att hon inte ska gå i aveln? Jag ser ingen skillnad där, faktiskt. En bra häst som inte kan/ska avlas på, helt enkelt.

Hade defekten inte varit ett faktum så hade jag utan tvekan tyckt att 15.000:- hade varit rimligt för en 4-åring om den inte är tävlad och saknar utställningsmeriter, eller meriter från 3-årstest eller kvalitetsbedömning. Med meriter = mer pengar.

(Att marknaden är som den är är bara tragiskt, men dessa priser är vad jag tycker är rimligt.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se