Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1504 ggr
[lunisen]
0

sommarbete?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag undrar bara hur ni gör med era shettisar.. De små rackarna har ju så lätt att bli för tjocka. Släpper ni dem på sommarbete ändå? eller hur gör ni?

Charlotte-J
0

Mina går alla på stora beten på sommaren. 1 hingst med ston går på 5 hektar och 2 stycken 1 åringar och 1 vuxet sto med föl vid sidan går på 3 hektar som dom delar med några får. Sen har vi 5 unghistar som går på 1 1/2 hektar men där räknar vi med att betet inte räcker hela sommaren.

Amor vincit omnia Kyss

diskho
0

Skogsbete! ;) Plus regelbunden motion.

polgara
0

Alla mina förutom fångponnyn går på bete. Fångisen går iof oxå å bete men med betesreducerare

Milla
0

alla mina går på normalt bete, en går med munkorg då hon blir sjukligt fet.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Moheda
0

Vi har våra på skogsbete, för det mesta. Sedan kör vi vår shettis ca 3 ggr/vecka - 5-6 km/runda. Hoppas att det ska räcka för att hålla honom i form!!

Aribigga
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har hittat ett skitbra bete till James, det är en massa gräs men inte så mycket krut i det. Jag vägrar låta honom gå och småsvälta hela sommaren eller fodra med hö då är det bättre att jag motionerar honom mera.

Personligen tycker jag att det är bättre med en lite trivseltjock (då inte sjukligt fet) glad ponny på bete än en ponny som måste käka hö hela sommaren för att hålla perfekt hull.

lurvponnyn.vimeddjur.se

SandraO
0

Då min stora ponny haft fång tidigare så går inte mina på något bete. Därimot så finns det gräs att pilla med och jag stödfodrar dom. I år gjorde jag faktiskt så att jag hähnade av en liten del av hagen som fick växa under tiden Ärla(shettis) var på betäckning.

Så hon har fått gå på en del bete både på betäckningen och hemma :)

[mammamian]
0

Vi har naturbete både äng och skog. De får ny hage så fort det första gröna börjar kika upp så att de vänjer sig långsamt. Vår shettis är inte tjock och "hetsäter" inte.

SofieN
0

Alla våra går på bete. Hingstarna har riktigt stora hagar med mycket gräs i, dom håller som tur är hullet perfekt. :)

Valacken har en mindre hage som vi flyttar runt, så han har gräs hela tiden men ändå lite begränsat. Har haft fång tidigare och har varit lite överviktig, har gått med munkorg tidigare och det har fungerat bra det med.

[lunisen]
0

okej, tack alla. Nu när jag läser era komentarer så överväger jag att släppa henne på bete med dom andra. Men ser jag att hon blir sjukligt fet tar jag naturligtvis hem henne. Det är trots allt inte så mycket krut i gräset. :)