Hur gör ni med hingsten?
Ni som har era ston ihop med hingsten hela året, hur gör ni när det börjar bli dags för fölning? Får de gå med hingstens tills fölet är fött? Tar ni bort stona från hingstens hage när det börjar bli dags, och i så fall hur länge? (Förutsatt att stoet ska betäckas om med samma hingst.) Hur brukar det gå när ni släpper tillbaka stoet med fölet till hingsten?
Frågor, frågor! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag har haft sto kvar med hingsten över vintern endast ett år och då delade jag på dem ett tag innan det var dags för fölningen.
Jag har haft ston som har fölat hos hingsten, det fungerade mycket bra. Just den hingsten är född här och jag känner honom utan och innan, skulle nog inte göra så med vilken hingst som helst.

Är risken stor att hingsten skadar fölet? Min kille har ju bara gått med föl som betäckningsstona har haft vid sidan och det har gått väldigt bra, enligt stationerna.
www.stuteriprecious.se

#4 Mysig bild! Riktig sommar!
www.stuteriprecious.se

Vi har i princip alltid låtit stona föla i sommarhagen tillsammans med hingsten och alla andra ston. Det har gått jättebra!
#3 En "normal" hingst ska inte skada en fölunge!
Har aldrig haft ston som fölat hos hingsten men det har berott på att han gått i sin betäckningshage och bland främmande ston vill jag inte att mina föl ska födas.

#7 Nej, jag tycker inte heller att en normal hingst ska åsamka skada på sina egna föl, men det är ju allmänt känt att de kan skada andras föl.
#6 Vad bra! Jag inbillar mig att det måste vara genomförbart, eftersom det är så en vild flock fungerar. Sure, våra hagar är ju inte oändliga alla gånger, så att ston kan gå undan vid fölningen, men ändå.
www.stuteriprecious.se

Mina ston fölar ofta i samma hage som hingsten går i. De som fölar sent och skall betäckas om går i "hans" hage och fölar där, tillsammans med de andra stona (mina o gästston). Har aldrig upplevt några problem med det. Som Hanna skrev, en sund hingst skadar normalt inga föl.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Vad som också är viktigt att tänka på är att betet är tillräckligt stort så att det finns bra möjligheter för det fölande stoet att dra sig undan lite grand när det är dags att föla, om hon så vill.