Mask
Hur mkt kostar en avmaskning? Och visst ska man avmaska om sin ponny har mask? Eller finns det något man kan göra själv?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tacksam för svar!

Vet du att din häst har mask så ska du avmaska men du kan endast köpa avmaskningsmedel om du har fått veterinärs intyg på det.
Är du inte säker på om hästen har mask så köp kolla masken så får du besked om du behöver maska eller ej
okej, tack. Måste vetrinären komma och titta på hästen för att veta om den har mask, eller räcker det om man ringer och pratar med dom?
Jo, jag är rätt så säker på att han har spolmask. tyvärr..
Men vet du på ett ungefär hur mke avmaskningsmedel kostar?
kostar väl ca 100 :- .. kommer inte riktigt ihåg då det var ett tag sen jag avmaska..
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 

#3 Häromkring vill dom veta svaret på Kolla Masken testet när man ringer till veterinären,så dom vet vad man ska få utskrivet. En spruta som räcker till 600 kg häst kostar runt 200kr beroende på sort du får
Min veterinär ringer in recept på avmaskningsmedel utan att komma ut o kolla på hästen.
Jag kör dock alltid kolla masken först :)
Varma hälsningar; Linda - http://lindaochalco.blogg.se/

För mig iår så kostade tre sprutor (tror det var Biomectin, eller nått) ca 219 kronor :)
Carpe diem!
Okej :)
Har beställt " kolla mask " eller vad det nu hette, den kostar 299 kr, sen ska vi nog ringa vetrinären när vi har fått proverna tillbaks. Om det nu visar sig att han har mask. Men om man ska avmaska några ggr per år, måste man då ringa till vetrinären varje gång?

Har du sett mask i träcken lär du inte behöva ha testresultat för att få maskmedel utskrivet.
Är det en unghäst du har? Hästarna brukar utveckla resistens mot spolmasken så småningom och då är det inte ovanligt att de kommer ut med träcken. Bäst effekt på spolmask har medlet Axilur, som däremot inte har särskild bra effekt på blodmask längre. Så det är bra att veta vilken mask det rör sej om (alla veterinärer är inte så uppdaterade). Spolmasken är dock svår att ta miste på - se här: http://www.vidilab.se/81
Hade jag sett mask i träcken skulle jag ha avmaskat snarast och gjort testet framåt hösten. Som du kan läsa i länken har spolmasken en livscykel på ca tre månader, så avmaskar du nu kan du göra ett träckprov om tre månader för att se om det utvecklats nya (maskmedlen tar vanligtvis endast larver och/eller fullvuxna maskar, inte äggen).