Dressyr rörelser?
Är det någon som har erfarenhet av att läsa sin shetland dressyr rörelser, jag är intresserad av att göra detta i töm då.
Jag kan skolorna från hästryggen, såsom sluta, öpnna bak och framdels väningar. Men lite tips för att göra detta vid tömkörning hade vart kul.
Och gärna om någon kan något och piaff eller något liknande?
Vore kul 
Du gör precis som om du skulle rida fast med pisken som skänklarna och rösten istället för sistsen. :)
Så brukar jag tänka i alla fall, jag har inte kommit så långt men skänkelvikningen som jag och James lärt oss är jag väldigt stolt över.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Vad duktiga ni är
#2 Än så länge går det bara åt ena hållet men vi jobbar på att mjuka upp oss så det ska fungera på andra hållet också :)
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag har också funderat en del kring att skola sin häst "från marken". Har ryttare till min detta året men sedan blir dottern för stor…och bristen på små, duktiga ryttare är ju ganska stor.
Ja det är inte lätt att hitta någon som verkligen kan mer än att styra känns det som. Dessutom är det så bra att variera körningen med lite mjukgörande rörelser känner jag.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Innan man kan få till skolorna är det viktigt att hästen rör sig i balans och åtminstone är på väg att trampa under sig och flytta tyngdpunkten bakåt. Då får man skillnaden mellan (till exempel) en sidoförflyttning "vilken-som-helst" och en korrekt öppna eller sluta. Dessa går ju bara att uppnå genom samling och balans i steget. Och för att samla hästen så måste man få den att ge efter i tömmen/bettet och vara lyhörd på kusken.
I praktiken? Ja… Jag tycker att Bent Branderup och Katrin Wallberg beskriver skolorna bra i sina böcker om akademisk ridkonst, och det är ganska enkelt att föra över hjälperna från ridningen till tömkörningen med deras beskrivningar. På DVD:n Jan Brink gästas av Tobbe Larsson får man också en del matnyttigt om tömkörd dressyr. Nyckeln är att förstå hur hästen rör sin kropp och sina ben i de olika rörelserna, för då kan man genom tömmens och piskens inverkan få hästen att göra samma sak som den skulle ha gjort med en ryttare, genom att påverka rätt kroppsdel i rätt ordning.
Fördelen när man tömkör, jämfört med ridning, är att man bara kan inverka i skänkelläget på ena sidan i taget så det finns aldrig någon skänkel på motsatta sidan som "stänger vägen" för hästen, i t.ex. en sidvärtesrörelse eller som stör på annat vis. Men nackdelen med tömkörning är just att man bara kan nå ena skänkelläget, inte båda samtidigt! Så det är både bra och dåligt i dressyrarbetet. Den nackdelen med tömkörning överbygger man genom att få hästen än mer fokuserad på kusken, pisken och rösten.
Lycka till! Tömkörda dressyrskolor är roligt att öva, men ganska svårt ibland också. Jag har blivit rekommenderad DVD:n Long Reining med Ellen Ofstad och Piet Bakker, men jag har inte sett den än. Den handlar i alla fall om tömkörning med enbart träns och tömmar, ingen sele eller däckel.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#6 Vad heter dvd:n med jan brink? Hade varit roligt att se :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Ja, jag måste träna upp traven framför allt, hon har så lätt att bara "pinna på" där. I skritt kan hon gå samlad och är väldigt lyhörd, men sen är det ju väldigt roligt att springa lite också ;)
Men hon började bli fin i traven också innan hon åkte på betäckning!

#7 Den heter Jan Brink gästas av Tobbe Larsson. Faktiskt väldigt bra, men den handlar förstås inte enbart om tömkörd dressyr.
www.stuteriprecious.se
#8 Det allra bästa är ju om man kan ta hjälp av en tränare eller någon som kan titta från ett annat håll och ge tips. Det lär man sig mycket på.
#9 Tack den låter intressant!
lurvponnyn.vimeddjur.se

#8 Fortsätt öva bara! Cavalettibommar är jättebra för hästar som vill springa iväg och tappa formen i traven och galoppen. Höj gärna upp bommarna 5-10 cm, eller höj varannan. (Och glöm inte att bredda avståndet i galoppen!
) Och jobba inte så mycket på volt, utan försök hänga med på rakt spår. Ju mer samlad hästen blir, desto lättare för dig att hålla jämna steg.
Extra stöd på yttertömmen i svängarna kan hjälpa en pigg häst att fokusera energin uppåt-bakåt istället för framåt i en alltför låg och lång form. Se bara upp så att det inte blir för stumt i bettet.
www.stuteriprecious.se