Fäller inte pälsen + skrutt
Mitt sto har fortfarande en hel del vinterpäls kvar och den släpper inte. Dessutom har hon knölar i huden på sidorna av bålen och det är inte regnskållor, men hänger nog ihop med den dåliga pälsfällningen (veterinär har tittat på och ska kolla igen - ingen fara, men måste ju bort)
Vad kan fattas henne? För jag antar att hon kan ha brist på något som gör att hon inte fäller ordentligt? Hon är pigg och frisk i övrigt. På våren + försommaren har hon ordentliga brunster och kanske kan det vara detta som tar på hennes energi?
Från i vintras tills de släpptes ut dygnet runt i maj fick hon extra linfröolja i kraftfodret, men just nu äter hon enbart gräs. De har salt+mineralsten i hagen.
Har hon varit klippt? Det kan rubba pälsfällningen.
Annars kan man prova att be beviplex och ultrasan, en spruta som veterinären ger. Det brukar fungera bra.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nej hon har inte varit klippt. Ska kolla med veterinären om det behövs nån spruta. Han kommer i veckan för vaccinering igen och ska då kolla iallafall de där knölarna.
Beviplex finns inte längre… Det har ersatts med ett annat prep..
Mitt dr sto har inte fällt all pälsen heller och jag vet flera unghästar som nte har gjort det heller. Man får skrapa bort pälsen med ryktsten
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Fast pälsen är liksom inte lös. Underullen har släppt, men det finns långa, sträva hår kvar. De vill inte släppa hur vi än borstar och skrapar. Kanske fäller en del långsammare bara?
Hur gammal är hon? gamla hästar brukar ha problem med det. Min gamla islänning har precis fällt av allt. Så det tog långt tid..
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Hon är 3 år så hon är ung!
Jag tror det är vanligt att unghästar att inte fälla all vinterpäls. Det är nog bara en tidsfråga :)

Avmaskad? Vår ena 3års hingst har inte heller fällt klart o det sitter som berget
Hon nollade på masktestet!
När är masktestet tagit?

Min 3-årige valack fällde också jättesent i år. Det är först nu som han är helt avfälld….
#10 - masktest tagit i början av maj. Stora hästen hade mask och avmaskades. Efter det har de gått i hagar som stått sen förra sommaren eller inte betats på flera år. De har stora hagar.
Veterinären gissade att knölarna kunde vara bakteriella eller möjligen svamp. En granne funderade över om det kunde bero på mag- och tarmbalans och själv funderar jag över om det kan bero på de kraftiga brunstar hon haft de senaste 2 gångerna + tandfällning. Alltså att det tar på krafterna.
Sen är det ju inte något alldeles alarmerande heller utan det finns risk att jag är en fjantig hönsmatte också. Hon har ca 10 knölar på ena sidan vid bogen och 15 på andra sidan mitt på och nedre delen av bålen. Vinterpälsen är ju till större delen borta och den nya sommarpälsen är blank och fin, men ändå…
Våran valack har alltid varit sen med att fälla, både som klippt och oklippt. Han har hår kvar på magen och rumpan, beräknar nog att han är färdigfälld i början av juli.
Har vid några tillfällen gett några hästar beviplex spruta och det har hjälpt samtliga, dom flesta har haft lite hår kvar på magen.