Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 878 ggr
Shoshone
0

Storleksklasser i Ludvika!

Jag min dumbom trodde bara att det fanns mini och vanlig standard-shettis men nu finns det tydligen något som heter "liten" oxå(?)

Det står att klasserna ska delas in storleksmässigt men jag skrev ingen mankhöjd på min för jag vet inte hur hög han är (1-års hingst) jag skrev nog bara att han var standard, gör det något?

Vart går gränserna för "liten" då?

Tacksam för svar :)

Hanna-D
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#0 Ur grundproppen:

3. Mini, Liten, Standard

Ponnyerna indelas i klasserna efter storlek. Indelningen sker i tre kategorier enligt följande: Mini – upp till 86 cm, Liten – 86,1 – 96 cm, Standard 96,1 – 107 cm. Delningen gäller klass 7 – 15. Klass 1 – 6 delas i bokstavsordning. Ange ponnyns mankhöjd på anmälningsblanketten. Kontrollmätning kan komma att ske på domarens begäran. Berättigade ponnyer tävlar om befintliga championat. Markera med respektive M, L, S efter numret på klassen på anmälningsblanketten.

Kida
0

Jag är väldigt osäker på höjden på vårat sto.. Tänkte mäta henne i Söderhamn men det glömdes bort (och då var anmälan skickad redan).. När jag köpte henne så tippade dom på att hon låg runt 96cm, så jag skrev det i anmälan. Men sen om det stämmer har jag inte en aning om.. Hur gör man om hon är över? Får hon gå med standard då, eller får hon inte ställas ut alls?

Kida
0

Men jag måste skriva också att jag tycker att det verkar vara en väldigt rolig grej!! Spännande att se klasserna. Tror att det kommer att bli kul!

ThiffannyJ
0

#2 Ställas ut får hon ju göras, det västa som kan hända är att hon får byta klass Glad Så kan det ju bli ibland, men ponnyer som ligger på gränsen på mini, ibland får de byta klass.

En ponny som är över 107 cm får ju fortafarande visas och få bedömning, men rangeras ej, får ingen rosett elelr så, och jag har för mig att den inte heller får slutpoäng…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

PP
0

Ni har redan fått bra och korrekta svar på era frågor, så jag kan bara bekräfta att:

#0 Storleksindelning i M, L och S gäller ponnyer tre år och äldre och omfattar därmed inte din ponny. Föl, ett- och tvååringar delas endast i mini och standard (och det hade du ju uppgett på din anmälan).

#2 Precis som ThiffannyJ skriver flyttas bara ponnyn till rätt klass om den mäts till en annan storlekskategori på plats.