Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 5734 ggr
Charlotte-J
0

Betäckningsplaner 2011!

Ser att tråden Betäckningsplaner 2010 läses och skrivs i flitigt så nu startar jag en ny för säsong 2011.

Hur långt har ni kommit i era planer?

Vilka ston betäcker ni med vilka´hingstar?

Vet att det är tidigt skrivet men många har sina planer färdiga i år framåt.

Amor vincit omnia Kyss

Charlotte-J
0

Hos oss hänger det hela på avelsvärderingen i Värnamo.

Det vi vet hittills är att Ivette v.St Dijkzicht inte ska betäckas 2011.

Vi betäcker 4 ston nästa år och med vilken av hingstarna får jag återkomma med.

Amor vincit omnia Kyss

Milla
0

Här är tanken följande:

Paola v D.S med Älvåsens Viking

Dalsgårds Hedvig med Älvåsens Viking

Havsrosens Delimillica med antingen Älvåsens Viking, Slättens Bethoven, Sandbackas Gary Cooper eller Almnäs Tromb. Vi har endast så att säga plockat ut dessa hingstar för att dom kan passa henne bäst. Då hon är runt 100 - 102 ev. 103 cm hög så vill jag tänka lite till innan jag bestämmer mig, vill även gå igenom hingstarna en gång till för att se vem av dom som kan passa bäst och även naturligtvis om man tar emot ston.

Sen beror ju allt på hur det går med nästa års fölningar och om hästarna får vara friska osv osv.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Miica
0

Jag har inte bestämt mig helt heller. Men tror att två av de betäckta i år ej skall betäckas nästa år.
Sen blir de nog två som betäcks, båda med Äppelbo Findus!
(Lotta fick du min bild?) =)

Charlotte-J
0

#3 Nej, ingen bild!

Amor vincit omnia Kyss

[hepet]
0

Här blir det nog 3 ministo som betäcks med Love Spring men som sagt allt kan förändras. Det är långt till nästa vår.

AnnaFagerell
0

Troligen ingen alls om min treåring nu tar sej i år förståss… Sista försöket nu då hon var infekterad.

Annars har jag tittat på Sandbackas Gary Cooper… ska förhoppningsvis se honom Live imorgon =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

MadeleneJansson
0

Jag längtar efter shettis föl efter att varit utan 2010 och 2011, så jag kommer att betäcka Syrén's Axella. Hingst är inte valt ännu, men jag har ett gott öga till Annelunds Garcello, och så favoriten Jozo, men honom vet man ju inet vart han finns så…..

Kommer troligen inte att betäcka Ljungbackens Fenella fd 08 utan hon får vänta tills hon är 4.

sanne
0

#7 tja han kanske står hos dig Flört

Vi har inte kommit så långt i vår planering ännu.. allt beror på Om Jozo är kvar hemma, eller/och vilken hingst/hingstar vi har hemma mer… planering pågår.. Yaght kommer vara utleasad under 2011,

Men Sollidens Beyla Bus och Sollidens Chelzea skulle jag vilja betäcka med Uron vd Römer, men allt beror på hur det går för Beyla i fölning nästa år och hur Chelzea verkar

de andra stona betäcks med någon av de hingstar vi kommer ha hemma…

flummigt.. ja något.

runas
0

Planer för 2011 beror helt och hållet på hur dräktigheterna och fölningarna går…men går allt fint så är jag sugen på att betäcka Vävsla Hedwig med Ekstrands Hiawatha och Bina med Damit.

Men som sagt…långt dit och mkt kan hända…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Kratern
0

Kommer inte att betäcka 2011 heller…

Inte som det ser ut nu i alla fall. Obestämd

HeidiH
0

Vet inte om min Sickan ska betäckas nästa år faktiskt. Tveksamt.. Beror väl på hur fölungen som kommer ser ut! Om hon ska betäckas är jag lite sugen på Menno, eller Taco. Kul med lite färg oxå! Fölungen som kommer blir troligen svart/mörkbrun. Eller kanske, kanske fux. Får se! Väljer nog en higst som står rätt nära då jag inte vill vara utan mitt första shettisföl för länge. Fölisen ska visas oxå, så det beror lite på hur den biten ser ut.

kajsa-kavat
0

Kommer inte att betäcka alls nästa år Skrattande

icansson
0

berors på hur fölningen går men går de bra så har jag två olika hingstar ja funderar på

Hanna-D
0

Almnäs Gazette ska betäckas men med vem?? Längre än så har jag inte kommit.

Ellinor Johansson
0

Våran I Learned From The Best kommer hem i höst, han kommer att få de flesta av våra ston.

Turgubben
0

Jag planerar att betäcka Dalsgårds Bellami & Almnäs Erotica med Zorry om allt går som man planerat. Funderar även på att betäcka om Lyktans Penny men hingsten jag vill använda på henne bor så förfärligt långt bort så där har vi inget bestämt ännu.

Kris_J
0

Planerar betäcka Hagdala Elinda med Hagdala Wacker om inget oföuretsett inträffar som hindrar min plan.

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
0

Har väl eg bara än så länge planer på att även Betäcka om Dalsgårds Jasmin nästa år men har inte bestämt med vem ännu , vem vet vad som går igenom nu i höst eller nästa vår :D

Ev betäcks Dee-Dee om nästa år med , hon har ju fått gå tom i år.

har väl eg tänkt betäcka någon av de andra raserna nästa år , men allt beror ju på hur de gör med fölningar mm

SandraO
0

Om allt går enligt mina planer ska mitt standard sto Ärla betäckas.

Hingst är fortfarande ej bestämmt. Men Furunäs Rebell är av intresse..

AnnaLundin
0

En sak är helt säker och det är att Zandra ska betäckas (givetvis förutsatt att allt går bra med fölning och sånt…) - hon har lämnat så himla bra avkommor hittills och eftersom hon har "förlorat" 10 år i avelsboxen då hon varit ridskole- och familjeponny i stället så har jag ju inte så jättemånga år kvar att få avkommor efter henne. Hon är 16 år nu och jag anser att hon är ett sto som bör föla varje år så länge hon blir dräktig.

Utöver Zandra är jag jättesugen på att betäcka Connie innan hon blir för gammal. Och möjligen Cassis också.

Hingstvalet är osäkert, det hänger ju dels på hur det går för unghingsarna i Värnamo nästa helg… Och dels på om den hingst jag drömmer om att få använda kommer ta emot ston nästa år…

HeidiH
0

#20 Lite så tänker jag oxå, sickan får ju sitt första (renrasiga) föl nu som 16-åring. Blir det bra, så vill man ju hinna med några fler. Nu är ju inte nåt toppsto, men det föl hon har sen innan som är hälften islandshäst ser jättefin ut verklilgen!

#16 Zorry är ju såå fin! Om han kom närmre hade jag kunnat tänka mig honom oxå!

Charlotte-J
0

Efter helgens resultat på Hingstpremieringen så vet vi nu att vi gör följande kombinationer 2011:

Kryddgårdens Salvia ¤ Thymo v.St Nieuwemoed

Kryddgårdens Lingon ¤ Thymo v.St Nieuwemoed

Kryddgårdens Soja ¤ Thymo v.St Nieuwemoed

Kryddgårdens Persilja ¤ Thymo v.St Nieuwemoed

Amor vincit omnia Kyss

Mulla
0

På Stuteri Rediviva blir det (om fölningarna går bra)

Gracia v.d Uitweg - Thymo v.St Nieuwemoed

Hesther v.St Wainum Wisholt - Thymo v.St Nieuwemoed

Hoppas allt går som det ska för ja läängtar! ;-)

Petra-Stark
0

Eftersom Jozo kommer stå på station hos oss nästa sommar så får han den stora äran på några av mina ston..

okitok
0

Oj, vad ska man välja av alla dessa vackra hingstar som finns.

Tror Gläntans Pingla får göra ett återbesök hos Skattens Crut om de tar emot några ston 2011.

ErikFagrell
0

Rödskäcken Ekstrands Hiawatha kommer att stå till förfogande hos oss på Ulriksbergs stuteri 2011

Charlotte-J
0

#26 Flört

Amor vincit omnia Kyss

AnnaFagerell
0

Tjustorps Galencia- Tjustorps Dark Legend
Tjustorps Ghazella - Tjustorps Dark Legend

Medarbetare på djurskydd.ifokus

shettismaffian
0

Om allt går som planerat kommer Puzzel och Lina besöka Ekstrands Pumba 2011 Skrattande.

zettan
0

Här har jag inte alls bestämt mig om stona ska betäckas eller inte. Men Pumba kommer ju vara hemma. Så han får väl ett av stona

Frida-E
0

Har inte kommit så långt i min planering än och heller inte hört med hingstägarna om de kommer ta emot ston till dessa hingstar, men skulle i alla fall vilja betäcka Lundabo Farina med I Learned From the Best och Dixie Chick med Unst of Brindister.. Sen får vi se vad som händer, som det känns nu är det lååååångt till sommaren 2011… Obestämd Glad

runas
0

Här har planerna redan ändrats och känner jag mig rätt kommer jag kunna göra det tusen gånger till då det är långt till nästa säsong men som det känns just nu så skulle jag vilja betäcka Bina med antingen Hamras Lazio, Ekstrands Pumba eller Fireball v.St. Polderzicht. Fux iaf helt klart då hon har rödgenen och kan ge rödblack/rödblackskäck/rödskäck.

Vävsla Hedwig skulle jag nog fortfarande vilja betäcka med Hiawatha men nu hamnar han ju längre bortRynkar på näsan och vill inte åka så långt med föl… men Hiawatha står kvar än så länge på önskelistan tillsammans med Fireball v.St. Polderzicht.

Så känns det just nu…men vi får se…velar, velar…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

AnnaLundin
0

Jahapp, hingstpremieringen i söndags gav egentligen inget svar som hjälper mig med hingstvalen, eftersom nämnden gärna ville se min lilla JumJum en gång till… OM han utvecklas bra över vintern får han nog visa upp sig till våren igen och då finns han ju givetvis med som ett eventuellt hingstval. Det är bara Cassis som inte kan betäckas med honom (hennes avkomma…).

Annars funderar jag vidare och ska försöka fjäska för hingsthållaren till "drömhingsten" jag nämnde ovan.

[jannerman]
0

Ska vara ståndaktig och inte betäcka Fanta nästa år heller. Fortsätter att jobba med bruksbiten på henne istället! …Glad

Stormviskaren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nästa år kommer vi att betäcka:
Stings Greta med Dirk V.D Achterdijk

Källbergets Ginette med Dirk V.D Achterdijk

Pernilla77
0

Om fölningarna går som de ska, så betäcks nog

Dilba * Fireball v.St Polderzicht
PI`s Lena* Fireball v.St Polderzicht

Sen får vi se vad som händer med Zick Zack som ska visas på hingstpremieringen i vår.
Mkt OM just nu

kajsa-kavat
0

Hos oss ska ingen betäckas. Rynkar på näsan

susanne-s
0

Jag betäcker med bruna Damit Skrattande
Dock är det inte bestämt vilka eller hur många ännu…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

sarahansen
0

Jag funderar på att betäcka Rouge Fleur  Glad Men jag har inte bestämt hingst än.

Hanna-D
0

Planerna får tyvärr ändras då Gazette inte finns längre.

Planerar istället att betäcka Kilskogens Olinda och Kilskogens Gucci, eftersom båda är efter vår egna hingst så blir det till att åka iväg en bit. En hingst är bokad, har inte bestämt den andra än eller vem av stona som ska till vilken hingst.

susanne-s
0

Jag hoppas på att kunna skicka iväg min Fantasy till en hingst som EV tar emot… hoppas och väntar… annars betäcks hon om med Damit, tror på den kombinationen.
Av de ston som sedan ska betäckas så betäcks dom med Damit…
Ska även låna ett svart sto till våren som ska betäckas av Damit.

Vill inte betäcka för många men eftersom att Damit börjar bli till åren så känner jag att det är lika bra, vill ju ha lite avkommer efter honom. Man har ju ingen aning om hur framtiden ser ut…

www.gullsmyrastuteri.se

ThiffannyJ
0

Ska betäcka mina damer med Almnäs Tromb.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

sanne
0

Här kommer våra ston betäckas med vackra Uron vd Römer som vi kommer ha på station till sommaren :)

Charlotte-Aveback
0

Vi väntar tre föl till sommaren och kommer inte att betäcka några ston i år.

AusaBausa
0

Jag kommer inte betäcka ngn i år om allt går enligt planerna med fölningarna.

Tanken är sen att rida o köra in kelda o keso. Samt att går allt som det ska o jag har 2 hästar till i höst så har jag inte plats till fler sen…

Miica
0

Kan väl säga att mina planer med har ändrats lite.
Kommer nog bara betäcka en av de som blev betäckta förra året, och sen ett annat sto.
Men har inte bestämt mig för hingst ännu.
Hoppas på att de två fölningarna jag väntar på går bra och utan komplikationer. Mina första fölningar ju så enormt spännande!

ninam
0

Jag kommer att använda Titol och Vivaldi till mina ston, vilka som ska betäckas är inte klart ännu.

Johanna-Granberg
0

På Hamra inväntar vi först vårens hingstprem. innan vi bestämmer ossSkrattande

Lise
0

I år har jag tänkt betäcka Molta och Roshems Brocélinda med Gläntans Domino. Ska inte ha några föl i år.

zettan
0

På stuteri Sango kommer vi inte att betäcka ngt 2011 som de ser ut nu. Men man hinner väl ångra sig 100 ggr till

MadeleneJansson
0

Eftersom jag köpt ett nytt sto så tillkommer hon i min plan. Hon heter Qvinn och skall betäckas med min egenuppfödde Devin…. OM han blir godkänd vill säga… Hon är iaf tänkt som fru til honom…. Annars är jag sugen på Emmeros Dumle till henne..

Till Axella har Avec tillkommit som stark kandidat. Och 3-åringen skall fortfarande inte betäckas.

[Teddy]
0

Om allt går som det ska, och Olivehults Ghost är fit for fight               (fit for fuckSkäms) kommer min Kyllemos Zabina att betäckas.

carina-w
0

Ev bara Tazmin med Unst of Brindister

skott
0

Jag hoppas Luffsen kommer ta emot ston iår för då åker vi dit med Lyckans Lorelei

RebeckaSvensson
0

Om fölningarna i vår och sommar går bra planerar jag i dagsläget att Åkaregårdens Cpirite of Gold, Åkaregårdens Ipotoksina, Åkaregårdens Goltiksa, Ytterhalls Livia och Skattens Esmeralda (inlånad) ska betäckas. Eventuellt också More Than a Feeling.

Eftersom Kameleon inte är kvar här längre är det inte lika lätt välja hingst till ministona längre men Cpirite vet jag vem jag vill ha betäckt med och till Hanna funderar jag vidare. Goltiksa och Livia ska betäckas med Dragon. Den jag vill ha till Ipotoksina ska först visas i Sverige och sedan får jag se om han tar emot ston. Planen är att Esmeralda ska betäckas med Perigueux.

Gosa
0

Här på Tomtagården kommer vi att ha tre godkända hingstar 2011 så jag har lite att fundera på, vilket sto som ska till vilken hingst.

Klart är dock att vår yngling, Dalsgårds Magnum, inte ska ha mer än totalt max 5 ston så här första året. Av våra ston så lutar det åt att han får betäcka Beauty af Jäboruder, Gonny v. Geldersoord och Lucy v.d Mussenberg, Gonny och Lucy är Elit-ston så det kan väl vara en bra början kanske…

Castor v. Bunswaard, vår ålderman… vi har en del fina avkommor efter honom men om han inte leasas ut så kommar han minst få ett sto.

Yaght v.d Belschuur får ju övriga ston, vilket innebär… Damora v.d Veldhoeve, Mon Amour v.d Römer, Musette v. Spuitjesdom samt ev. 3-åriga Dalsgårds Norma Jane.

MariaA
0

Vi på Bäckdalens stuteri kommer troligen bara betäcka 1 sto, och det blir Birchwood Iced Lemon med Skäpperöds Sebastian (om han inte blir utleasad….)

VeronicaP
0

Kommer nog att ändras mina planer med betäckningarna och jag betäcker nog inga alls i år som det ser ut nu.

AnnaLenaK
0

Kronblads Ophelia väntar sitt andra föl i sommar. Hon kommer inte att betäckas om i år.

Hennes 4-åriga dotter är under inkörning och får dra vagn i sommar istället för att träffa killar, är det tänktFlört

3-åringen ska visas och sedan köras in. Ingen fästman där heller…

Med andra ord planeras inga betäckningar här i år.

JennyR
0

Här är planerna att JR Iron Maiden och Skärgårdens Nova ska betäckas med JR Orlando.

Eventuellt betäcks även Lindåsens Elize och/eller JR Smashing Pumpkin, vet dock inte vilken hingst det blir :)

dranto
0

Har funderingar på att betäcka mitt 4 åriga svarta sto Dinja.
Och isf lutar det åt en viss rödskäck i närheten Flört (se inlägg #26)

Pilla
0

Eftersom Neptan och Felix är utleasade till skåne så betäcks alla våra ston med Gladiator som vi kommer att ha på station 2011 Glad

Milla
0

Var kommer Neptan att stå någonstans?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

sonja
0

# 63 Tillräckligt nära! :-)

Ammiii
0

Vi kommer inte att betäcka någon 2011, men jag har planerat in att betäcka tre ston 2012!
En hingst är bokad redan, sen ska jag leta rätt på en till Melissa, hon är stor, så man får tänka till lite. :)

Charlotte-J
0

Hos oss har det utökats med ett sto som ska betäckas  Flört

Glimma ¤ Thymo v.St Nieuwemoed RS 590

Amor vincit omnia Kyss

[Teddy]
0

#Lotta! Köpt ny?????

Camilla
0

#63. Hos Luckman.

Charlotte-J
0

#67 ;-)

Amor vincit omnia Kyss

polgara
0

Vi betäcker inget iår, kommer troligen lägga ner hästeriet helt

Annette
0

Om allt går enligt planerna betäcks Elein, Junibackens Hedda och Junibackens Four Roses.

skings
0

Planen är att betäcka Kanteborgs Willeke J, Trixy v Bunswaard och Glittra med Smevallens Matador.

uhngoliant
0

Betäcker förmodligen inte i år. Då årets föl kommer komma ganska sent

Charlotte-J
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här har planerna helt och hållet vänts upp och ner då Ekstrands Hiawatha RS 548 kommer att stå hemma i år vilket det inte var tänkt. Så dom troliga planerna ser ut som följer:

Kryddgårdens Lingon ¤ Ekstrands Hiawatha RS 548

Kryddgårdens Soja ¤ Ekstrands Hiawatha RS 548

Kryddgårdens Salvia ¤ Thymo v.St Nieuwemoed RS 590

Kryddgårdens Persilja ¤ Thymo v.St Nieuwemoed RS 590

Glimma ¤ Thymo v.St Nieuwemoed RS 590

Amor vincit omnia Kyss

[ronja123]
0

Här kommer

Bäckdalens Amazone betäckas med Ekstrands PumbaRs 581

AnnaLundin
0

Här hade jag inte uppdaterat, såg jag…

Jag är så himla glad över att ha fått möjligheten att låna Titol den här säsongen, efter att ha suktat i flera år! Han kommer få träffa Hippotekets Cassis och Zandra. Jag velar fortfarande över om det ska bli någon mer, kanske Connie, men troligen inte.

Hanna-D
0

Kilskogens Gucci och Almnäs Malva ska betäckas med Almnäs Tromb.

Annalena
0

Almnäs Peach och Almnäs Pineapple  skall få träffa

Perfect of Sportview Skrattande

Hanna-D
0

#78 Oj vad roligt! Glad Han är otroligt läcker.

SandraO
0

Ärla kommer att få besöka läckerbiten Titol :)

Mossedal
0

Våra damer kommer att betjänas av nyinskaffade Mission Completed.Skrattande

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Mossedal
0

Våra damer kommer att betjänas av nyinskaffade Mission Completed.Skrattande

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Trine
0

Min Cecilia kommer att träffa Furunäs Fernando.

Tilia och Crispa kommer att gå till Johannesbergs noble.Glad

SaraDoos
0

Den väntade fölungen i år uteblev Skrikandes så vi gör ett nytt försök, d v s

Hälleluja besöker Sandbackas Gary Cooper

runas
0

Här har allt ändrats igen!

Då jag fått två drömföl som ska sparas och en stundande flytt kommer ingen av stona att betäckas i år.

veruscka
0

här ska Almnäs Macarena betäckas med Nightingales Ace :)

alskadeida
0

Ev kommer vi att betäcka vårat sto men inte klart än.

Det blir då mitt första föl.

Så vi får se hur det blir.

Man sitter och funderar om man "vågar" ta ett föl.

=)

lillolga
0

Busebo DILLBA -johnnesbergs Noble. dalsgårds Jenka - JOHannesbergs Noble

Jalmaar
0

Wild-symphony v.d Beatrixlaan - Limited Edition

Harmonie - Limited Edition

Angelika c
0

Ginny-Johannesbergs NobleGlad

Emma-Johannesbergs NobleGlad

fannytomen
0

Jag ska betäcka för första gången! Blir med Oldvicarage Rock Me Amadeus Skrattande

[Stenby]
0

Filippa-Damit

Första Shettis fölet och det ska bli så spännande:)

AusaBausa
0

är så sugen att betäcka igen då jag hittat en hingst jag skulle vilja använda men men platsen finns ej :(

och nu i efterhand(att jag ej fått sålt Keso) så är det väldigt kul att få följt honom hela vägen tills inkörning o inridning som pågår, han är ju min första uppfödning.. :-D

MadeleneJansson
0

Betäckningssäsongen pågår för fullt, men hos mig blir det inga betäckningar alls i år! Pga att det är svårt att få sålt de unghästar jag har till salu, och jag vill inte stå md fler än jag hinner med!

Linnah
0

Mina flickor, Amaze of Eastland och Jinna af Granbacka, är båda betäckta med Clibberswick Beacher. Det känns kul att förhoppningsvis få föl igen, eftersom det nästa sommar är 8 år sen sist.

Hanna-D
0

Kilskogens Gucci och Almnäs Malva är hos Almnäs Tromb {#emotions_dlg.smile}

susanne-s
0

Det blev endast Damit som fick bli pappa till mina kommande föl.

www.gullsmyrastuteri.se

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.