Lösdrift/ligghall
Vill gärna se bilder och smarta lösningar på era lösdrifter. Ska bygga två stycken till hösten. Funderar på att bygga 3x9 m så småttingarna har gott om plats.
Finns ju flera boxtillverkare att köpa ligghallar från men de kostar ju därefter…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hann inte ta bilder på min nya hall innan den rasade av snön förra vintern, men den var cirka 3,5 gånger 4 meter och 3,5 meter i takhöjd på högsta stället. (Den rasade för att materialet i läkten var för vekt för att hålla 120 cm snö…) Vi ska bygga upp den igen, med starkare material, och då ska jag nog göra den med 2 ingångar, enligt skissen nedan.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Har ni gjutit golv, grusat eller hur har ni gjort med marken?

Jag tog bort matjorden med grävmaskin ner till berget, sedan markduk och sedan grus som är tilltryckt med grävmaskingen (istället för padda)
Ni som har helöppet, snöar det inte in på vintern? Jag har portar för min lösdrift och ett par dagar om året måste jag stänga för annars är det flera meter drivor där inne
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#6 stampat jordgolv här, lätt att gödsla sedan för då tar man inte bort sten och grus man lagt dit om man vill gödsla med maskin. Men kolla med din kommun, vissa kanske kräver gjutet golv

I min ena ligghall (som är en del av ladan) är det stampat jordgolv. I den som rasade var det gräs, men tanken var att gräva bort grässvålen följande sommar och ha jordgolv, men då var som sagt hallen redan kaffeved… Jag tycker att jordgolv är bra för att det dels är svalt på sommaren, lätt att mocka utan att få med sig grus och mjukt för hästarna att stå/ligga på även utan strö.
Jag hade helöppet i min hall som rasade, det blåste in tonvis med snö! Så därför blir det 2 ingångar på den nya. (Det kanske inte funkar om man har stor flock, men jag har ju bara 2 hingstar i den hagen så de klarar sig på 2 mindre öppningar.)
www.stuteriprecious.se

Första ligghallen vi byggde hade jag en mindre öppning samt en större, Lite likt #1 men då hade Djurinspektören synpunkter.
Det "ska vara" -sa hon, en stor öppning. Då kan inte vinden blåsa igenom samt att en trängd häst alltid kommer ut.
Så vi stängde den större öppningen på långsidan och öppnade upp helt på gaveln. Ursäkta bilden men jag hittar ingen annan där den syns bättre.
Öppningen är till höger i bild.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hm, ser nu att den inte syns alls :-(
Någa, senare bygde vi en ny ligghall. Väl tilltagen både i höjd och i mått.
Hästarna älskar den.
www.gullsmyrastuteri.se

här syns den första lite bättre. Klicka på bilden så blir den ju större
www.gullsmyrastuteri.se

#11 Hos mig har de sagt tvärt om, de vill ha fler öppningar på hallarna för att ingen ska kunna bli trängd och inte få komma ut. Samt att en stor öppning gör att det blåser in snö och regn. (Jag upphör aldrig att förvånas över att inspektörerna säger olika saker i olika kommuner!)
www.stuteriprecious.se
#12 Det där hade aldrig gått här, det hade varit mer snö i den än utanför. Portarna går att dra långt till sidorna. Och inne i har jag en sstor box på ena gaveln där jag kan stänga för någon om jag vill. Hela alltet är 36 kvm.
sommarbild… jag har grävt ur en bra bit framför däremot och lagt duk och stor makadam för att det inte ska rinna vatten in i lösdriften. Portarna går dra längs hela rälsen och få stort och öppet men mina nästan allit varit så snälla mot varandra att det räckt ha ett litet hål öppet när det är dåligt väder. Alla har fått gå in.
Skulle jag byggt idag skulle jag byggt med öppningar på två sidor så man kan stänga den sidan där det blåser ifrån om man vill. Hopplöst bo på slätten
Här har vi en 6x4 stor ligghall, hela ena gaveln är öppen med en skiva upptill så långt ner att hästarna går obehindrat ut och in. En mindre öppning finns även på en långsida med ett köldgaller för. Taket sticker ut ca: 1 m övanför öppningen, det + skivan gör att det kommer minimalt med snö in av blåst. Har fönster på långsidorna av plexiglas vilket gör att den är ljus och hästarna trivs i den.
Här ville djurskydds inspektören att det skulle vara två ut/in gångar.
Guud vilka fina lösdrifter ni har allihopa! :D Underbara hästmänniskor <3