Sorg och föl utan mamma
Det är såhär, att mitt stos immunförsvar ahr vänt sej emot sej själv.
Hon ska in på klinik eller avlivas på plats, då hennes värden är så skyhöga.
Ett som är säkert är att fölet inte får vara med sin mamma mera.
Han ska handmatas eller så måste vi hitta ett annat sto som vill adoptera fölet.
Tänkte höra med er alla här om ni har något råd att ge mej i dessa svåra tider. Fölet är en månad. Jag vet inte hur jag ska göra överhuvudtaget. Allt är kaos, så om ni kommer på något smart som jag skulle ha nytta av att veta så berätta gärna det!
Först vill jag skicka dig en stor styrkekram!
Ta kontakt med ammajouren http://www.asvt.se/page53584.php
Har varit i liknande sits men mitt föl var ett par månader äldre. I mitt fall löste det sig bäst med att fölet fick sin pappa som "mamma" och trygghet och att jag matade honom med fölpellets flera gånger/dygn. Din är lite yngre, kanske går det fortfarande att få ett sto att acceptera honom? Ammajouren har hjälpt många, lycka till.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min lilla Takida miste sin mamma när hon var 4 veckor förra året. Jag gav henne mjölkersättning som jag köpte på Granngården i en vispskål. Jag hade en vattenkokare i lagården där jag värmde vattnet och rörde sedan ut pulvret. I början var det lite svårt för henne men hon lärde sig snart att dricka. På ersättningen kan du läsa hur ofta och hur mycket fölet ska ha beroende på hur gammalt det är.
Jag valde att låte henne gå kvar i flocken och det fungerade bra. Jag var bara där och gav henne mat och gick sedan . Jag hade läst på nätet att föl som var för mkt med människor kunde bli jobbiga senare. Jag försökte få henne att dia på ett av de andra stona men det gick bara om jag höll upp ett ben på stoet och jag gav upp efter ett tag.
Längre fram under sommaren lärde Takida sig själv att dia på ett annat sto och då gjorde hon det bakifrån mellan bakbenen. Hela tiden fick hon mjölkersättning. Det var mycket pass förra sommaren och hon var inte i samma hull som de andra fölen. Men hon utvecklas hela tiden och kanske kommer hon i kapp denna sommaren.
Jag är så glad att min lilla Takida klarade sig när vi var tvungna att ta bort hennes mamma på grund av stoets sjukdom. Hoppas att min erfarenhet kan hjälpa dig i denna svåra stund.
Hur vanligt är det att ett sto tar till sig ännu ett föl om de redan har ett o låter den utomstående också dia?
Klarar ett sto att föda upp 2 föl samtidigt o utvecklas de normalt?

Det kan gå att ett utomstående föl får dia ett sto med föl vid sidan, dock får man tänka på att det stoet behöver rejält med extra foder för att kunna hålla hull. Min polgara låter de andra stonas föl dia på henne trots att hon har föl vid sidan
De två allra viktigaste sakerna när ett föl förlorar sin mamma är att det får i sig näring och att det får växa upp ihop med andra hästar och få lära sig att bete sig som en häst. Det allra bästa är om du kan hitta en amma till fölet, så har du båda sakerna "gratis". Det kan funka med en nyfölad amma även om fölet är äldre.
Näring ger du bäst i form av fölmjölk (t.ex Krafft Milk eller Salvana) de första månaderna, sen - när fölet själv väljer att äta av det - lägger du till fölpellets. (Obs, välj mjölkpulverbaserade t.ex Dodson & Horrells Foal creep pellets). När fölet äter tillräckligt mycket av pelletsen för att det ska kunna täcka näringsbehovet kan du fasa ut mjölken.
Kom ihåg att fölets tarmflora inte är färdigutvecklad förrän bortåt 8 månaders ålder och det är först då det tillgodogör sig näring från grovfoder fullt ut!
Vissa ston låter andras föl dia, andra gör det inte.
(själv önskar jag nästan att mitt sto skulle göra det, för jag vet inget annat sto som kan bli så fet till och med vid höglaktation - förra sommaren kunde jag knappt hitta revbenen på henne ens med milt våld… Finns trådskaparen i min närhet gör jag gärna ett försök.)
Hej.
Jag har en liten fråga.
Mitt sto jag har kastade sitt föl för runt 3-4 månader sedan.
Hon har fått föl tidigare och är en toppen mamma.
Snäll och lugn, finns även föl som är ca 2 veckor i stallet nu.
Jag tror kanske att hon skulle kunna ta sig ann fölet men vet ej hur det är med mjölk, tror de ej finns kvar.
Men som extra mamma tror jag det skulle gå bra.
Vad tror ni?
Tänkte om ni ej kan ha fölet kvar.
tillgängliga ammor finns att hitta på den här sidan http://asvt.se/page53584.php stona sinar dock ganska fort efter fölningen, så man bör nog para ihop senast en vecka efter att stoet mist sitt föl. För fölets skull är det faktiskt inte lika bråttom…
Passa även på att anmäla där att fölet söker en amma, så kanske du till och med hittar något innan stoet ens är borta… Jag vet att det finns stoägare som tittar efter om det finns något föl som söker mamma, men som inte anmäler stoet som tillgängligt.
Hur tror du det går att sätta ihop ett ungt föl med ett sto som kastat?
Att få närhet och uppfostran dvs.. men att vi ger mjölk osv.
Tänkte om man skulle få en frågan.

Hur har det gått idag ? har du ringt o kollat m ammajouren ?
säger samma som Anna Lundin, bor du nära mig kan jag med göra ett försök..vet Kefir diat andra stons föl fast dens mor också funnits i hagen..

#9 - det är väldigt individuellt, vissa ston adopterar andras föl utan att blinka medan andra är tämligen svårflirtade…
Jag har ju mitt exempel där mitt halvblodssto adopterade mitt 4 dagar gamla shettisföl som förlorade sin mamma. Stoet hade då själv inte haft föl på 2 år, men var oerhört fölkär
.
Mitt första moderlösa föl var 6 veckor när hennes mamma dog, hon adopterades av sin 2 år äldre storasyster (som självklart inte haft föl innan) och växte upppå mjölkersättning i den flock där hon redan var trygg. När detta föl blev vuxet förlorade jag nämnda storasyster (båda hade föl vid sidan) och då hoppades jag att det moderlösa fölet skulle få dia på en andra, men är var det tvärkört…
Tack allesammans, Ni är för goa!
Det har vait en jättejobbig helg, men det verkar som om allt löst sej nu!
Vi fick tag i en bonde några kilometer ifrån oss som har ett fyra årigt shettissto som har gått med föl hela sitt liv. Hon har varit barnvakt åt hans avelsston.
Vi fick låna stoet på en gång, och hon var ovanligt fölkär.
Vi släppte in stoet med fölet i hagen, och det gick kanon.
Hon började vakta och leka med bebisen på en gång,
och fölet verkade ta sin nya mamma jättebra.
Vi får ge fölis mjölkersättning några gånger om dagen nu i ett par månader,
men allting har ändå löst sej bättre än vad jag trodde det skulle.
Nu kan vi sova ut efter en jobbig helg.
Tack allesammans för råden och stödet!

#14 Skönt att det löste sej
#14 Vad skönt!!
Delad glädje är dubbel glädje :)
åh vad härligt att det löste sig!!